Vegaialla on nyt oma sivu!

Verkkolehtemme toimii tästä päivästä alkaen omalla sivullaan osoitteessa vegaialehti.net.

Uudella sivulla on julkaistu Vegaian historian pisin artikkeli, Eläinsuojelukeskus Tuulispään perustaja Piia Anttosen haastattelu. Jessica Sunin kirjoittamassa artikkelissa käydään läpi Tuulispään vaiheita sen perustamisesta viiden vuoden takaa aina uusimpiin uutisiin saakka. Juttua kuvittaa leivontablogistaan tunnetun Satu Saunion valokuvat.

Avaamme pian uuden sivun!

Vegaian toimitus valmistelee verkkolehdelle omaa sivustoa. Uuden sivun on tarkoitus aueta jo elokuun aikana.

Vegaian julkaisu siirtyy lähiviikkoina omalle sivulleen. Erillisen sivun avulla lehti pyrkii erottautumaan entistä selvemmin omaksi julkaisukseen. Vegaia on silti jatkossakin Vegaaniliiton julkaisu.

Uudella sivulla jatkavat lehden tutut juttutyypit ja vakiopalstat. Luvassa on uutisia ja artikkeleita vegaaniruoasta ja ruokatarjonnasta, ravitsemuksesta ja eläinoikeuksista. Elisa Hartikka jatkaa Nuudelinkäräyttäjä-ruokakolumnien bloggaamista, ja lastenkasvatusta pohtivia kolumneja julkaistaan Pieni ihme -blogissa.

Vegaia siirtyi vuoden 2015 alussa verkkoon ja lopetti painetun lehden julkaisun. Vuoden 2014 lopusta alkaen lehden juttuja on julkaistu Vegaaniliiton sivujen yhteydessä.

Suomen suurin kasvisruokafestivaali tarjoaa ruokaa, tietoa ja viihdettä

VegFestin kävijöitä Keskustorilla.

Kaksipäiväinen kaupunkitapahtuma Vegfest tuo Tampereelle runsaasti ruokakojuja, järjestöjen infopisteitä ja ilmaisia yleisöluentoja. Risto Isomäen uusin tietokirja Meat, Milk and Climate tuo keskustelunaiheisiin ilmastonmuutoksen näkökulman.

Vegfest on koko perheen kaupunkifestivaali, joka järjestetään tänä keväänä neljättä kertaa. Runsaan ruokatarjonnan lisäksi ohjelmassa on monipuolisesti puheenvuoroja, luentoja ja toriohjelmaa eikä lapsia ole unohdettu. Tapahtumapaikkana on Tampereen Keskustori ja sen lähiympäristö.

Suomen pohjoisinta kasvisbrunssia saa Sodankylästä

Sodankylässä toivotaan, että kaupungin kasvisruokatarjonta paranisi myös Elokuvajuhlien aikaan.

Miro Sarola kokkaa.Alkuun kahta erilaista smoothieta, salaattia, juustopaistosta ja siemenleipää. Sitten intialaista kasvispataa, mausteriisiä ja tomaattichutney’a. Jälkiruoaksi kookospallo ja halvaa.

Lounastarjonnan pyörittäjä Miro Sarola sai innostunutta palautetta ensimmäisestä kokkaamastaan kasvisbrunssista. Se tarjoiltiin Sodankylän keskustassa Café Nastassa, jossa Sarola kokkaa myös vegaanisia lounaskeittoja. Brunssilla päästiin vegaaniseen lopputulokseen – melkein, paria ruoka-ainetta lukuunottamatta.

”Café Nastan lounaat ovat etupäässä vegaanisia. Omistaja on avarakatseinen ja haluaa kokeilla vegepainotusta”, Sarola kertoo.

Tallinnan turistikorttelissa aloittaa maan ensimmäinen vegeruokakauppa

Rotermannin kortteli.

Sataman ja Virukeskuksen välisessä Rotermannin korttelissa huhtikuussa avaava Lääts aikoo myydä vegeruokaa ekokauppoja edullisemmin.

Tallinnaan avattava uusi vegetuotteiden erikoisliike Lääts pyrkii vastaamaan kasvissyöjien jokapäiväisiin tarpeisiin. Tarjolla tulee olemaan myös pakasteita ja valmisruokia, joiden löytäminen perusruokakaupoista voi olla työlästä.

