Pähkinäkuuri parantaa kolesterolia

Archieves of Internal Medicine -lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan veren kolesterolipitoisuuksia voi pienentää pähkinöitä syömällä. Samalla myös sydän- ja verisuonitautien sekä monien muiden sairauksien riski pienenee. Suurimman hyödyn pähkinöistä saavat hoikat, epäterveellisesti syövät ja ne, joiden veressä on runsaasti haitallista LDL-kolesterolia.

Yhdysvaltalais-espanjalaisen tutkijaryhmän tulokset perustuvat 25 pähkinätutkimuksen yhteisanalyysiin. Tutkimukseen osallistui yhteensä 583 miestä ja naista, joista osalla oli kolesteroliongelmia. Osallistujat eivät käyttäneet kolesterolilääkkeitä. Tutkitut söivät päivittäin keskimäärin 67 grammaa pähkinöitä.

Muutoksia hyvään suuntaan havaittiin myös terveillä, mutta muutokset olivat suurimmat niillä, joilla oli kolesteroliongelmia. Vaikutukset ovat samat riippumatta siitä, mitä pähkinöitä syö.

Helsingin Sanomat, 17.5.2010.