Vegaaniliiton Kesäpäivillä juustoja, joogaa ja jutustelua

Esittelykierros pihalla

Vegaaniliitto järjesti ensimmäistä kertaa Kesäpäivät 3-5.7.2015 Vallitun leirikeskuksessa Kangasalla. Helteistä kesäviikonloppua saapui vietttämään kaikkiaan noin 50 henkeä eri puolilta Suomea. Monipuolinen ohjelma, samanhenkinen seura ja tietenkin maittava ruoka tekivät tapahtumasta ainutkertaisen ja keräsivät osallistujilta runsaasti kiitosta. Toivottavasti Kesäpäivä-perinne saa jatkoa ensi vuonna!

Ihmisiä ja koiriaKaikenkarvaiset ja -ikäiset osallistujat nauttivat leiritunnelmasta kukin tyylillään.

Vaikeiden kysymysten elokuvailtama

Eläimet matkalla Nooan arkkiin

Hyvä elokuva lumoaa ja muuttaa ihmistä. Se on taiteellinen, arvaamaton ja henkeäsalpaava. Miten elokuva vaikuttaa ihmiseen, jolla on vahva eläinoikeusaate? Kestääkö hän splattereiden veriset kohtaukset, ihmisiin ja muihin eläimiin kohdistuvan väkivallan tai illalliskohtaukset, joissa mässäillään eläinperäisillä tuotteilla?

Vegan Ghana

Vegetables and other goods for sale at the Vegfest

Veganism is rather unknown in Ghana – if you ask the average person in the street, they won’t know exactly what a vegan is. Vegetarianism, on the other hand, is a somewhat better understood in terms of dietary choice. When I say I am vegan and explain that I eat only vegan food, people often ask me if I eat fish or eggs as well.

I have met very few Ghanaians who see veganism or vegetarianism as anything more than simply a dietary choice rather than a political belief or movement against oppression. Even in the circles of the Vegetarian Association of Ghana, ‘animal rights’ are not discussed much – it can seem like the animal rights movement has yet to reach West Africa.

Piirustuksia, taidegrafiikkaa ja vegaaninen tarjoilu

Pekka HokkanenTaidegraafikko Pekka Hokkanen avaa marraskuussa näyttelynsä Galleria Mondossa. Surrealististen näkymien taustalla on pohdintoja eläinten oikeuksista ja abortista sekä ikuinen kysymys vapaudesta ja riistosta.

Grafiikan tekniikkana on mezzotinto ja piirrosten siveltimenä lyijykynä. Taiteilija kertoo näyttelyn olevan luonnollista jatkoa hänen kymmenvuotiselle taiteilijan- uralleen. Hokkanen on opiskellut Kankaanpään taidekoulussa ja Lahden taideinstituutissa ja ehtinyt osallistua kymmeniin näyttelyihin Suomessa ja ulkomailla.

Näyttelyn rennoissa avajaisissa tarjoillaan vegaanisia suupaloja. Taiteilija lahjoittaa teosmyynnistä osan Vegaaniliitolle.

Vegaia saa vihdoin sähköt

Vegaaniliiton syyskokouksessa päätettiin, että Vegaia siirtyy kokonaan verkkoon. Muutos toteutetaan ensi vuonna.

Nettiversiota oli tarkoitus alkaa julkaista jo tämän vuoden puolella, mutta suunnitelman toteuttaminen venyi. Osa pelkää sähköistämisen vievän lehdeltä vannoutuneet paperilehden tilaajat.

Sähköisen lehden etuja ovat nopea reagointi vegaanimaailman tapahtumiin sekä säästäminen paino- ja postituskuluissa. Netissä julkaistut jutut ovat helposti jaettavissa sosiaalisessa mediassa. Vegaiaa on julkaistu kahdenkymmenen vuoden ajan neljä kertaa vuodessa. Alkuaikoina se oli korvaamaton tiedotuskanava ja tietopankki. Nettiaikakaudella ovat korostuneet sen visuaalinen ilme ja lukunautinto. Suosituinta Vegaiassa ovat kautta aikojen olleet reseptit.

Vegaanihaaste 2014 - vinhaa vegeilyä ja huimia haasteita

Tarjoilupöytä

Noin seitsemänsataa haasteen vastaanottanutta. Lähes tuhat uutiskirjeen tilaajaa. Seitsemänkymmentä tuutoria. Tammikuussa käyntiin polkaistu vegaanihaaste keräsi kasvipohjaisesta ruokavaliosta kiinnostuneita yhteen – Facebook kuhisi haasteen voimasta. Ja vegaanihaaste jatkuu edelleen!

Tammikuu on klassinen tipaton kuukausi, herkuton kuukausi, aloitan-viimein-kuntoilun -kuukausi. Iso joukko vapaaehtoisia yhdisti voimansa ja lähti houkuttelemaan uuden vuoden tuomista uusista mahdollisuuksista innostuneita ihmisiä kokeilemaan vegaanista ruokavaliota kuukauden ajaksi.

Buffetia, bingoa – ruokaa, raadantaa

Kakku

Järjestön iäksi ei 20 vuotta ole paljon, mutta aikuisen ikä kuitenkin. Ja kun tarpeeksi aikuisia ollaan, niin lapsia ilmaantuu. Ja kun tarpeeksi lapsia on, niin Vegaaniliiton 20-vuotisjuhlat muuttuvat enemmänkin lämpimiksi kuin ”kuumiksi”, vaikka buffet painottuisi kylmiin tarjottaviin. Juomakannuissa on mehua ja sihijuomakin on aidosti kuplavettä. Vettä.