Liikkeen takana on tallinnalainen pariskunta Kadi Tähemaa ja Arne Randmaa. Perheyrityksen idea on tarjota kasvissyöjien tarvitsemia tuotteita edullisesti ja erottautua siinä ekokaupoista, joissa hinnat nousevat monien asiakkaiden ulottumattomiin. Virossa palkat ovat noin kolmanneksen Suomen palkoista, mutta ekokauppojen hinnat lähes samat kuin Suomessa.

Suomen ensimmäinen vegaaninen ruokakauppaketju laajenee Tampereelle

Vegekaupan tuotevalikoimaa

Vegekaupalla on suunnitelmissaan koko Suomen kattava vegaanisten tuotteiden jakelu.

Vegekauppa Tampereen Facebook-sivulla kerrotaan uuden myymälän valmistelujen etenevän hyvää vauhtia. Osakeanti on päättynyt ja nyt etsitään liiketilaa Tampereen keskustasta.

– Tavoitteena on saada Tampereelle samankokoinen myymälä yhtä hyvällä sijainnilla kuin Vegekauppa Turun keskustan Forum-korttelissa. Myös tuotevalikoima on sama, Tampereen myymälästä vastaava Terhi Ketola kertoo.

Tampereen kauppa aukeaa suunnitelmien mukaan kevään aikana.

Tampereen kauppa aukeaa suunnitelmien mukaan kevään aikana. Se pyrkii täyttämään Tampereella myymälänsä sulkeneen ekokauppa Runsaudensarven jättämän tyhjiön ja on hankkinut siltä kalustoa uuteen Vegekauppaan.

Vegaia tiivisti toimituskuntansa

Vegaian toimituskuntaa kokoustamassa.

Toimituksen hommiin nimettiin vuodenvaihteessa päätoimittajien lisäksi toimittajat, kuvatoimittajat, kielitoimittajat ja verkkovastaavat. Lehteä tehdään edelleen pääasiassa vapaaehtoistyönä.

Vegaian aiempaa tiiviimmässä toimituskunnassa aloitti ruokatoimittajana muotoilija ja mainosgraafikko Elisa Hartikka. Hän on vegaanikeittiössä ennakkoluuloton kokeilija, joka on hakenut kokkailuun innostusta ruokamuotoilun kurssilta Italian Milanosta.

– Keittiössä kaikki ei mene aina ihan putkeen, ja näistä nuudelinkäräytyksistä on hyvä kirjoitella ruokajuttuja toisten kotikokkien rohkaisemiseksi, Hartikka luonnehtii rooliaan. Hän näkee yhtenä potentiaalisena Vegaian lukijakuntana tavalliset perheenäidit, joille jauhelihan korvaaminen soijarouheella on vielä uusi juttu.

Täysi sali yllätti järjestäjät

Yleisöä

Vegaaniliitto aloitti tammikuussa eri kaupungeissa vierailevan luentosarjan vegaanisesta ravitsemuksesta. Jyväskylässä yleisöä kiinnosti ravintoaineiden saanti ja vegaaniuden yhdistäminen urheiluun.

Tulijat jonottivat tiistaina Jyväskylässä kirjaston saliin, jossa oli alkamassa Vegaaniliiton ravitsemusvastaavan, Lotta Pelkosen luento vegaanisesta ruokavaliosta. Kaikki 230 tuolia täyttyivät.

– Olihan tämä yllätys! Kuulimme, että Tampereen luennolla oli ollut noin sata ihmistä ja ajattelimme, että täällä päästään korkeintaan samaan, Jyväskylän luennon järjestäjä Essi Lahtinen kuvaili tuntojaan tungoksessa.

Luennon pääteemoja olivat terveys ja ravintoaineiden saanti. Luennoitsija Lotta Pelkonen kertoi saaneensa etukäteen toiveen, että hän puhuisi myös urheilijan ruokavaliosta.

– Vegaaniruokavalion voi koostaa todella monella tapaa, aivan kuten muutkin ruokavaliot. Myös epäterveellisesti, Pelkonen huomautti.

