Ravintola Ho Dain vegaaninen buffet

Markus Kärhä

HUOM! Ho Dai on 14.10.2014 alkaen uudessa osoitteessa, Kolmas Linja 17 L1, 00530 Helsinki.

Helsingissä on taas avattu uusi ravintola, joka tuo hyvän ruuan lisäksi näkyvyyttä veganismille ja siten myös eläinoikeusliikkeelle. Ravintola Ho Dai tarjoilee lähes vegaanisen monikulttuurisen buffet-lounaan edullisesti 7,90 eurolla. Ravintola on ollut Punavuoressa Albertinkadulla muutaman kuukauden ja sitä ennen Ho Dai on toiminut kesäfestareilla ja tapahtumissa.

AnnosVietnamilaisten pitämässä ravintolassa tarjoillaan erilaisia herkkuja lähi-idän hummuksesta japanilaisiin susheihin. Ravintolassa käydessämme lämpimänä ruokana oli riisiä, kasvisnuudeleita, tofupaistosta, kevätkääryleitä ja vegaanista ”kalaa”. Salaattipöydässä oli bulgursalaatin eli kisirin lisäksi perunasalaattia, punajuuria, porkkanaraastetta ja viininlehtikääryleitä. Kaikki sisältyi buffetiin ja jälkiruuaksi oli kahvia ja teetä. Kauramaitoa oli saatavilla.

Tarkka huomasi, että kaupasta ostettu salaatinkastike sisälsi kananmunajauhetta. Ehkä asia oli jäänyt henkilökunnalta huomaamatta, kun kuitenkin ilmoittavat olevansa vegaaninen ravintola. Joskus jälkiruuaksi on ollut myös maitosuklaata sisältävä makeinen.

Henkilökunta on ystävällistä eikä hymyjä säästellä. Ravintola on siisti ja valoisa. Tyyliltään se on osittain kahvilan kaltainen vitriineineen ja osittain pikaruokalamainen menu-valomainoksineen. Isoa näyteikkunaa mukailevasta baaripöydästä on mukava seurata katuvilinää ja lisäksi salissa on pari isompaa pöytää. Asiakaspaikkoja on ehkä viitisentoista.

VitriiniOlimme neljän hengen porukalla syömässä ja kaikki pitivät ruuasta. Erityisesti kevätkääryleet saivat kiitosta ja vegekalan maku oli yllättävä. Mausteita ei ole käytetty liikaa ja niitä voi lisätä halutessaan. Buffet on ravitsemuksellisesti monipuolinen.

Buffetin lisäksi valotaululla mainostettiin myös riisihampurilaista ja kesäkääryleitä. Niitä en ole vielä maistanut, mutta ehkäpä seuraavalla käynnillä. Ho daihin on aina kiva mennä uudestaan. Pois lähtiessä heiheitkin sanotaan moneen kertaan, joten niiden puutteesta uudelleenkäynti ei ole ainakaan kiinni.

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 2/2012.