Kosmetiikan eläinkokeettomus lisääntyy

Maaliskuussa 2013 EU kielsi eläinkokeilla testatun kosmetiikan myynnin alueellaan. Aiemmin vastaavaan kieltoon ovat päätyneet ainakin Israel ja Intia ja nyt eläinkokeettomuuden suuntaan ovat kulkemassa myös Venäjä ja Kiina.

Kesäkuusta 2014 alkaen Kiinassa luovuttaneen joidenkin kotimaisten hygienia- ja kosmetiikkatuotteiden lakisääteisistä eläinkokeista, kertoi Kiinan ruoka- ja lääkeviranomainen. Päätös ei tarkoita, että eläinkokeista vielä luovutaan, vaan että myös vaihtoehtoisilla menetelmillä testattuja tuotteita saa myydä. Päätös ei koske kaikki hygieniatuotteita vaan mm. shampoita, saippuoita ja tiettyjä ihonhoitotuotteita. Maahan tuotavien kosmetiikkavalmisteiden eläinkokeista ei vielä luovuta, mutta muutoksia tilanteeseen on viranomaisten mukaan luvassa.

Venäjän terveysministeriö taasen ilmoitti, että maa hyväksyy jatkossa myös eläinkokeettomat testausmenetelmät kotimaiselle kosmetiikalle.

Lisätietoa:
CNN: http://edition.cnn.com/2013/11/15/world/asia/china-cosmetics-testing/