Mitkä olivat vuoden parhaat uutiset vegaaneille?

Vuonna 2015 sai tottua huonoihin uutisiin kotimaan- ja maailmanpolitiikasta, mutta eläinoikeuksille ja kasvissyönnille vuosi oli Suomessa menestyksekäs.

1. Vegaanihaasteen suosio moninkertaistui. Vegaaniliiton ja Oikeutta eläimille -järjestön tarjoamaan tammikuun vegaanihaasteeseen ilmoittautui 2 000 henkeä. Facebookissa tapahtuma keräsi 3 000 osallistujaa vuoden aikana.

Turkulainen S-market alkoi merkitä vegaanituotteensa

Vegaanimerkintä hyllyssä

Vegaanisten tuotteiden kysynnän kasvaessa monissa ruokakaupoissa vegaanit on alettu ottaa huomioon tärkeänä asiakasryhmänä. Valikoiman suurentamisen lisäksi tärkeää on tuotteiden esillepano.

Eineshyllyn reunoja koristavat vihreät laput kertovat, että osa tuotteista sopii vegaaneille. Laput otettiin käyttöön Turun keskustassa sijaitsevassa S-market Wiklund-Herkussa syksyllä, jotta vegaanisten tuotteiden löytäminen olisi helpompaa.

"Saimme asiakkailta palautetta, että vegaanisia tuotteita toivottiin samaan hyllyyn. Laitamme tuotteemme kuitenkin S-ryhmän hyllykartan mukaiseen järjestykseen, mutta aloimme käyttää oheisia hyllymerkintöjä”, kertoo Wiklund-Herkun marketpäällikkö Hanna Lempiäinen.

Messuhallissa pohditaan, millaista on olla eläin

Messunäkymää

Tärppien avulla suunnistava vieras löytää eläinoikeuksia sivuavia keskusteluja sekä Helsingin kirjamessuilta että Varjokirjamessuilta.

Ihmisen eläinsuhde oli yksi näkyvimmistä teemoista lokakuun alussa järjestetyillä Turun kirjamessuilla, joiden ohjelmapäällikkönä toimii Jenni Haukio.

Helsingin kirjamessuohjelmassa kiinnittää tänä vuonna huomiota venäläisen kirjallisuuden poikkeuksellisen suuri määrä. Helsinkiin saapuu 34 venäläistä kirjailijaa, ja Venäjään liittyviä ohjelmanumeroita on yhteensä yli 80, kertoo Kirjamessujen ohjelmasivu. Messuhallissa keskustellaan tänä vuonna myös sananvapaudesta julkisessa keskustelussa, kirjoittamisesta ja kustantamisesta sekä sukupuolirooleista.

Tallinnan Kasvisruokamessuille odotetaan Vegekauppaa ja Palkuaista

Vegan Restoranin ständi

Tallinnan suositut Kasvisruokamessut järjestetään jo viidettä kertaa. Tänä vuonna panostetaan määrän sijasta laatuun, ja messujärjestäjät myöntävät osallistujille uuden vegaanisen laatumerkin.

Kansainvälisenä vegaanipäivänä ensimmäinen marraskuuta järjestettäville Tallinnan Kasvisruokamessuille on tänäkin vuonna lähdössä sekä näytteilleasettajia että vieraita Suomesta. Suomalaista eläinoikeustyötä on järjestöistä menossa edustamaan Animalia ja vegaaniyrityksistä Vegekauppa sekä tempehiä valmistava Palkuainen.

– Tempehiä ei ole aiemmin nähty meidän messuilla, vaikka kysyntää on, kertoo messujen pääjärjestäjä Annika Lepp.

Vegaaniperheissä syödään samoja ruokia kuin muissakin

Lapsia pöydän ääressä

Vegaian elokuussa tekemä kysely vegaaniperheiden arkiruoista ja herkuista paljastaa, että suosikkiruoissa on yllättävän vähän eroja ruokavaliosta riippumatta.

