Kaupat ja tuotteet

Kotimainen vegaanikosmetiikka hoitaa hellävaraisesti

Rabbit Mama on eläinkokeeton, vegaaninen ja kotimainen kosmetiikkayritys, jonka kaikki tuotteet valmistetaan Suomessa. Sain kotiini nätissä, kierrätetyssä laatikossa kuusi tuotetta testattavakseni.

Rabbit Maman filosofiana on valmistaa luonnollisia, ei-allergisoivia tuotteita, jotka sopivat kaikenikäisille. Tuotteet eivät ole Leaping Bunny -sertifioituja, vaan eläinkokeettomuuden puolesta puhuu Petan listalla olo.

Yrittäjä kertoo alunperin selvittäneensä mahdollisuutta liittyä Animalian listalle, mutta auditoinnin vaatimukset eivät vakuuttaneet häntä standardin hyväksyessä muun muassa ympäristölle ja ihmisille haitalliset ainesosat sekä yritykset, jotka markkinoivat itseään luonnollisina tai luonnonkosmetiikkana, vaikka ainesosaluettelot ovat täynnä allergisoivia aineita. Näin ollen Rabbit Mama liittyi Petan eläinkokeettomalle listalle, jossa ei ole auditointia, mutta eläinkokeettomuuden takaukseksi allekirjoitetaan lupaus.

Tamperelainen huoltoasema tankkaa vegaanitkin

Pirita Roman valmistaa Vegan Warrior -hampurilaista.

Neste Kekkosentie on huoltoasema, joka on viime kuukausina noussut vegaanikansan tietoisuuteen herkullisten hampurilaistensa ja kattavan vegaanisen valikoimansa myötä. Vegaanisia pyhiinvaelluksia tamperelaiselle huoltamolle on tehty pitkienkin matkojen päästä.

Neste Kekkosentien asiakkaita.Huoltamoyrittäjät Pirita ja Roman Nikolaev ovat omistaneet aseman jo vuodesta 2009 ja panostaneet vegaanitarjontaan aiemminkin. Raakaruokailusta kiinnostuneina he kokosivat kaupan puolelle valikoiman erilaisia superfoodeja ja vegaanisia tuotteita. Tarvittiin kuitenkin sosiaalisen median apua, että vegaaninen tarjonta saatiin kaiken kansan tietoisuuteen.

Tallinnan turistikorttelissa aloittaa maan ensimmäinen vegeruokakauppa

Rotermannin kortteli.

Sataman ja Virukeskuksen välisessä Rotermannin korttelissa huhtikuussa avaava Lääts aikoo myydä vegeruokaa ekokauppoja edullisemmin.

Tallinnaan avattava uusi vegetuotteiden erikoisliike Lääts pyrkii vastaamaan kasvissyöjien jokapäiväisiin tarpeisiin. Tarjolla tulee olemaan myös pakasteita ja valmisruokia, joiden löytäminen perusruokakaupoista voi olla työlästä.

Liikkeen takana on tallinnalainen pariskunta Kadi Tähemaa ja Arne Randmaa. Perheyrityksen idea on tarjota kasvissyöjien tarvitsemia tuotteita edullisesti ja erottautua siinä ekokaupoista, joissa hinnat nousevat monien asiakkaiden ulottumattomiin. Virossa palkat ovat noin kolmanneksen Suomen palkoista, mutta ekokauppojen hinnat lähes samat kuin Suomessa.

Suomen ensimmäinen vegaaninen ruokakauppaketju laajenee Tampereelle

Vegekaupan tuotevalikoimaa

Vegekaupalla on suunnitelmissaan koko Suomen kattava vegaanisten tuotteiden jakelu.

Vegekauppa Tampereen Facebook-sivulla kerrotaan uuden myymälän valmistelujen etenevän hyvää vauhtia. Osakeanti on päättynyt ja nyt etsitään liiketilaa Tampereen keskustasta.

– Tavoitteena on saada Tampereelle samankokoinen myymälä yhtä hyvällä sijainnilla kuin Vegekauppa Turun keskustan Forum-korttelissa. Myös tuotevalikoima on sama, Tampereen myymälästä vastaava Terhi Ketola kertoo.

Tampereen kauppa aukeaa suunnitelmien mukaan kevään aikana.

Tampereen kauppa aukeaa suunnitelmien mukaan kevään aikana. Se pyrkii täyttämään Tampereella myymälänsä sulkeneen ekokauppa Runsaudensarven jättämän tyhjiön ja on hankkinut siltä kalustoa uuteen Vegekauppaan.

Turkulainen S-market alkoi merkitä vegaanituotteensa

Vegaanimerkintä hyllyssä

Vegaanisten tuotteiden kysynnän kasvaessa monissa ruokakaupoissa vegaanit on alettu ottaa huomioon tärkeänä asiakasryhmänä. Valikoiman suurentamisen lisäksi tärkeää on tuotteiden esillepano.

