Kulutusvalinnoilla voi edistää maailman vesivarojen riittävyyttä

Maailman vesivarojen riittävyydestä ei ole tulevaisuudessa takeita, sillä vesivarat ovat jakautuneet epätasaisesti. Väestön kasvu, nopea ja hillitsemätön kaupungistuminen, viljelymaan rappeutuminen ja ilmaston vaihtelut lisäävät paineita vesivarojen käytölle erityisesti kehitysmaissa. Yli 35 prosenttia maailman väestöstä asuu alueilla, joilla vedenkulutus verrattuna uusiutuviin vesivaroihin on riskirajalla.

Suomalainenkin voi vaikuttaa maailman vesikriisin ehkäisemiseen omilla valinnoillaan. Suomen vesijalanjäljestä lähes puolet jää maamme rajojen ulkopuolelle ja noin 30 prosenttia ruoasta tuodaan muualta. Ruoan kulutuksella on suuri vaikutus vesivarantojen riittävyyteen siksi, että maataloudella käytetään 80-90 prosenttia kaikesta ihmisen hyödyntämästä vedestä.

– Suurimmat vaikutukset voi saada aikaan ruokavalion ja kuluttamisen kautta. Lihan syömisen vähentäminen, ylensyömisen välttäminen ja kotimaisten raaka-aineiden suosiminen ovat ensimmäiset askeleet, sanoo globaalia vesikriisiä tutkiva tohtori Matti Kummu Aalto-yliopiston Vesi ja kehitys -tutkimusryhmästä.

Suomen Akatemia 9.1.2013