Turkistarhaton Suomi -kansalaisaloite käsiteltiin eduskunnassa

Turkistarhaton Suomi –kansalaisaloitekampanja on päättynyt. Turkistarhaton Suomi –kansalaisaloite oli ensimmäinen eduskuntaan toimitettu ja eduskunnassa käsitelty kansalaisaloite. Allekirjoituksia aloite keräsi lähes 70 000, joista suurimman osan vapaaehtoisten kampanjoitsijoiden toimesta ympäri Suomea.

Eduskunta käsitteli kansalaisaloitetta kesäkuussa 2013. Käsittelyn ja sitä seuranneen äänestyksen lopputuloksena eduskunta ei vielä ollut valmis turkistarhauksen lakkauttamiseen: ainoastaan Vihreä eduskuntaryhmä kannatti kokonaisuudessaan turkistarhauksen lakkauttamista. Istuvan hallituksen ministereistä peräti seitsemän kannatti turkistarhauksen lakkauttamista.

Monet Euroopan maat ovat päättäneet lakkauttaa turkistarhauksen epäeettisenä elinkeinona ja on vain ajan kysymys, koska Suomi tekee vastaavan päätöksen