Suomalaisten lihansyönti murroksessa

Kansainvälinen Meat Science -tiedejulkaisu on julkaissut tutkimustuloksia suomalaisten suhteesta lihansyöntiin. Tutkimuksen tekoon on osallistunut laaja ryhmä tutkijoita Kuluttajatutkimuskeskuksesta, Helsingin yliopistosta sekä Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksesta. Keskeisimpiin tuloksiin kuuluu, että aikuisista 39 prosenttia harkitsee muutoksia lihansyöntiinsä ja 13 prosenttia kertoo jo tehneensä muutoksen. Toisaalta 48 prosenttia suomalaisista ei aio muuttaa lihansyöntiään mitenkään.

Yleisin muutoksen suunta oli, että naudan- ja sianlihan kulutusta vähennetään, mutta broilerin ja kasvisten kulutusta lisätään. Muutoksen tärkeimmät syyt olivat terveys, maku ja painonhallinta. Tutkijoille oli yllätys, etteivät eettiset kysymykset olleetkaan niin tärkeitä. "Vaikka eläinten kohtelusta puhutaan julkisuudessa paljon, se ei näy kuluttajien valinnoissa", sanoo erikoistutkija Mari Niva Kuluttajatutkimuskeskuksesta. Myös ympäristökysymykset ja raha jäivät vähemmälle huomiolle.

Tutkimuksen mukaan vähiten muutosta harkitsevia on alimmissa sosiaaliluokissa sekä miesten keskuudessa. Korkeimmin koulutetut sen sijaan olivat taipuvaisempia vähentämään kaikkea lihansyöntiä. Tutkimuksen mukaan noin 0,5–3 prosenttia suomalaisista on kasvissyöjiä.

Helsingin Sanomat 29.4.2012.