Kasvissyöjäperheiden lempiruokien joukossa on sellaisia vanhoja tuttuja kuin makaronilaatikko, perunamuusi ja hernekeitto. Makaronilaatikko ja hernekeitto löytyvät myös sekä Ylen että Suomen Gallupin parin vuoden takaisilta suomalaisten suosikkiruokien listoilta. Yhteisiä ruokalajeja sekä kasvissyöjille että sekasyöjille ovat myös spagetti, lasagne, pitsa, pihvit ja makkara. Kasvissyöjäperheissä nämä ruokalajit on tietysti valmistettu ilman eläinperäisiä aineksia.

Vegekaupan herkkuja saa nyt myös Helsingistä

Vegekaupan julkisivu

Pitkä odotus palkittiin viimein, kun Helsingin Vegekauppa avasi ovensa kesäkuun alussa Vaasankadulla, joka on tunnettu kasvisravintoloistaan: siis täydellinen sijainti uudelle vegaaniselle liikkeelle!

Vegekauppa on pieni, mutta sitäkin ihmeellisempi. Hyllyt ovat täynnä muun muassa suklaita, soijatuotteita, proteiinijauheita, hammastahnoja, karkkeja, linssejä, papuja ja vitamiineja. Kylmäkaapit taas pursuilevat erilaisista vegaanisista juustoista, leikkeleistä, makkaroista ja levitteistä. Monipuolinen valikoima ja hintojen edullisuus häkellyttävät innokasta ostosten tekijää. Erilaisia tuotteita on tulossa myyntiin vielä lisää ja valikoima laajenee jatkuvasti. Kauppa murtaa myyttejä vegaanisen ruoan hintavuudesta ja vaihtoehtojen niukkuudesta. Liikkeessä soi hyvä musiikki ja ilmapiiri on rento. Tämä on pieni pala unelmaa!

Virossa ilmestyi ensimmäinen kattava tietokirja veganismista

Kirjoja allekirjoittamassa

Perusteellista tietoa vegaanisesta elämäntavasta on nyt paremmin saatavilla myös Virossa, kun helmikuun alussa ilmestyi ensimmäinen vironkielinen tietokirja veganismista. Aiemmin maassa on julkaistu useita vegaanisia ja raakaravinnon keittokirjoja.

Tallinnassa asuvan Vegaian päätoimittajan Anniina Ljokkoin lisäksi kirjoittajina on kaksi virolaista vegaaniaktiivia, Kadri Aavik ja Minna Toots. Kirjoittajat ovat myös Viron vegaaniyhdistyksen Eesti Vegan Seltsin kantavia voimia.

Vegan – Hooliv ja maitsev elu käsittelee teemaa niin eläinoikeuksien, ympäristön ja yhteiskunnan kuin yksilönkin näkökulmasta. Se neuvoo vegaanisen ruokavalion suunnittelussa ja muissa arjen haasteissa ja päästää ääneen vegaanit, joiden haastatteluja kirjassa on runsaasti.

Helsingin keskustan Ekolo muuttui vegaanikaupaksi

Ekokauppaketju Ekolon Helsingin keskustan myymälä muuttui täysin vegaaniseksi helmikuun alussa.

– Syitä vegaanikaupan aloittamiseen on useita. Ekolo on kasvisyöjien perustama yritys, ja kaikki työntekijämme ovat vähintään kasvissyöjiä, monet myös vegaaneja. Myymälöissämme on ollut vain vähän eläinperäisiä ainesosia sisältäviä tuotteita, kuvailee Ekolon toimitusjohtaja Lena Kunelius.

Toivomme, että toimintamme tekee valinnan vegaaniksi ryhtymisestä helpommaksi.

Vaikka veganismi on ollut viime aikoina paljon esillä, kyseessä ei ole pyrkimys olla mukana minkäänlaisessa trendissä. Pikemminkin Kunelius kokee, että kyseessä on pitkään harkittu päätös ja luonnollinen jatkumo Ekolon kymmenvuotisessa historiassa.

Vegaanihaaste laittaa aamiaisenkin uusiksi

Mitäs teillä syötiin tänään aamiaiseksi, kysellään tammikuun vegaanihaasteen osallistujien ryhmässä Facebookissa. Kaurapohjainen jogurtti on yhdelle osallistujista uusi tuttavuus ja hämmentää suutuntumallaan. Toinen kyselee, miten aamupuurosta saa hyvää ilman maitoa. Kolmas miettii, mitä tekisi jääkaappiin unohtuneelle maitorahkalle, kun maitotuotteet ovat nyt haasteen vuoksi pannassa.

