Atkinsin dieetti aiheutti miehelle sepelvaltimon tukkeuman

Journal of the American Dietetic Association -lehdessä julkaistussa artikkelissa tutkijat kertovat aiemmin terveestä 51-vuotiaasta miehestä, jolle kehittyi korkeat kolesteroliarvot ja ateroskleroosi (valtimonkovettumistauti) hänen ryhdyttyään Atkinsin dieetille, jossa vältetään hiilihydraatteja ja suositaan rasvaisia ruokia. Kuukauden kuluessa dieetin aloittamisesta hänen LDL-kolesterolinsa, niin sanottu huono kolesteroli oli noussut 85 mg/dl:sta 154 mg/dl:aan. Lopulta hän päätyi sairaalahoitoon kärsittyään pahasti tukkeutuneen sepelvaltimon aiheuttamista rintakivuista. Kaksi kuukautta Atkinsin dieetin lopettamisen jälkeen hänen terveydentilansa oli palannut ennalleen. Tapausta voidaan pitää merkittävänä, sillä kyseinen henkilö oli ollut hiljattain ennen Atkinsin dieetille ryhtymistään sydäntutkimuksissa, eikä hänellä tällöin havaittu lainkaan sydän- ja verisuonitauteihin liittyviä ongelmia.

Barnett TD et al. Development of symptomatic cardiovascular disease after self-reported adherence to the Atkins Diet. J Am Diet Assoc. 2009.