Eineshyllyn reunoja koristavat vihreät laput kertovat, että osa tuotteista sopii vegaaneille. Laput otettiin käyttöön Turun keskustassa sijaitsevassa S-market Wiklund-Herkussa syksyllä, jotta vegaanisten tuotteiden löytäminen olisi helpompaa.

"Saimme asiakkailta palautetta, että vegaanisia tuotteita toivottiin samaan hyllyyn. Laitamme tuotteemme kuitenkin S-ryhmän hyllykartan mukaiseen järjestykseen, mutta aloimme käyttää oheisia hyllymerkintöjä”, kertoo Wiklund-Herkun marketpäällikkö Hanna Lempiäinen.

Tallinnan Kasvisruokamessuille odotetaan Vegekauppaa ja Palkuaista

Vegan Restoranin ständi

Tallinnan suositut Kasvisruokamessut järjestetään jo viidettä kertaa. Tänä vuonna panostetaan määrän sijasta laatuun, ja messujärjestäjät myöntävät osallistujille uuden vegaanisen laatumerkin.

Kansainvälisenä vegaanipäivänä ensimmäinen marraskuuta järjestettäville Tallinnan Kasvisruokamessuille on tänäkin vuonna lähdössä sekä näytteilleasettajia että vieraita Suomesta. Suomalaista eläinoikeustyötä on järjestöistä menossa edustamaan Animalia ja vegaaniyrityksistä Vegekauppa sekä tempehiä valmistava Palkuainen.

– Tempehiä ei ole aiemmin nähty meidän messuilla, vaikka kysyntää on, kertoo messujen pääjärjestäjä Annika Lepp.

Vegekaupan herkkuja saa nyt myös Helsingistä

Vegekaupan julkisivu

Pitkä odotus palkittiin viimein, kun Helsingin Vegekauppa avasi ovensa kesäkuun alussa Vaasankadulla, joka on tunnettu kasvisravintoloistaan: siis täydellinen sijainti uudelle vegaaniselle liikkeelle!

Vegekauppa on pieni, mutta sitäkin ihmeellisempi. Hyllyt ovat täynnä muun muassa suklaita, soijatuotteita, proteiinijauheita, hammastahnoja, karkkeja, linssejä, papuja ja vitamiineja. Kylmäkaapit taas pursuilevat erilaisista vegaanisista juustoista, leikkeleistä, makkaroista ja levitteistä. Monipuolinen valikoima ja hintojen edullisuus häkellyttävät innokasta ostosten tekijää. Erilaisia tuotteita on tulossa myyntiin vielä lisää ja valikoima laajenee jatkuvasti. Kauppa murtaa myyttejä vegaanisen ruoan hintavuudesta ja vaihtoehtojen niukkuudesta. Liikkeessä soi hyvä musiikki ja ilmapiiri on rento. Tämä on pieni pala unelmaa!

Helsingin keskustan Ekolo muuttui vegaanikaupaksi

Ekokauppaketju Ekolon Helsingin keskustan myymälä muuttui täysin vegaaniseksi helmikuun alussa.

– Syitä vegaanikaupan aloittamiseen on useita. Ekolo on kasvisyöjien perustama yritys, ja kaikki työntekijämme ovat vähintään kasvissyöjiä, monet myös vegaaneja. Myymälöissämme on ollut vain vähän eläinperäisiä ainesosia sisältäviä tuotteita, kuvailee Ekolon toimitusjohtaja Lena Kunelius.

Toivomme, että toimintamme tekee valinnan vegaaniksi ryhtymisestä helpommaksi.

Vaikka veganismi on ollut viime aikoina paljon esillä, kyseessä ei ole pyrkimys olla mukana minkäänlaisessa trendissä. Pikemminkin Kunelius kokee, että kyseessä on pitkään harkittu päätös ja luonnollinen jatkumo Ekolon kymmenvuotisessa historiassa.

Puikoissa bambua ja banaania

Käsityöharrastaja Paula Laine kyllästyi ainaiseen markettien puuvillaan ja alkoi tilailla värikkäitä lankoja ulkomailta. Vegaanisten lankojen erilaiset ominaisuudet tuovat haastetta neulomiseen, nypläykseen ja neulakinnastekniikkaan.

Banaani- tai viskoosilangoista ei kannata neuloa sukkia tai käsineitä, koska nämä langat eivät jousta. Parhaiten ne sopivat huiveihin ja muihin asusteisiin, joiden ei tarvitse olla tiiviisti ihoa vasten.

