Tomaattinen salamipasta

Italialaista ruokaa rakkaudella

Teksti: Minna Manninen
Kuvat: Mikko Kauppinen

Syksyn tullen maistuu tuhti, italialaisesta keittiöstä vaikutteita ottanut arkiruoka.

Kansainvälisistä keittiöistä italialaisten asenne ruokaa kohtaan on kenties kadehdittavin. Kiireettömään yhdessäoloon sopivat laadukkaista raaka-aineista valmistetut mutkattomat reseptit tarjottavaksi läheisille. Ostoksilla kannattaa piipahtaa torilla, lähiruokapuodissa tai kauppahallissa. Pikkutarkan mittauksen sijaan ruokaa laitetaan ronskisti näppituntumalla, hyppysellinen sinne tänne. Nämä vegaanireseptit maistuvat taatusti myös sekasyöjälle – testattu on!

Vihreä risotto

2 annosta
  • risottoriisiä
  • pari desiä valkoviiniä tai kuivaa omenasiideriä
  • vegaanista margariinia
  • pakastepinaattia
  • pakasteherneitä
  • basilikanlehtiä
  • sipuli
  • noin litra vettä
  • kasvisliemikuutio
  • mustapippuria

Risotto on italialainen klassikko, jonka valmistamista monet arkailevat sen työläyden takia. Kuitenkin kun risoton muutaman kerran valmistaa oikeaoppisesti, alkaa sen tekeminen sujua rutiinilla. Riisin laatu on risoton kynnyskysymys: sen tulee olla risottoriisiä. Tuoreet kasvikset ovat tietenkin aina tuoreita, mutta myös pakastealtaan tarjonnalla saa aikaan raikasta kasvisruokaa talvellakin.

1. Aloita keittämällä liemikuutiosta ja vedestä liemi, ja pidä se lämpimänä koko ruuanlaiton ajan.
  2. Kuumenna paistinpannulla reilusti vegaanista margariinia ja kuullota siinä sipulit. Lisää riisiä pakkauksen ohjeen mukaan. Sekoittele riisiä, kunnes se alkaa muuttua läpikuultavaksi. Lisää pari desiä viiniä tai siideriä, sekoittele. Kun neste alkaa haihtua, lisää lientä desi kerrallaan aina, kunnes edellinen on imeytynyt riisiin. Jatka nesteen lisäystä, kunnes riisi alkaa olla kypsää.
  3. Lisää pinaatti, herneet ja basilikanlehdet valmistuksen loppuvaiheessa. Muista maustaa ja maistaa.
  4. Tarjoa heti, risotto ei odota syöjiä, vaan päinvastoin.

Inspiraatio reseptiin Jätä mullekin! -ruokablogista.

Mausteinen makkarakeitto

4 annosta
  • vegaanista makkaraa
  • suuri sipuli
  • valkosipulia oman maun mukaan
  • reilu loraus oliiviöljyä
  • muutama tomaatti
  • vajaa litra vettä
  • kasvisliemikuutio
  • tölkillinen käyttövalmiita kikherneitä
  • paprikajauhetta
  • purkki tomaattipyreetä
  • ripaus sokeria
  • halutessasi hyppysellinen chilijauhetta
  • mustapippuria

Mausteiset makkarat kuuluvat italialaiseen keittiöön. Vegaanisista vaihtoehdoista paras on espanjalaista chorizo-makkaraa jäljittelevä, mukavan mausteinen versio. Tämä soppa on mainiota lämmikettä kylmiin päiviin.

1. Kuumenna kattilassa oliiviöljyä. Lisää sekaan pilkottu chorizo ja sipuli. Paista jonkin aikaa, kunnes sipuli pehmiää.
  2. Lisää pieniksi pilkotut tomaatit, kikherneet (valuta niiden vesi pois), tomaattipyree, vajaa litra vettä, kasvisliemikuutio ja muut mausteet.
  3. Sekoittele, ja keitä miedolla lämmöllä parikymmentä minuuttia.
Inspiraatio reseptiin Kauhaa ja rakkautta -ruokablogista.

Tomaattinen salamipasta

2 annosta
Paahdetut tomaatit
  • rasia luumu- tai kirsikkatomaatteja
  • sokeria
  • loraus oliiviöljyä
Kastike
  • 0,5 dl oliiviöljyä
  • 2–3 rkl tomaattipyreetä
  • reilusti basilikanlehtiä
  • halutessasi valkosipulinkynsi
  • paprikajauhetta
  • ripaus sokeria ja suolaa
Lisäksi
  • 4–5 siivua vegaanista salamia
  • nauhapastaa (tagliatelle tai pappardelle)

Tomaattien käyttäminen uunissa korostaa niiden makua. Vegaaniset salamisiivut tuovat ruokaan sekasyöjän sanoin ”yllättävän lihaisaa makua”.

1. Laita uuni kuumenemaan 175 asteeseen. Puolita tomaatit, ja sekoita niitä kulhossa, jossa on oliiviöljyä, suolaa ja sokeria. Paista tomaatteja uunissa leivinpaperilla, kunnes ne ovat kypsyneet ja hieman kuivuneet.
  2. Kuumenna pannu ja paahda siinä tomaattipyreetä. Lisää reilusti, noin puoli desiä, oliiviöljyä. Lisää hieman suolaa, sokeria ja mustapippuria, sekä paljon basilikanlehtiä.
  3. Keitä hyvää nauhapastaa, esimerkiksi pappardellea, suolatussa vedessä. Paista vegaanista salamia pannulla, kunnes siivut alkavat muuttua rapeammiksi. Kuivaa niistä ylimääräinen rasva pois.
  4. Annostele pasta lautasille ja sekoita siihen kastike, lisää annoksen päälle salami. Koristele basilikanlehdillä.
Inspiraatio reseptiin Jotain maukasta -ruokablogista.

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 3/2013.