Vegetukku on myös tukku

Asiasanat: 

Timo Kiviniemi

Vegetukku on yritys, joka Vegaian lukijoille lienee parhaiten tuttu verkkokaupastaan. Nimensä mukaisesti yritys panostaa kuitenkin myös tukkukauppaan. Vegaian toimittaja matkusti Turkuun selvittämään, mistä on kyse.

Vuoden 2009 lopussa perustettu Vegetukku on täysin vegaaninen elintarvikkeiden maahantuoja, vähittäismyyjä ja tukkukauppias. Yrityksen tuotevalikoimaan kuuluu muun muassa erilaisia lihaa korvaavia tuotteita, ruokaöljyjä, luonnonmukaisia kuivattuja marjoja ja siemeniä, urheilulisäravinteita sekä hammastahnaa ja pesupähkinöitä. Valikoimassa on myös kylmätuotteita, joita ostavat yritysasiakkaat sekä lähiseutujen yksityisasiakkaat, jotka voivat noutaa tuotteet muita vegaanituotteita myyvästä Uppveg-myymälästä.

Vegetukun perustaja ja toistaiseksi ainoa työntekijä on turkulainen Tuukka Simonen. Toiminnan lähtökohtana on tarjota edulliseen hintaan ekologisia tuotteita. Yrittäjän mukaan tyypillisin asiakas on alle kolmekymppinen opiskelija, jolle verkkokauppa on edullisempi vaihtoehto kalliilla liikepaikoilla toimiville ekokaupoille.

Tärkeä asiakasryhmä on myös pikkukaupunkien asiakkaat, joilla ei tuotteita ylipäätään ole saatavilla, koska niitä myyviä erikoiskauppoja ei lähistöllä ole. Jos erikoiskauppoja kuitenkin tulisi, Vegetukku voisi luontevasti siirtyä vähittäismyyjän roolista tukkumyyjän rooliin.

”Siinä vaiheessa pystyn osoittamaan niille, että nyt myyn tälle alueelle jo tuhat nakkia kuukaudessa. Kyllä sun kannattaa ottaa niitä myyntiin”, yrittäjä kuvailee kuluttajamyynnin ja tukkukaupan synergiaa.

Ekologisuus on yrityksen toiminnassa muutenkin esillä kuin tuotevalikoimassa: Jokaisesta ostetusta tuotteesta vähennetään 10 kiloa hiilidioksidipäästöjä CarbonFund-järjestön kautta. CarbonFund-päästövähennyshankkeilla rahoitetaan päästöttömän energian tutkimista, investoidaan energiansäästöhankkeisiin sekä suojellaan sademetsiä.

Missiona tukkukauppa

Suurin osa Vegetukun liikevaihdosta tulee vielä tällä hetkellä yksityisasiakkailta, mutta myös tukkumyynti on pyörähtänyt hyvin käyntiin. Koska Vegetukun tavoitteena on helpottaa kasvissyöjien elämää, yksi Simosen keskeinen missio on saada vegenakkeja myyntiin lähikauppoihin. 

”Pitkällä tähtäimellä idea on, että ihmisten ei tarvitse ostaa tuotteita verkkokaupoista, vaan he voivat mennä lähiärrälle, Siwaan tai K-markettiin ja ostaa samat tuotteet sieltä samalla, kun he ostavat kaikki muutkin normaalit ruokatuotteet”, Simonen visioi. 

Tämä onnistuu jossain määrin jo nyt. Yksityisasiakkaat voivat verkkokaupassa valita toimitusvaihtoehdoksi Matkahuollon Lähellä-paketin, jonka voi noukkia lähimmästä Siwasta kauppareissun yhteydessä.

Yrityspuolella tavaraa menee toistaiseksi lähinnä ekokauppoihin ja muihin erikoisliikkeisiin sekä jonkin verran esimerkiksi opiskelijaruokaloihin. Toinen tulevaisuuden tavoite on saada nakkeja ”kaiken maailman grillikioskeihin ja snägäreille”. Näissä yrittäjän mukaan valttina on se, että yksittäispakatut ja huoneenlämmössä pitkään säilyvät nakit sopivat hyvin myyntiin, vaikka kasvissyöjiä asioisikin vain satunnaisesti.

Simonen arvelee, että yksi syy siihen, miksi vegenakkeja ei vielä saa samaan tapaan lähikaupoista kuin esimerkiksi Saksassa, on se, että Suomessa on niin vähän toimijoita. Kilpailu ei ole riittävän tehokasta. Tämä näkyy kuluttajalle huonon saatavuuden lisäksi myös korkeampina hintoina. 

”Tarkoitus on olla kärpäsenä härnäämässä markkinointikoneistoa, jotta saadaan ainakin vähän vipinää kilpailutilanteeseen”, Simonen perustelee edullista hinnoitteluaan. 

