New York - Kun ruokaunelmista tulee totta

Jonna Kaspalo ja Elina Särkelä

Pilvenpiirtäjien keskeltä löytyy vegaanin paratiisi, mikäli sillä tarkoitetaan vegaani- ja kasvisravintoloiden suurta määrää sekä loistavaa ruokaa. Terveyskaupat puolestaan ovat pullollaan vegaanisia jäätelöitä ja juustoja. New Yorkissa on paljon nähtävää, mutta vegaanin matka rakentuu helposti ruoan ympärille: kun sitä kerrankin on ja paljon, siitä on päästävä nauttimaan!

New York sulattaa kaupunki-ihmisten sydämet - kunhan sinne asti ensin pääsee. Ekologiselta kannalta lentomatkustaminen on ongelmallista, sitä ei käy kiistäminen. Kasvihuonekaasupäästöjen jälkeen tuntuu ironiselta todeta, että Finnairin palvelu pelaa ruoan osalta: vegaaniruokaa saa, kunhan sen tilaa ajoissa.

Kasvisravintoloiden kirjo

Vegaaniravintoloita löytyy useita ja erilaisia. Monet niistä tarjoavat vain elävän ravinnon ruokia, joten ravintolalistat kannattaa katsoa läpi tarkkaan, jotta löytää itselleen mieluisimmat paikat. Tässä esitellään muutama tutustumisen arvoinen paikka.

Kate's Joint

58 Avenue B (4th & 5th St)

Loistava aamiaispaikka, josta tosin saa muutakin kuin aamiaista. Listalta löytyy lakto-ovo- ja vegaanivaihtoehtoja. Kananmunat ovat listan mukaan luomua. Soijamaitoa tarjottiin kahviin pyydettäessä. Ruoka oli erittäin hyvää sekä täyttävää, ja palvelu ystävällistä. Hinnat olivat keskitasoa.

Tiengarden

170 Allen St (E Houston & First Avenue)

100-prosenttisesti vegaaninen, luomuruokaa tarjoileva pieni kiinalainen ravintola. Testasimme nuudeliruokia, jotka olivat erittäin hyviä. Palvelu oli täälläkin ihan ystävällistä. Kylmä, erittäin voimakas tee, jota suositeltiin ruokajuomaksi, aiheutti aluksi ihmetystä suomalaisen makunystyröissä, mutta osoittautui lopulta ihan hyväksi.

Counter

105 1st Ave (6th & 7th St)

Vegetarian bistro. Listalla oli enimmäkseen vegaanisia ruokia ja kaikki maitoa sisältävät annokset oli merkitty erikseen. Alkupalaksi otimme hummus-tahinia, joka tarjoiltiin pitaleivän kanssa. Annoksesta riitti hyvin neljälle ja leipää tuotiin lisää pyytämättä. Testasimme East Side burgeria, jonka pihvi oli tehty sienistä ja seitanista, lisukkeena lohkoperunoita ja punaista majoneesia. Uskomattoman hyvää, tätä suosittelemme! Hinnat 12-18 $/annos. Viinilistalta löytyi useita luomuvaihtoehtoja, hinnat vaihtelivat välillä 32-100 $/pullo. Jälkiruoaksi söimme suklaafondueta (14 $), jota riitti ihan hyvin neljälle. Kaikki jälkiruuat olivat vegaanisia, ja palvelu asiallista.

Candle79

154 East 79th St (lähellä Lexington Avenueta)

Tunnelmallinen gurmeepaikka. Myös henkilökunta käyttäytyi sen mukaan: erittäin asiallista ja asiantuntevaa palvelua. Tarjoilija tuli heti ensimmäiseksi kertomaan, että paikka on täysin vegaaninen ja samaan hengenvetoon luetteli päivän erikoisuuden. Se oli leivitettyä seitania sipuli-kasvis-lisukkeella, hyvää oli! Seurueen sekasyöjä otti grillatun mustapippurilla ja balsamiviinietikalla maustetun seitan-annoksen ja päätti alkaa vegaaniksi, jos saisi aina yhtä hyvää ruokaa. Lihankorvikkeet olivat siis maukkaita! Seitanruokien lisäksi myös tofuburgerit veivät kielen mennessään. Myös testaamamme elävän ravinnon nuudelit oli mielenkiintoinen ruokaelämys. Jälkiruoaksi maistelimme talon sorbetti- ja jäätelölajitelman. Soijajäätelö ei ollut yhtä hyvää kuin Suomessa, mutta sorbetti oli loistavaa. Koska ravintola oli niin ihana, sinne piti tulla uudestaan: silloin söimme jälkiruoaksi suklaakakkua jäätelöllä ja suklaamoussea. Nam! Ravintolasta saa myös luomuviinejä ja -oluita. Laadusta kuitenkin täytyy maksaa, eli paikka on suhteellisen hintava. Esimerkiksi pääruoat maksoivat 14-22$.

