Ranska yrittää pakottaa koululaiset syömään lihaa

Lokakuun alussa Ranskassa tuli voimaan laki, joka määrittää kaikkien kouluissa tarjottavien aterioiden sisällön. Säädöksen mukaan jokaisen aterian on sisällettävä eläintuotteita ja lihan ja kalan tarjoamiselle on asetettu minimi, kuinka usein niitä on vähintään tarjottava. Säädös aiheuttaa sen, että missään julkisessa tai yksityisessä koulussa ei voi enää tarjota kasvisruokaa, ja kuusi miljoonaa ranskalaiskoululaista on näin pakotettu syömään lihaa. Parhaimmillaan kasvissyöjä voi vain jättää lihan syömättä, jolloin ateria jää vajaaksi ravintosisällöltään.

Ranskan parlamentti äänesti lain puolesta viime vuonna, ja samanlaisia säädöksiä on odotettavissa kaikkialle päiväkodeista vanhainkoteihin ja sairaaloihin. Lain tarkoituksena on ollut varmistaa aterioiden ravitsemuksellinen laatu, mutta lainsäätäjät ovat virheellisesti mieltäneet ainoaksi proteiinilähteeksi lihan ja muut eläinkunnan tuotteet. Esimerkiksi ravitsemuksen asiantuntijajärjestö American Dietetic Associationin (ADA) kannanottoa (2009) ei ole noteerattu mitenkään. ADA:n mukaan kasvisruokavaliot, mukaan lukien vegaaniruokavalio, ovat terveellisiä ja ravitsemuksellisesti riittäviä kaikissa ikävaiheissa.

European Vegetarian Union (EVU) haluaa muistuttaa, että kasvissyönnin taustalla on usein eettinen vakaumus ja kansalaisilla pitäisi olla oikeus valita vakaumuksensa mukainen ruokavalio. Euroopan unionin jäsenvaltioita koskee myös Euroopan perusoikeuskirja, jonka mukaan jokaisella on ajattelun-, omantunnon- ja uskonnonvapaus.

Ranskan hallitus on suhtautunut jo vuosien ajan avoimen kielteisesti kasvissyöntiin. Ranskan maatalousministeri Bruno Lemaire julisti tammikuussa 2010, että Ranskan ravitsemuspolitiikan tavoitteena on puolustaa ranskalaista maataloutta ja vastustaa sellaisia aloitteita, jotka pyrkivät vähentämään lihankulutusta.

EVU vaatii sellaisten lakien peruuttamista, jotka kieltävät kasvissyönnin kouluissa, ja Ranskan hallitusta kunnioittamaan kasvissyöjien kansalaisoikeuksia.

Suomessa kouluissa ja päiväkodeissa saa yleensä melko hyvin lakto-ovovegetaarista kasvisruokaa, mutta vegaaniruoan saaminen on haasteellista. Esimerkiksi Helsingin kaupungin sosiaalivirasto on tehnyt periaatepäätöksen, että päiväkodeissa ei tarjota vegaaniruokaa. Vuonna 2010 julkaistun sairaalaruokasuosituksen mukaan sairaalassa on tarjottava vegaaniruokaa, jos se on potilaan ruokavalio.

IVU Online News, Marraskuu 2011.