Kasvissyöjänä Texasissa

Heini Talip

Texasissa lihansyönti on enemmän tai vähemmän normi ja kasvissyöjä harvinainen näky. Vegetaarinen elämäntapa on kuitenkin helposti toteutettavissa.

Texasissa kaikki on suurempaa, toteaa paikallinen sanonta, ja suomitytön näkökulmasta katsottuna näin se myös taitaa olla. Amerikassa valinnanvaraa riittää, annoskoot ovat isoja ja ihmiset tunnetusti erittäin ystävällisiä. Mutta millaista on kasvissyöjän elämä osavaltiossa, jossa lihansyönti on enemmän tai vähemmän normi?

Amerikkalainen media on viimeiset vuodet pyörittänyt hyvin samankaltaisia terveysuutisia kerta toisensa jälkeen. Liikalihavuus on täällä tunnetusti saanut epidemian suhteet, ja terveiden elämäntapojen perässä huutavat päivästä toiseen lehtiartikkelit, tv-ohjelmat ja jopa itse First Lady Michelle Obama. Kasvissyönti on saanut positiivista palstatilaa viimeksi uusien ravitsemussuositusten myötä, jotka pistettiin uuteen uskoon uuden lautasmallin kera. Näissä suosituksissa painotetaan vegetaarista ravintoa, ja ravintolatkin ovat saaneet ohjeita tarjota ainakin kaksi vegetaarista tai vegaanista annosta ruokalistoillaan. Suunta on siis oikea, ja kasvisyönti on tulossa ulos varjoista. Mutta Texas on yhä Texas. Grillaus on edelleen suosittua, lihatiskit notkuvat tarjonnasta, ja kauppojen pakasteosastoilla näkee jopa kokonaisia sianpäitä muoviin pakattuna. Kasvissyönti on yhä monille outo käsite, jopa hieman eksoottinen. ”Mitä sinä sitten syöt?” on kysymys jota kuulee usein. Kasvissyönti on edelleenkin monien mielestä hippien hommaa ja Texasin cowboy-mentaliteetti ei sellaista vieläkään kovin hevillä niele.

Rohkeasti erilainen

Kasvissyöjän ei kuitenkaan tarvitse liikoja huolehtia. Valikoimat kaupoissa ovat valtavat, ja kasvissyöjälle löytyy monenlaista murkinaa. Valtakunnalliset ja suuret kauppaketjut ovat kelpo paikkoja ostoksille, mutta eivät aina tarjoa monipuolista valikoimaa. Kalliimmat ja hienommat Whole Foods -kaupat ja monet samankaltaiset luomu- ja terveyskaupat sen sijaan ovat suorastaan kasvissyöjän paratiiseja. Soijamaitoa saa lähes joka paikasta ja vegaanista margariinia löytää voin vierestä. Toisinaan voi tehdä todella yllättäviäkin löytöjä, kuten suomalaista näkkileipää ja kookosmaidosta tehtyä jogurttia.

Roskaruokakulttuuri elää ja voi hyvin edelleen. Kasvissyöjän valinnanvara ravintoloiden suhteen riippuu paljon siitä missä asuu. Texasin isommat kaupungit kuten Austin, San Antonio ja Houston tarjoavat enemmän kasvissyöjille suunnattuja paikkoja, muualla tienvarsia täyttävät meksikolaiset ravintolat ja pihvipaikat. Yllättävän monet paikat kuitenkin tarjoilevat kasvisruokaa. Jopa Burger King on hypännyt mukaan ja lisännyt kasvishampurilaisen listoilleen. McDonald'sista saa nykyään kaurapuuroa ja hedelmäjuomia. Ei huonoja muutoksia, mutta harvemmin näkee kenenkään niitä syövän! Meksikolaiset perusraaka-aineet kuten pavut, avokadot ja tomaatit ovat herkullisia ja kasvissyöjälle sopivia. Ravintoloissa voi pyytää ruoka-annoksia ilman lihaa ja ruokalistat ovat usein pullollaan lisäkkeitä, kuten maissia, uuniperunoita, salaatteja sekä grillattuja vihanneksia, joista saa jo pienen lounaan aikaiseksi. Välimeren inspiroimaa ruokaa löytyy myös paljon ja kiinalaiset buffet-ravintolat ovat erittäin suosittuja. Kasvissyöjän on tehtävä etsivätyötä ravintoloiden suhteen, ja suomalainen vaatimattomuus täytyy toisinaan ainakin osittain heittää nurkkaan. Täällä vaatiminen ei ole niinkään pahasta. Asiakasta palvellaan aina hyvin ja anteliaasti. Kasvissyöjän täytyy löytää paikkansa ja olla rohkeasti erilainen.

Muutoksen tuulia

Kasvissyönti Texasissa voi olla yksinäistä, mutta kuitenkin helppoa. Kaupungissa, jossa itse asun Texasin etelärannikolla, ei ole kuin yksi täysin vegetaarinen ravintola. Kasvissyönti on vielä hyvin harmaata aluetta monissa kaupungeissa, mutta muutokset tulevat pikku hiljaa. Kaupat kuitenkin tarjoavat hienosti vaihtoehtoja ja ihmiset kohtelevat kasvissyöjän elämäntyyliä kunnioittavalla ja uteliaalla tavalla. Kasvisyönnin asema Texasin kulttuurissa paranee jatkuvasti, vaikka se on vielä lapsenkengissä ja tarvitsee vakavasti ottamista. Suuri osa parannuksista tuntuu tulevan median puolelta. Terveellisten elämäntapojen ja paremman ruokavalion puolesta puhujille riittää töitä, mutta aihe tuntuu hiljalleen uppoavan ihmisiin. Lihattomat maanantait (Meatless Mondays) ovat jo trendi monissa yhtiöissä, yliopistoissa ja ravintoloissa. Suklaamaitokin poistettiin useiden osavaltioiden koulujen ruokalistoilta terveyssyistä ja Texas saattaa seurata perässä. Pieniä voittoja, pieniä parannuksia. Texasissa kaikki on suurta ja kasvissyönnillä on lupaavaa tilaa kasvaa.

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 3/2011.