Farang − vähän hienompi aasialaismenu

Timo Kiviniemi

Seitsemän ruokalajin vegaaninen maistelumenu on tyyris, mutta kokeilemisen arvoinen.

AlkuruokaHelsingin keskustassa Taidehallin tiloissa sijaitseva Farang on Kaakkois-Aasian makuihin keskittynyt moderni ravintola, jonka alan ammattilaiset äänestivät Suomen parhaaksi ravintolaksi vuonna 2011. Farangin valikoimaan on jo jonkin aikaa kuulunut myös vegaaninen maistelumenu. Seitsemän ruokalajin menu hienostoravintolassa ei ole ihan arkipäiväinen juttu, mutta juuri sen takia se pitikin kokea. Lauantaina paikalle saapuessamme kävi ilme, että paikka on varsin suosittu ja varaus olisi kannattanut tehdä etukäteen. Peruutusten takia kahden hengen seurueelle löytyi kuitenkin vielä tilaa ja meidät ohjattiin pieneen pöytään varsin tyylikkäästi sisustetussa ravintolassa.

PääruokaTarjoilijaa odotellessamme viereisessä pöydässä hyvässä myötäisessä ollut mies yritti huolehtia ruokaa pöytäseurueessaan olevalle ”ruokavammaiselle”, joka ei syönyt punaista lihaa. Ongelmana on se, että jos seurue vallitsee tavallisen menun sijaan jonkun maistelumenun, sama maistelumenu tarjotaan koko pöytäseurueelle. Naapuripöydän mies ehdotti ratkaisuna pöydän sahaamista keskeltä kahtia, mutta lopulta seurue päätyi tilaamaan enemmistöpäätöksellä lihaisan maistelumenun, jota täydennettiin yksittäisillä ruoka-annoksilla. Meillä vastaavaa ongelmaa ei ollut, koska olimme molemmat vegaaneita.

Maistelumenussamme alkuruokana oli tempehiä ja kookospähkinää betel-lehdellä. Sen jälkeen tulleet viisi pääruokaa tarjoiltiin riisin kera. Ruokailun alkaessa tarjoilija toi menun sisällön pienellä paperilapulla, josta oli helppo seurata missä vaiheessa ruokailua ollaan. Lisäksi tarjoilija selosti jokaisen ruokalajin kohdalla erikseen, mitä se sisältää. Esimerkiksi toisena tuotu pääruoka sisälsi varsin runsaasti chiliä, jota ei listassa erikseen mainittu. Tarjolla oli muun muassa kolmenlaisia pähkinöitä, tofua eri muodoissaan, currya ja aasialaisia yrttejä. Pienoisena kömmähdyksenä vegaaniseksi mainostettuun menuun listalla oli paahdettujen porkkanoiden ja cashew-pähkinöiden kanssa soija-hunajakastike, mutta pyysimme ja saimme annoksen ilman hunajaa.

JälkiruokaKolme ensimmäistä ruokalajia tuli varsin vauhdikkaasti, mutta sen jälkeen tahti onneksi hidastui. Viimeisen pääruokalajin kohdalla alkoi olla jo ongelmia saada kulho syötyä tyhjäksi. Jälkiruokana tarjottiin persikka-litsisorbettia sokeriherneillä ja inkiväärillä vanilja-kookoskermaliemessä, mikä oli kuin piste iin päällä varsin maittavalle ruoalle.

Menun hinta oli 56€/hlö. Hintaan sisältyi erittäin ystävällinen palvelu, mutta kahvi (4€) ja olut (6€, 0.33l) piti maksaa erikseen. Aikaa maistelumenun syömiseen kannattaa varata ainakin pari tuntia.

Farang, Ainonkatu 3, Helsinki.
Lounasmenu: ti-pe klo 11.30-13.30. Illallismenu ti-la klo 17-22.
www.farang.fi

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 1/2012.