Café Veganissimo rantautui Sörnäisiin

Riina Simonen

Toim. huom. Veganissimon ravintola on suljettu toistaiseksi.

Pitkään festivaaleja kiertänyt pitopalveluyritys Veganissimo on avannut lounaskahvilan Helsingin Kurviin.

Veganissimon Mari Kosonen ja Simo Ruottinen ovat tunnettuja erityisesti festareita ja tapahtumia kiertävästä kojustaan, josta saa maan maukkaimmat kasvishampurilaiset. Myös juhlaruokailujen järjestämisestä heillä on paljon kokemusta.

Pariskunnan uusi aluevaltaus on Sörnäisiin alkukeväällä avattu kahvila-lounasravintola Café Veganissimo. Koska työpaikkani sijaitsee mukavan kävelymatkan päässä Sörnäisistä, tästä on jo ehtinyt muodostua minulle vakilounaspaikka. Lounaideni taso on tämän ravintolan myötä noussut huikeasti, mutta myös lounastaukojeni pituus on ikävästi venähtänyt.

Ruoka on maukasta ja monipuolista: 9,30 euron buffetpöydän hintaan sisältyy niin salaatti, pääruoka kuin keittokin. Pelkän keiton ja salaatin saa hieman edullisemmin, 6,80 euron hinnalla. Molempiin vaihtoehtoihin sisältyy tuore, itse leivottu luomuleipä. Ruoan kruunaa hintaan kuuluva reilun kaupan luomukahvi tai tee. Jos vatsassa on vielä tilaa, voi kahvin tai teen kaveriksi ostaa leivonnaisen.

Kasvisruokaa kaikille

Veganissimo ulkoaKosonen kertoo ravintolan olevan suunnattu paitsi niille, jotka arvostavat vegaanisuutta, myös muille kuin vegaaneille. Itse olen käynyt täällä lounastamassa sekä sekasyöjän että useiden lakto-ovovegetaristien kanssa, ja kaikki ovat olleet tyytyväisiä ruokaan. Hinta-laatusuhde on kohdallaan, ja ruoka on sopivasti kotiruoan oloista: ei liian fiiniä, ei liian hippiä, mutta ei kuitenkaan liian arkistakaan. Yksinkertaisesti sanottuna ruoka on hyvää.

”Jo kasvissyöjät ovat itsessään yllättävänkin heterogeeninen ryhmä mieltymyksiltään: yhdet haluavat syödä mahdollisimman terveellistä ja luomua ruokaa, kun taas toinen ääripää kaipaa rasvamättöruokia”, Kosonen kertoo.  Mielestäni ravintola on löytänyt tässä hyvän, kultaisen keskitien: tosin luomua kaipaisin minäkin enemmän, mutta se nostaisi ruoan hintaa ja mahdollisesti rajaisi osan asiakkaista pois.

Yrittäjän arki

Millaista kasvisravintolan pyörittäminen sitten on? Kososen mukaan pienyrittäjän arki on raskasta, koska työssä on koko ajan kiinni. Vapaa-aikaa on vähän, lomia ei juuri lainkaan. Parhaaksi puoleksi hän mainitsee mukavat asiakkaat. Vegaanisen ravintolan pitäminen on myös konkreettinen keino edistää veganismia.

Buffet - salaattiCafé Veganissimo toimii lounasravintolana ja kahvilana, joten iltaisin ravintola on kiinni. Iltaisin voi kuitenkin järjestää yksityistilaisuuksia, ja catering-palvelun voi tilata ihan minne hyvänsä. Onpa Vegaaniliittokin päättänyt siirtää osan kokouksista ja tapaamisista toimistoltamme tänne. Vegaaniliitto näkyy ravintolassa myös esitteiden muodossa, ja Vegaia-lehtiä on hyllyssä asiakkaiden luettavana. Ravintolaan jokunen viikko sitten viemäni isohko nippu esitteitä on huvennut mukavasti.

Buffet - pääruokaSörnäinen on hyvä paikka kasvisravintolalle, koska samanhenkisiä yrityksiä on sijoittunut ympäristöön ja kaupunginosassa kasvissyönti on tunnettu juttu. Ravintola on saanut positiivisen vastaanoton, mutta Kososen mukaan sinne ei eksy sattumalta, koska sijainti on sivukadulla. Uskon, että ken paikan kerran löytää, lähtee sinne toistekin!

Café Veganissimo

Pinaattikeitto S

Soijalasagne

Härkäpapu-kasvishöystö G S

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 2/2012.