Kasvissyönti suojaa silmiä kaihilta

Kasvissyöjät ja vegaanit säästyvät kaihilta todennäköisemmin kuin paljon lihaa syövät. Myös pelkkä lihansyönnin vähentäminen ja punaisen lihan vaihtaminen kalaan saattaa ehkäistä tätä silmäsairautta, brittitutkijat ovat havainneet.

Brittien tutkimuksen perusteella kasvissyöjän riski sairastua kaihiin on noin 30 % ja vegaanin 40 % pienempi kuin lihatuotteita vähintään sata grammaa päivittäin nauttivan. Punaisen lihan sijaan kalaa syövän riski on puolestaan 20 % pienempi ja päivässä alle 50 grammaa lihaa syövän 15 % pienempi kuin paljon lihaa syövän.

Tulokset koskivat lähinnä yli 65-vuotiaita, mikä on ymmärrettävää, sillä kaihi on tyypillisesti iäkkäiden sairaus. Tutkimukseen osallistui 27 000 yli 40-vuotiasta tervettä brittiä, joista noin 600 noudatti vegaaniruokavaliota, 5 900 lakto-ovo-vegetaristista ruokavaliota ja 3 700 kasvisruokavaliota, joka sisälsi myös kalaa. Loput söivät lihaa ja heistä runsaat 4 900 yli sata grammaa päivittäin.

Tulokset eivät paljastaneet, mikä tarkalleen kasvisruokavaliossa ehkäisee kaihia, mutta todennäköisesti vaikutus syntyy monen terveellisen tekijän yhteisvaikutuksesta. Ravinnon lisäksi myös muut elintavat voivat selittää tuloksia. Tulokset julkaistiin American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä.

Uutispalvelu Duodecim 25.3.2011.