Kuluttajanurkka 4/2011

Timo Kiviniemi ja Mikko Suomalainen

Viime vuosina voimakkaasti kasvanut kasvimaitotuotteiden valikoima on saanut tänäkin syksynä vahvistusta helpottamaan vegaanien ja muiden tiedostavien kuluttajien elämää. Lisäksi muun muassa suomalaisten perinneherkkua karjalanpiirakkaa saa nyt vegaanisena ja luomuna.

Oatly kaurajuomaOatlyn koko tuotevalikoima on muuttunut vegaaniseksi. Täten esimerkiksi aiemmin Kaurajuoma Plus -juomassa ollut D3-vitamiini on korvattu kasviperäisellä D2-vitamiinilla. Lisäksi sarjaan on tullut uusia tuotteita: Luomu tuore kaurajuoma 1l ja Tuore kaurajuoma plus 1l. Tämänhetkisen tiedon mukaan uutuustuotteita myydään toistaiseksi vain S-Ryhmän kaupoissa, luomujuomaa myös Stockmann Herkussa.

Alpro Soyan uutuuksiin kuuluvat Fresh Coco-suklaatuoresoijajuoma ja Vanilla-jälkiruokakastike. Molemmat tuotteet ovat vitaminoituja ja valmistettu ilman keinotekoisia makeutus-, väri- tai säilöntäaineita. Suklaajuomaa myydään 1 litran, vaniljakastiketta 500 ml:n pakkauksessa.

Alpro Soyan vanilja- ja suklaasoijajuomat sisältävät nyt lisäksi 15 % vähemmän sokeria aiempaan verrattuna. Molempia tuotteita saa litran sekä 3x250 ml:n pakkauksissa.

Mama-kosmetiikkaaOle Hyvä on lanseerannut Mama-tuotesarjan, joka on Reilun kaupan standardien mukaisesti tuotettua ekokosmetiikkaa. Tällä hetkellä sarjaan kuuluvat Mangovartalovoide (100 ml), Mangokäsivoide (150 ml) ja Mangokuorintageeli (150 ml). Mangon lisäksi tuotteissa on käytetty muun muassa Reilun kaupan kahvia, raakaruokosokeria sekä oliiviöljyä.

RiisipiirakkaMyllärin Luomu riisipiirakka on riisi-ohratäytteinen karjalanpiirakka, jota myydään pakasteena kuuden kappaleen (330 g) pakkauksessa.

Leipomisen ystäville iloinen uutuus on Dr Oetkerin vegaaninen Vegegel-hyytelöimisaine. Tuote on valmistettu useammasta kasviperäisestä sakeuttamisaineesta ja sitä myydään 25 g:n pakkauksessa.

Eläinsuojeluliitto Animalia avasi eläinten päivänä 4.10. ”Vapauta valinnoilla” -verkkosivuston (www.animalia.fi/valinta), jonka tarkoituksena on opastaa kuluttajaa eläinystävällisiin valintoihin kulutusviidakossa. Kampanjan julkkiskasvoina toimivat ruokalähettiläs, keittiömestari Kim Palhus, ravitsemusterapeutti Hanna Partanen sekä kansanedustaja, yrittäjä Jani Toivola. Sivuston kautta löytyy muun muassa tietoa turkittomista liikkeistä, eläinystävällisestä kosmetiikasta sekä ravintola-arvosteluja ja Animalian blogi.

Naisten vegaanikengissä lisää vaihtoehtoja

Suomeen on lyhyen ajan sisällä perustettu parikin uutta nettikauppaa, joissa on tarjolla tyylikkäitä vegaanikenkiä naisille. Espoosta käsin toimiva Kenkälaatikko myy Beyond Skin merkin kenkiä.

Myös ekologisen muodin verkkokauppa MISSQA myy Beyond Skin -kenkiä. Lisäksi valikoimasta löytyy Olsen Haus ja Cri de Coeur -merkkien kenkiä , Matt and Natt laukkuja sekä naisten vaatteita, koruja ja kosmetiikkaa.