Veganismin suosio kasvaa

Veganismista on tulossa valtavirtaa Yhdysvalloissa, väittävät Bloomber Businessweek -nettisivusto ja Washington Post -lehti. Vuonna 2009 amerikkalaista yksi prosentti ilmoitti olevansa vegaaneja. Tämä oli noin kolmannes kaikista kasvissyöjistä. Tutkimuksen kasvissyöjien ja vegaanien määrästä teki Vegetarian Resource Group. Syksyllä 2010 Bill Clinton ilmoitti ryhtyvänsä vegaaniksi terveyssyistä. Muita vegaanikuuluisuuksia ovat muun muassa nyrkkeilijä Mike Tyson, maailman rikkaimpien joukkoon kuuluva yrittäjä Steve Wynn ja musiikki- ja muotimoguli Russel Simmons New Yorkista.

Kasvisruokailun suosion kasvu näkyy myös Helsingissä opiskelijaruokaa tarjoavassa UniCafessa, joskin kampusten välillä on suuria eroja kasvisruuan suosiossa. Viimeisimmän (2010) asiakastutkimuksen perusteella UniCafen asiakaskunnasta lakto-ovo-vegetaristeja oli 15 % ja vegaaneja 4–5 %. Syksyllä 2006 suoritetussa asiakastyytyväisyyskyselyssä erikseen vegaanista lounasta ilmoitti syövänsä vain 0,9 % vastaajista.

Unicafe, Helsingin Sanomat 26.11.10, Bloomber Businessweek ja Washington Post 6.1.2011.