D-vitamiinisuositukset nousussa

Valtion ravitsemusneuvottelukunta antoi tammikuussa uudet suositukset lasten, odottavien ja imettävien äitien D-vitamiinivalmisteiden käytöstä.

D-vitamiinivalmisteiden käyttöä on Suomessa suositeltu jo vuosikymmenien ajan erityisesti imeväisille ja pienille lapsille sekä raskauden ja imetyksen aikana. Niiden käyttö perheissä ei kuitenkaan ole toteutunut toivotulla tavalla. Erityisesti yhden vuoden iästä lähtien valmisteiden käyttö epäsäännöllistyy ja D-vitamiinin saanti jää riittämättömäksi pienillä lapsilla. Myös nuorilla on todettu niukkaa D-vitamiininsaantia ravinnosta. Sen vuoksi ravitsemusneuvottelukunta suosittelee D-vitamiinivalmisteita säännöllisesti vuoden ympäri aina 18-vuotiaaksi asti. Raskaana olevien ja imettävien äitien suositus muuttui myös ympärivuotiseksi.

Alle 2-vuotiaille, odottaville ja imettäville suositellaan 10 µg vahvuista ja 2–18-vuotiaille 7,5 µg vahvuista vitamiinilisää päivittäin ympäri vuoden.

Marraskuussa 2010 Institute of Medicine julkaisi omat D-vitamiinisuosituksensa. Alkaen yhden vuoden iästä aina 70-vuotiaaksi asti suositellaan 15 µg D-vitamiinia päivittäin. Yli 70-vuotiaille suositellaan 20 µg, mikä on yhteneväinen Valtion ravitsemusneuvottelukunnan vuonna 2010 julkaiseman iäkkäiden ravitsemussuosituksen kanssa. Suomessa tosin 20 µg/vrk suositellaan jo 60 ikävuodesta eteenpäin.

Päivittäisen saantisuosituksen lisäksi Institute of Medicine nosti D-vitamiinin turvarajaa. Se on määrä, jota ei saisi ylittää pitkäaikaisessa saannissa päivittäin. Yli 9-vuotiaille ja aikuisille turvaraja on 100 µg/vrk, mikä on melkoinen lisäys 50 mikrogrammaan, jota on yleensä pidetty turvallisen saannin rajana. Lasten turvallisen saannin rajaksi Institute of Medicine on määritellyt 25–75 µg iästä riippuen.

Canadian Paediatric Society on antanut erikseen suosituksen pohjoisilla leveysasteilla asuville (yli 55˚ pohjoista leveyttä) vauvoille, jotka saavat yksinomaan äidinmaitoa. Heille suositellaan 20 µg D-vitamiinia päivittäin lokakuusta huhtikuuhun.

D-vitamiinikeskustelu käy ylipäätään vilkkaana, eivätkä edes kaikki asiantuntijat ole yhtä mieltä sen oikeasta määrästä. Rasvaliukoisena se on myrkyllinen liian suurena määränä, mutta mikä sitten olisi optimaalinen määrä, siitä käydään keskustelua. Vegaaniruokavaliossa ainoita D-vitamiinin lähteitä ovat jotkut metsäsienet, kuten kantarelli, sekä vitaminoidut margariinit ja kasvimaidot. Näistä ei kuitenkaan saa riittävästi D-vitamiinia ja siksi tarvitaan lisä talvella. Kesäkuukausina D-vitamiinia saa auringosta.

Valtion ravitsemusneuvottelukunta, Institute of Medicine ja Canadian Paediatric Society.