Myös superfoodeissa Vegetukku selkeästi kilpailee hinnalla olemassa olevien maahantuojien kanssa. Simonen ei kuitenkaan usko että superfoodeilla voisi pidemmän päälle tienata kovin hyvin, koska kilpailu kiristyy koko ajan. 

”Toimijoita ei vielä ole kauhean paljon. Kun jaksaa nähdä vaivaa katsomalla, mistä superfoodit ostaa, pystyy myymään halvemmalla kuin muut eikä tarvitse edes hirveästi tinkiä katteista. Saan kilpailuetua sillä, että mulla on kontakteja suoraan Kiinaan, ja pystyn käytännössä ostamaan superfoodeja suoraan joltain maatilalta sieltä. Silloin ensinnäkin tiedän, mistä tuote tulee, ja pystyn olemaan varma, ettei siellä käytetä mitään orjatyövoimaa”, Simonen kertoo.

Ei huuhaan myyntiä

Vegetukun verkkokauppa aukesi 01/01/10 ja sen 666. tilaaja sai palkinnoksi seitan-paketin. Simonen ei kuitenkaan usko numeroiden maagiseen voimaan ja netin keskustelupalstoillakin aktiivinen yrittäjä on muutenkin kriittinen epätieteellisiä asioita kohtaan. 

”Kaikki sellaiset tuotteet, joiden terveysväittämistä ei ole tieteellistä näyttöä, on rajattu pois. Markkinoilla on hirveästi sellaisia juttuja, mitä mä koen ihan huuhaaksi. Mun oma etiikka ei salli sellaisten tuotteiden myymistä”, Simonen sanoo. 

Sen sijaan esimerkiksi rasvaiset ja suolaiset eväsnakit käyvät hyvin valikoimaan, koska niitä ei mainostetakaan terveysruokana. Edulliset kasvisnakit ovatkin olleet varsin suosittuja.

Mielenkiintoinen numero on myös se, että Facebookissa Vegetukulla on yli 2600 tykkääjää, mikä kertoo yrittäjän hyvästä verkostoitumisesta. Vegetukku ei juurikaan joudu turvautumaan maksulliseen mainontaan, vaan ilmoittelu Facebookissa ja Eläinoikeusfoorumilla riittää pitämään yrittäjän kiireisenä.

Pönöttäminen kielletty

Yrityksen aloittaminen on ponnistus sinänsä, ja elintarvikealan yrittäjille oman haasteensa luonnollisesti tuovat myös erinäiset lainsäädännön pykälät. Simonen myöntää, että yrityksen alkuvaiheessa elintarvikebyrokratia aiheutti hieman harmaita hiuksia. Esimerkiksi varastoa remontoitaessa viranomaisilta tuli lista vaatimuksia, jotka piti täyttää, ja näistä osa vaati kohtalaisia investointeja.  Hänellä riittää ymmärrystä kuitenkin myös terveysviranomaisille.

”Kyllä suurimmassa osassa säännöksistä on ihan järki takana. Mutta onko ne mun toiminnalle niin olennaisia juttuja - siitä voidaan toki olla monta mieltä. Terveysviranomaisten kanssa on ihan turha ruveta tappelemaan, koska se ei auta asiaa yhtään. On vain pakko joustaa itse”, yrittäjä naurahtaa.

Vegetukun vaatimattomana tavoitteena on nousta Suomen johtavaksi vegaanisten elintarvikkeiden maahantuojaksi. Pyrkimyksenä on kehittää kestävä yritys, joka palvelee kasvissyöjiä ehkä vuosikymmeniäkin. Menestyksen avaimet ovatkin yrittäjälle selvät.

”Missään kohtaa ei pitäisi jäädä pönöttämään paikalleen ja miettiä, että nyt on homma hoidossa. Koko ajan täytyy keksiä jotain, miten asiat voi tehdä paremmin ja tehokkaammin. Muuten jää aika nopeesti kilpailijoitten jalkoihin”, turkulainen toteaa. 

Vegetukun yksi uusi avaus on Pookin kasvisleikkeiden lanseeraus. Simosen on tarkoitus jatkossakin sekaantua myös valmistustoimintaan. 

”Eräs ammattimainen yhteistyökoordinaattori otti yhteyttä Pookiin ja Vegetukkuun molempiin. Innostuin heti siitä jutusta ja lähdin sitä lobbaamaan. Valmistustoiminta kiinnostaa ilman muuta, mutta se täytyy käytännössä tehdä ostopalveluna. Omaan valmistustoimintaan ei ole resursseja siten, että sitä tehtäisiin omissa tiloissa, koska se vaatisi kalliit investoinnit”, yrittäjä perustelee alihankintastrategiaansa ja vihjaa, että Vegetukun oma tuotemerkkikin on pitkän tähtäimen suunnitelmissa.

www.vegetukku.fi

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 4/2010.

Vegaiassa esitetyt näkemykset eivät edusta Vegaaniliitto ry:n kantaa ellei näin nimenomaisesti ole mainittu.

Vegaaniliitto Facebookissa