Vegaanikeittokirja ”Härkäpapua sarvista” nyt saatavilla ilmaiseksi

Ilmastovastuulliseen paikallisruokailuun syventyvä Härkäpapua sarvista -keittokirja on nyt ladattavissa ilmaiseksi Vegaaniliiton sivuilta. Kyseessä on klassikon asemaa saaneen kirjan neljäs, korjattu painos. Pdf-kirjan voi tulostaa täältä kokonaisuudessaan.

Jos hyllyssäsi on jo teoksen aiempi painos, vilkaise ainakin uudet tempereseptit ja katso kaurajukurtin sekä hefun (hampputofun) päivitetyt reseptit. Myös esimerkiksi ravitsemustekstiin on tehty olennaisia muutoksia. Tämän tekstin alle on listattu kirjan uudet reseptit.

Vegaaninen keittokirja Härkäpapua sarvista ilmestyi ensimmäisen kerran vuonna 2006. Kirjassa otetaan laajasti huomioon ruokailun ympäristövaikutukset ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus. Teoksen noin 250 monipuolista ruokaohjetta perustuvat kotimaisiin raaka-aineisiin. Maistuisivatko tempeburgerit, hamppuvoi, uunipalsternakat tai tyrni-lakritsijäätelö?

Härkäpavun lisäksi keittokirjan resepteissä on käytetty yli sataa eri raaka-ainetta: juurespohjaisten ruokien ohella kirjassa on runsaasti esimerkiksi hamppureseptejä. Ohjeissa on hyödynnetty ennakkoluulottomasti myös villivihanneksia, marjoja ja sieniä. Reseptit eivät toisaalta edellytä omaa kasvimaata tai keräilyharrastusta, vaan ne voi toteuttaa pääosin lähikauppojen valikoimiin nojautuen.

Keittokirjan reseptit on testattu huolellisesti. Makuelämyksiä on tarjolla sekä kiireiseen arkeen että jaloihin
juhliin. Reseptit on jaoteltu raaka-aineiden saatavuuden mukaan sato- ja varastokauteen, ja niiden suunnittelussa on otettu huomioon terveellisyys sekä ravitsemuksellinen täysipainoisuus. Kotinurkillamme avautuu runsas ja rikas ruokamaailma!

Kirjan ovat kirjoittaneet Inna Somersalo, Päivi Mattila, Hanna Tuomisto ja Henri Haimi. Kirjassa on myös ravitsemusterapeutti Johanna Kaipiaisen kirjoittama artikkeli, jossa annetaan selkokieliset ohjeet ravitsemuksellisesti täysipainoisen, lähiruoasta koostuvan vegaaniruokavalion noudattamiseen.

Kokonaan uudet reseptit vuoden 2018 painoksessa:
– hamppu-lupiinikeksit
– tattarikakku
– kauramaito
– kaurajukurtti ja hamppu-kaurajukurtti
– paahdettu kvinoa
– hamppu-härkäpapupihvit
– tempeburgerit
– lupiinitempe-parsakaalipaistos
– herne-tempecurry
– tempeä ja kiinankaalia
– lehtikaalisalaatti
– uunipalsternakat
– valkoisen vuodenajan pitsa

Kannattaa tarkistaa myös hefun (hampputofun), pellavamajoneesin, hapankaalin ja hapanjuureen valmistetun ruisleivän resepteihin tehdyt muutokset. Pieniä korjauksia on tehty moniin kymmeniin ohjeisiin. Kirjan tietotekstejä on ajankohtaistettu.