Vegaaniliiton ja Oikeutta eläimille -järjestön luomaan tammikuun Vegaanihaasteeseen ilmoittautuneiden määrä on vähintään kaksinkertaistunut viime vuodesta. Jokainen osallistuja on saanut itselleen oman tuutorin, jonka kanssa voi vaihtaa sähköpostia, järjestää kokkausillan tai kiertää yhdessä ruokakaupat.

Haasteeseen osallistujien Facebook-ryhmässä jaetaan vinkkejä ja reseptejä, kysellään tyhmiä ja postataan kuvia kokkailuista ja uusista ruoka-aineista. Ryhmässä on pohdittu seitanin syvintä olemusta ja selvitetty, voiko vegaani syödä hunajaa.

Piirustuksia, taidegrafiikkaa ja vegaaninen tarjoilu

Pekka HokkanenTaidegraafikko Pekka Hokkanen avaa marraskuussa näyttelynsä Galleria Mondossa. Surrealististen näkymien taustalla on pohdintoja eläinten oikeuksista ja abortista sekä ikuinen kysymys vapaudesta ja riistosta.

Grafiikan tekniikkana on mezzotinto ja piirrosten siveltimenä lyijykynä. Taiteilija kertoo näyttelyn olevan luonnollista jatkoa hänen kymmenvuotiselle taiteilijan- uralleen. Hokkanen on opiskellut Kankaanpään taidekoulussa ja Lahden taideinstituutissa ja ehtinyt osallistua kymmeniin näyttelyihin Suomessa ja ulkomailla.

Näyttelyn rennoissa avajaisissa tarjoillaan vegaanisia suupaloja. Taiteilija lahjoittaa teosmyynnistä osan Vegaaniliitolle.

Vegaia saa vihdoin sähköt

Vegaaniliiton syyskokouksessa päätettiin, että Vegaia siirtyy kokonaan verkkoon. Muutos toteutetaan ensi vuonna.

Nettiversiota oli tarkoitus alkaa julkaista jo tämän vuoden puolella, mutta suunnitelman toteuttaminen venyi. Osa pelkää sähköistämisen vievän lehdeltä vannoutuneet paperilehden tilaajat.

Sähköisen lehden etuja ovat nopea reagointi vegaanimaailman tapahtumiin sekä säästäminen paino- ja postituskuluissa. Netissä julkaistut jutut ovat helposti jaettavissa sosiaalisessa mediassa. Vegaiaa on julkaistu kahdenkymmenen vuoden ajan neljä kertaa vuodessa. Alkuaikoina se oli korvaamaton tiedotuskanava ja tietopankki. Nettiaikakaudella ovat korostuneet sen visuaalinen ilme ja lukunautinto. Suosituinta Vegaiassa ovat kautta aikojen olleet reseptit.

Vegaanisessa koulussa kasvatetaan ruokaa itse

Yhdysvalloissa aloittaa toimintansa maailman ensimmäinen vegaaninen koulu. MUSE-nimisen koulun kehittäjiä ja tukijoita Calabasasissa, Kaliforniassa ovat Suzy Amis Cameron ja hänen miehensä, elokuvaohjaaja James Cameron, ilmenee yhdysvaltalaisen eläinoikeusjärjestö Compassion over Killing’in artikkelista.

California School Going Vegan – First in US -artikkelin mukaan koulu sai alkunsa, kun Suzy Amis Cameron pettyi neljävuotiaan tyttärensä koulun toimintatapoihin. Hän päätti miehensä tuella luoda omannäköisensä kouluympäristön. Nyt suunnitelmissa on siirtyminen täysin vegaaniseen ruokavalioon, ensimmäisenä Yhdysvalloissa. Muutos tulee tapahtumaan seuraavan puolentoista vuoden aikana. Cameronien toimintamallissa oppilaat myös kasvattavat itse ravintoaan, mikä kehittää heidän suhdettaan ympäristöön ja kestävään elämäntapaan.

Sivut

Vegaaniliitto Instagramissa