Heluna Fashion on muutakin kuin vegaanikenkiä

Reeta Vilhu

Timo Kiviniemen yrityksellä on ylevä toiminta-ajatus: Hän haluaa helpottaa vegaanien elämää.

”Lopullisen kimmokkeen kaupan perustamiseen sain Kauppakorkeakoulun kurssilta, jossa piti tehdä liiketoimintasuunnitelma. Sen jälkeen päätin toteuttaa vegaanikenkäkauppa-idean ja perustin Heluna Fashionin”, kertoo Timo Kiviniemi liikkeen syntymisen taustasta. Heluna Fashion on ollut olemassa melkein kolme vuotta. Asiakkaita on käynyt vaihtelevasti – joskus lauantaisin on ollut jopa tungosta, mutta välillä on ollut päiviä ilman yhtäkään asiakasta: ”Kyllä tämä tässä nyt pyörii”, summaa Kiviniemi, joka on vegaani puhtaasti eläinoikeussyistä. ”Vegaanien elämä on kuitenkin nykyään helpompaa kuin esimerkiksi kymmenen vuotta sitten”, kertoo hän kulttuurin muutoksesta.

Heluna Fashionin idea on myydä tuotteita, joissa ei ole eläinperäisiä ainesosia. Tuotevalikoimaan kuuluu muun muassa kenkiä, meikkejä, kosmetiikkaa, kodinhoitotuotteita, lompakoita, laukkuja ja muita asusteita. Helsingin Töölössä sijaitsevan kaupan kenkämerkkejä ovat Vegetarian Shoes, Novacas ja Ethical Wares. Meikeistä myydyin merkki on Beauty Without Cruelty. Suurin osa kengistä on valmistettu Euroopassa, joten niitä ei ole tehty ”hikipajoissa”, vaan tehtaissa, joissa työntekijöitä voidaan olettaa kohdeltavan hyvin. Kaupan kengissä käytetty liima ei myöskään sisällä eläinperäisiä ainesosia. Kaupan myydyin kenkämalli on Para Boot -maihinnousukenkä.

”Nimi Heluna Fashion viittaa lehmäteemaan. Vegetarian Shoes -merkillä on lehmälogo ja Jenkeissä on kenkäkauppa nimeltä Moo Shoes. Sieltä sain idean kaupan nimeen”, paljastaa Kiviniemi. ”Vaikeinta liikkeen pidossa on saada lihansyöjiä asiakkaiksi ja tietää etukäteen, mikä myy”, hän miettii, ja kertoo, että varastossa pölyttyy vieläkin ensimmäisenä vuonna ostettuja, huonosti myyviä malleja.

Tuoteideoita kauppias etsii esimerkiksi nettifoorumeilta. Aivan yksin hän ei enää paikkaa pyöritä, sillä kaupassa ahkeroi nykyään myös palkattu myyjä. ”Parasta tässä työssä on tyytyväiset asiakkaat – positiivista palautetta on tullut sekä netin kautta että myymälästä. Kenkiä ostavat lähinnä vegaanit, mutta kosmetiikkaa myös vähemmän tiukan linjan eläinsuojeluihmiset.” Sen sijaan mainstream-lihansyöjiä kaupassa käy kuulemma harvakseltaan.

Kiviniemi ei ole ainakaan toistaiseksi aikeissa laajentaa kaupan toimintaa. Kymmenen vuoden päästä  hän haluaisi, että myymälä olisi ylipäätään vielä olemassa ja että kaupan pitäminen olisi kannattavaa. Hän hieman moittii kaupan sijaintia, sillä satunnaisia ohikulkijoita on kauppaan vaikea saada. Haastatteluhetkellä kaupassa on kaksi asiakasta, ja molemmat ovat tulleet kauppaan tarkoituksella katsottuaan paikan etukäteen. Kauppaa ei ole mainostettu erityisen aktiivisesti, mutta jonkin verran mainoksia on ollut järjestölehdissä – viidakkorumpu on kuulemma ollut paras tapa asiakkaiden hankinnassa.

Heluna Fashion on nykyään Heluna Shop.

Heluna Shop
Torkkelinkatu 3C, Helsinki
www.helunanetti.com

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 1/2011.