Soija alentaa kolesterolitasoa tyypin 2 diabeetikoilla

Journal of Nutrition –lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan soijaproteiinin nauttiminen saattaa auttaa tyypin 2 diabeetikoita alentamaan veren kolesterolitasoa. Soijaproteiinia nauttineiden koehenkilöiden LDL-kolesteroliarvojen eli niin sanotun pahan kolesterolin suhde HDL-kolesteroliin eli hyvään kolesteroliin pieneni merkittävästi enemmän kuin maitoproteiinia nauttineilla koehenkilöillä. Tutkimukseen osallistui 29 aikuista, jotka kärsivät tyypin 2 diabeteksestä. Korkealla kolesteroliarvolla on yhteys sydäntauteihin, ja diabeetikoille sydäntaudit saattavat olla yli kaksi kertaa haitallisempia kuin henkilöille, jotka eivät sairasta diabetestä.

Pipe EA, Gobert CP, Capes SE, Darlington GA, Lampe JW, Duncan AM. Soy protein reduces serum LDL cholesterol and the LDL cholesterol:HDL cholesterol and apolipprotein B:apolipprotein A-1 ratios in adults with type 2 diabetes. J Nutr. 2009;139:1700-1706.