Vegaanisten vaatteiden löytäminen helpottuu

Eläinperäiset tuotteet täytyy jatkossa ilmoittaa entistä tarkemmin vaatteen tiedoissa. EU-säädöksen mukaan valmistajien täytyy selkeästi kertoa, mikäli vaate sisältää eläinperäisiä tuotteita kuten turkista, nahkaa tai höyheniä.

Uusi säädös antaa kuluttajille entistä paremmat mahdollisuudet tehdä eettisiä valintoja. Päätöslauselman tarkennuksissa korostettiin, että nykyiset turkistuotteiden merkinnät ovat osoittautuneet riittämättömiksi. 11.5. hyväksytyn säädöksen mukaan eläinperäiset materiaalit täytyy ilmoittaa merkinnällä "sisältää muuta kuin tekstiiliä olevia eläinperäisiä ainesosia".

"Monia kuluttajia harhauttavat tällä hetkellä erityisesti turkisten kohdalla puutteelliset merkinnät. Ihmiset olettavat usein, että turkista sisältävässä tuotteessa pitäisi olla automaattisesti merkintä turkiksesta, mutta näin ei ole tähän mennessä ollut", Animalian viestintäpäällikkö Eeva Suhonen kertoo. Säädös astuu voimaan kuuden kuukauden kuluttua lain hyväksymisestä.

www.fifi.voima.fi 16.5.2011