Vegaanihaaste laittaa aamiaisenkin uusiksi

Mitäs teillä syötiin tänään aamiaiseksi, kysellään tammikuun vegaanihaasteen osallistujien ryhmässä Facebookissa. Kaurapohjainen jogurtti on yhdelle osallistujista uusi tuttavuus ja hämmentää suutuntumallaan. Toinen kyselee, miten aamupuurosta saa hyvää ilman maitoa. Kolmas miettii, mitä tekisi jääkaappiin unohtuneelle maitorahkalle, kun maitotuotteet ovat nyt haasteen vuoksi pannassa.

Vegaaniliiton ja Oikeutta eläimille -järjestön luomaan tammikuun Vegaanihaasteeseen ilmoittautuneiden määrä on vähintään kaksinkertaistunut viime vuodesta. Jokainen osallistuja on saanut itselleen oman tuutorin, jonka kanssa voi vaihtaa sähköpostia, järjestää kokkausillan tai kiertää yhdessä ruokakaupat.

Piirustuksia, taidegrafiikkaa ja vegaaninen tarjoilu

Pekka HokkanenTaidegraafikko Pekka Hokkanen avaa marraskuussa näyttelynsä Galleria Mondossa. Surrealististen näkymien taustalla on pohdintoja eläinten oikeuksista ja abortista sekä ikuinen kysymys vapaudesta ja riistosta.

Grafiikan tekniikkana on mezzotinto ja piirrosten siveltimenä lyijykynä. Taiteilija kertoo näyttelyn olevan luonnollista jatkoa hänen kymmenvuotiselle taiteilijan- uralleen. Hokkanen on opiskellut Kankaanpään taidekoulussa ja Lahden taideinstituutissa ja ehtinyt osallistua kymmeniin näyttelyihin Suomessa ja ulkomailla.

Näyttelyn rennoissa avajaisissa tarjoillaan vegaanisia suupaloja. Taiteilija lahjoittaa teosmyynnistä osan Vegaaniliitolle.

Vegaia saa vihdoin sähköt

Vegaaniliiton syyskokouksessa päätettiin, että Vegaia siirtyy kokonaan verkkoon. Muutos toteutetaan ensi vuonna.

Nettiversiota oli tarkoitus alkaa julkaista jo tämän vuoden puolella, mutta suunnitelman toteuttaminen venyi. Osa pelkää sähköistämisen vievän lehdeltä vannoutuneet paperilehden tilaajat.

Sähköisen lehden etuja ovat nopea reagointi vegaanimaailman tapahtumiin sekä säästäminen paino- ja postituskuluissa. Netissä julkaistut jutut ovat helposti jaettavissa sosiaalisessa mediassa. Vegaiaa on julkaistu kahdenkymmenen vuoden ajan neljä kertaa vuodessa. Alkuaikoina se oli korvaamaton tiedotuskanava ja tietopankki. Nettiaikakaudella ovat korostuneet sen visuaalinen ilme ja lukunautinto. Suosituinta Vegaiassa ovat kautta aikojen olleet reseptit.

Vegaanisessa koulussa kasvatetaan ruokaa itse

Yhdysvalloissa aloittaa toimintansa maailman ensimmäinen vegaaninen koulu. MUSE-nimisen koulun kehittäjiä ja tukijoita Calabasasissa, Kaliforniassa ovat Suzy Amis Cameron ja hänen miehensä, elokuvaohjaaja James Cameron, ilmenee yhdysvaltalaisen eläinoikeusjärjestö Compassion over Killing’in artikkelista.

California School Going Vegan – First in US -artikkelin mukaan koulu sai alkunsa, kun Suzy Amis Cameron pettyi neljävuotiaan tyttärensä koulun toimintatapoihin. Hän päätti miehensä tuella luoda omannäköisensä kouluympäristön. Nyt suunnitelmissa on siirtyminen täysin vegaaniseen ruokavalioon, ensimmäisenä Yhdysvalloissa. Muutos tulee tapahtumaan seuraavan puolentoista vuoden aikana. Cameronien toimintamallissa oppilaat myös kasvattavat itse ravintoaan, mikä kehittää heidän suhdettaan ympäristöön ja kestävään elämäntapaan.

Sivut