Nick Cooney, kauluspaitainen eläinaktivisti

Nick Cooney luennoi

Euroopan kiertueellaan Helsingissä Uudella ylioppilastalolla vieraillut kirjailija ja eläinaktivisti Nick Cooney luennoi aiheesta kuinka levittää sanomaa eläinten oikeuksista entistä tehokkaammin. Mies itse luopui rastoistaan ja hippimäisestä pukeutumistyylistään ollakseen uskottavampi ja helpommin lähestyttävä eläinten puolestapuhuja. Kauluspaita, kravatti ja suorat housut herättävät kuulijoissa luottamusta, kun taas hippimäinen olemus saattaa aiheuttaa suuressa yleisössä ennakkoluuloja, minkä takia eläinaihe voi jäädä vieraaksi heti kättelyssä.

Makumatkalla Tallinnassa

Tallinna

Elokuun toiseksi viimeisenä viikonloppuna Vegaaniliitto suuntasi Viroon. Tallinnassa tutustuimme eteläisen naapurimme ruokakulttuuriin ja tyhjensimme paikallisen marketin soijamakkaroista.

Päivä alkoi varhain, kun yli 20 hengen ryhmämme kokoontui satamassa. Matkan järjestäjät olivat sopineet ryhmälle paikat laivalta etukäteen sekä menoettä paluumatkalle. Suuntasimme heti laivaan päästyämme aamupalalle. Aamupala oli varattu ennakkoon, jotta vegaanisiin tarjoiluihin olisi osattu varautua. Paahtoleivät marmeladilla sekä valkoiset pavut ja röstiperunat näyttivät maistuvan. Vegaanit oli otettu huomioon myös tarjoamalla soijamaitoa.

Biokemian pimeä puoli

Päivä, jona maailmalla marssittiin Monsantoa vastaan

Vastuuton geenimuuntelupolitiikka on saanut vastustajat liikkeelle. Kevään mielenosoitukset keräsivät osallistujia ympäri maailman.

25. toukokuuta vietetyn maailmanlaajuisen suuryhtiö Monsanton vastaisen toimintapäivän marssirintamaan liityttiin kaikkiaan 36 maassa ja 336 kaupungissa.

Helsingin, Turun, Vaasan ja Oulun ohella linjaan liittyi Hollannin yliopistokaupunki Wageninge, jonka yhdistetty yliopisto ja tutkimuskeskus WUR muodostaa bioteknologian saralla yhden maailman suurimmista yliopistollisen tutkimuksen keskuksista.

Parempaa ruokaa! Helsingissä marssittiin lähi- ja luomuruoan puolesta

Traktorin kyydissä

Talikoin ja traktorein varustautunut kovaääninen joukko liikuskeli Helsingin kaduilla 19. syyskuuta vaatien parempaa ruokaa. Mukana oli maanviljelijöitä, kaupunkiviljelijöitä ja ruokajärjestelmästä huolestuneita kuluttajia. Sateisesta säästä huolimatta väkeä oli paikalla reilusti yli sata päätä. Nälkäiset mielenosoittajat marssivat Narinkkatorilta maa- ja metsätalousministeriölle, missä luomuviljelijä ja Luomuliiton puheenjohtaja Jukka Lassila kertoi mielenosoittajien terveiset ministeriön ylijohtaja Heimo Hanhilahdelle.

Vegaaniviikko

Vegaaniliiton Tampereen ryhmä päätti laajentaa 1.11. vietettävän maailman vegaanipäivän viikon mittaiseksi tapahtumaksi eli Vegaaniviikoksi. Viikon jokaisena päivänä halukkaille oli tarjolla vegaaniaktiviteetteja moneen makuun.

Kesäkuulumisia Tampereen Vegaaniliitosta

Yön sävel -kahvilan herkuttelija

Vegaaniliiton Tampereen ryhmän kesään, auringon ja sateiden sekaan, sopi monenlaisia mukavia tapahtumia. Aloitimme kesämme osallistumalla Tammelantorin Ympäristötorille, jolla eri yhdistykset ja yritykset esittelivät ympäristöystävällisiä tuotteitaan sekä toimintaansa. Maistatimme teltallamme suklaakeksejä ja hernesnäksejä ja jaoimme reseptejä. Lisäksi halusimme kertoa eläintuotteita ympäristöystävällisemmistä proteiinin-, rasvan- ja kalsiuminlähteistä, joten laitoimme ihmiset tunnistamaan pähkinöitä ja siemeniä. Monelle tuttuja juttuja olivat auringonkukansiemenet, cashewpähkinät ja mantelit, kun taas makadamiapähkinät ja chiansiemenet olivat hieman vieraampia tuttavuuksia.

Ravintolapäivänä vegaanilla on mistä valita!

Marraskuiseen ravintolapäivään osallistui noin kolmesataa ravintolaa. Vegaaniherkkuja oli tarjolla muun muassa Porissa, Tampereella ja Jyväskylässä.

Karnevaalihenkinen ravintolapäivä sai alkunsa viime toukokuussa, jolloin pop-up ravintoloita perustettiin lähinnä pääkaupunkiseudulle. Heinäkuun ravintolapäivänä myös muiden kaupunkien ruokaharrastajat lähtivät mukaan, ja nyt marraskuussa ravintoloiden lukumäärä oli koko maassa jo kolmesataa.

Ilahduttavaa on, että erityisesti vegaanit ovat huomanneet ravintolapäivän mahdollisuudet. Vegaanit pääsevät ravintolapäivänä näyttämään muillekin, mistä vegaaniruoka on tehty. Muun muassa Porissa, Tampereella ja Jyväskylässä vietettiin marraskuista ravintolapäivää vegaaniherkuista nautiskellen. Alle on koottu ravintolan pitäjien kokemuksia.