Gobo

1426 3rd Ave (81st St)

Lounasaikaan paikka oli hyvin suosittu. Nuudeliruoat ja lihankorvikket olivat todella hyviä - sekasyöjät kannattaa tuoda myös tänne. Pirtelöt olivat ihania, suosittelemme! Palvelu oli nopeaa ja ystävällistä. Hinnat olivat keskitasoa, mutta ruoka ehdottomasti sen väärtiä.

Teany

90 Rivington St.

Ravintola, jonka Moby ystävineen omistaa. Viihtyisä pieni paikka Rivington Streetillä on tunnettu Mobyn lisäksi useista eri teelaaduista. Meiltä jäi teet testaamatta, mutta vegaanista piirasta (9$) ja päivän keittoa maistoimme. Piiras oli erinomaista, se tarjoiltiin kesäkurpitsan, oliivien, salaatin ja tahinikastikkeen kanssa. Keittokin maistui. Jälkiruoaksi otimme porkkanakakkua (5$), joka vei kielen mennessään, sekä suklaa-mantelikakkua (5$), joka oli erittäin makeaa, ehkä jopa hieman liian makeaa. Teany oli kenties paras kaikista käymistämme paikoista. Palvelu oli aika hidasta, mutta ystävällistä ja muuten toimivaa.

Babycake's

248 Broome St (Ludlow & Orchard)

100-prosenttisesti vegaaninen leipomo, jossa oli parhaat vuokakakut ikinä! Paikka on aika kallis, mutta kaikki ainekset ovat luomua. Kahvio on erittäin pieni, paikkoja löytyy ehkä noin viidelle hengelle.

Bonobo's Vegetarian

18 E 23rd St (Madison & Park Ave South) East Side

100-prosenttisesti vegaaninen, luomu. Tämä oli ainoa vegaanipaikka, joka oli pettymys. Henkilökunta oli epäystävällistä: työntekijät eivät kohdelleet avuliaasti ensikertalaisia, jotka eivät tienneet miten heidän systeeminsä toimii. Koko ravintolan meininki oli erittäin sekavan oloista. Lopulta saimme kuitenkin tilattua ruokaa, joka oli kallista ja annokset pieniä.

Vegaanikengillä jaksaa kävellä... ja muuta tärkeää

Ruokaa ja vegaaniherkkuja saa myös muun muassa terveys- ja luontaistuotekaupoista. Kauppoja on monissa paikoissa, sen kun kävelee sisään ohimennessään. Vegaanin kannattaa nauttia muun muassa vegaanisista jäätelöistä. Onnekas voi löytää myös vegaanisia vaahtokarkkeja.

Kävely Manhattanilla on mukavaa, mutta kauemmas mentäessä kannattaa käyttää metroa tai busseja. Lippuja myydään muun muassa metroasemilla, sama lippu käy busseissakin. Takseilla on myös melko edullista ajella, koska aloitusmaksu on pieni. JFK:n lentokentältä pääsee Manhattanille kiinteällä hinnalla (45$, ei sisällä tippiä eikä tietullimaksua). Bussilla pääsee keskeisille asemille ja hotelleille, hinta on 15$/hlö. Tippiä tulee antaa ravintolahenkilökunnalle 15-20 %, taksikuskeille vähintään 10 % ja baareissa 1 $/drinkki. Myös esimerkiksi lentokenttäbussissa on korrektia antaa kuskille tippiä.

Kaupungista löytyy myös Moo Shoes -niminen vegaanikenkäkauppa, joka on ehdottomasti asioimisen arvoinen. Kannattaa kuitenkin katsoa etukäteen internetistä, että kaupasta löytyy oman maun mukaiset kengät: www.mooshoes.com

Museoita löytyy pitkä lista. Niistä olivat upeita ainakin modernin taiteen museo MoMA (The Museum of Modern Art, www.moma.fi) ja luonnonhistorian museo (American Museum of Natural History, www.amnh.org).

Broadwayn musikaaleihin saa liput edullisimmin ostamalla ne esityspäivänä. Lipunmyyntipisteitä on useissa paikoissa, etenkään Broadwayn läheisyydessä niiltä ei voi välttyä. Musiikin ystävien kannattaa etsiä keikkatietoja myös internetistä. Muun muassa The Fillmore -keikkapaikalla oli monenlaisia artisteja (www.irvingplaza.com). Keikkalippuja saa ostettua etukäteen internetin välityksellä (www.ticketmaster.com). Huom. Vaikka Lippupiste kuuluu samaan konserniin, siellä ei myydä lippuja New Yorkin tapahtumiin, vaan liput on ostettava itse netin kautta.

New York sulattaa sydämet, joten mitä pidemmäksi aikaa sinne pääsee lomalle, sen parempi. Lopuksi on vielä todettava, että yhdysvaltalaiset ovat erittäin ystävällisiä, joten turistienkin on syytä olla.

Ravintoloihin liittyviä nettisivuja, joihin kannattaa tutustua ennen matkaa

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 1/2008.