Eläinten kärsimys norjalaisilla turkistarhoilla jälleen julki

Norjalainen eläinoikeusjärjestö Nettverk for Dyrs Frihet on jälleen tuonut julkisuuteen kuvamateriaalia norjalaisilta turkistarhoilta. Kuvissa näkyy loukkaantuneita, sairaita, kuolleita ja stressaantuneita eläimiä. Kyseessä on jo kolmas kerta kolmen vuoden sisällä, kun vastaavanlaista, järkyttävää materiaalia tarhoilta on kuvattu.

"Kun törkeää välinpitämättömyyttä eläinten hyvinvoinnista edellisen kerran paljastui, antoi Norjan maa- ja metsätalousministeri ymmärtää, ettei tällainen saa enää toistua, tai turkisalaa ei ole mahdollista enää poliittisesti puolustaa. Nyt kuitenkin näyttää, että ministeri on jälleen heittämässä palloa takaisin tarhaajille. Kolmen vuoden pallottelun jälkeen ainoa kestävä ratkaisu olisi, että poliitikot kantaisivat asiasta vastuun ja kieltäisivät alan, joka ei kykene huolehtimaan edes eläinten perushyvinvoinnista", Animalian toiminnanjohtaja Salla Tuomivaara vaatii.

Kun turkistarhakuvia näytettiin Norjan mediassa viime vuonna, Norjan maa- ja metsätalousministeri Lars Peder Brekk sanoi turkisalan menettävän poliittisen tuen, mikäli tilannetta ei korjata. Valtio jakaa Norjan noin 400 tarhalle taloudellista tukea noin 50 miljoonan Norjan kruunun verran vuosittain. Norjalaisilla tarhoilla kuvattua materiaalia on nähtävissä osoitteessa www.forbypels.no/english.

Animalian tiedote 1.11.2010.