Paula LainePaula Laineelle vegaanisten lankojen ominaisuudet ovat tuttuja, sillä kaikki on testattu omin käsin. Jokaiseen lankaan ja tekniikkaan liittyy kuulemma omat niksinsä.

Esittelyssä ekologinen Ole Hyvä Luonnontuote

Esittelemme erään suomalaisen, täysin vegaanisen ja ekologisen yrityksen nimeltään Ole Hyvä Luonnontuote. Monelle varmaankin jo entuudestaan tuttu firma on juuri avannut muun muassa uuden nettikaupan, josta tuotteet ovat nyt helposti saatavilla.

Minkälainen on yrityksenne historia?

OHL: Ole Hyvä Luonnontuote on perustettu vuonna 2005. Osalla työntekijöistä on yli 20 vuoden kokemus ympäristöystävällisten pesuaineiden valmistamisesta. Perustamisen aikaan Suomessa vain harva kiinnitti huomiota ostamiensa tuotteiden ympäristövaikutuksiin. Ole Hyvä Luonnontuotteen toiminta-ajatuksena oli tarjota juuri tällainen pesuaine kodin jokapäiväiseen käyttöön.

Kertoisitko jotakin yrityksenne arvoista?

Supermarket-ketju Veganz laajenee

Vegaanisten ruokakauppojen määrä lisääntyy maailmalla. Saksassa liikkeitä on jo useissa kaupungeissa, ja touko-kuussa avasi ovensa liike Wienissä, kertoo saksalainen nettilehti The Local.

Supermarket-ketju Veganzin takana on entinen lihafanaatikko Jan Bredack, joka perusti maailman ensimmäisen vegaanisen supermarket-ketjun Berliiniin vuonna 2011. Bredackilla on The Localin mukaan suunnitelmissa laajentaa eri puolille Eurooppaa.

Liikkeeseen astuessa on vaikea uskoa, ettei eläinkunnan tuotteita ole tarjolla. Hyllyistä löytyy kaikkea mahdollista juusto- ja lihakorvikkeista alkaen.

Kritiikkiä on esitetty muun muassa ulkomailta kuljetettuja tuotteita kohtaan. Bredack puolustautuu painottamalla, että tavarankuljetus tapahtuu rahtilaivoilla. Lisäksi hän muistuttaa tuntevansa jokaisen tavarantoimittajan yli 30 eri maasta.

Uusia pakkauskokoja Alprolta

Alpro on tuonut markkinoille uudet pakkauskoot. Mantelijuomaa saa nyt myös kätevässä pillillä varustetussa 2,5 desilitran tetrassa ja hasselpähkinäjuomaa kierrekorkillisena litran pakkauksena.

Mantelijuoman kaloripitoisuus on vain 60 kcal/250 ml, sisältäen kalsium- ja E-vitamiinilähteen. Kätevä välipala kassin pohjalle siis. Hasselpähkinäjuomaa suositellaan vaihteluna esimerkiksi kahviin, smoothieihin tai leivoksiin, joiden makuun se antaa mukavan pähkinäisen vivahteen.

Pakkausilmeen uudistuttua tuotetekstien luettavuus helpottui raaka-aineen ja makuvariantin osalta. Myös kierrekorkki on saanut kiitosta muun muassa kaato-ominaisuuksien vuoksi.

Lähde: Tetra Packin tilaama tutkimus, toteuttajana MVW, helmikuu 2012, N = 1600

Anamman kaikki tuotteet ovat nyt vegaanisia!

Anamma kasvisfilee

Kasvispihvien ja -pyöryköiden ja muiden einesten valmistaja Anamma on muuttanut kaikkien tuotteidensa reseptit vegaanisiksi. Anamman saaman palautteen vuoksi aiemmin kananmunaa sisältäneiden tuotteiden koostumusta on muokattu ja uusiakin täysin vegaanisia tuotteita valmisteltu markkinoille jo pidemmän aikaa. Jonkin aikaa kaupoista voi löytyä vielä vanhoja, kananmunaa sisältäviä tuotteita, mutta vegaanisten tuotteiden toimitukset on jo aloitettu. Tuotteita löytyy ympäri Suomen ainakin suurimmista S-ketjun ja K-ketjun kaupoista.

Anamman uuden tuotevalikoiman ja uudistuneet pakkaukset näkee mm. heidän Facebook-sivultaan

Anamman kotisivut (ruotsiksi)

Kuluttajanurkka: Snackseja, jäätelöä ja burgeripihvejä

Yosa Sport -kauravälipala

Vegaanisten tuotteiden määrä senkun lisääntyy. Syksyn aikana kauppoihin on tullut jälleen uusia herkkuja, joista tässä muutamia.

Biofermen laajan Yosa-tuotesarjan uutuus on Yosa Sport -kauravälipala, jonka hedelmäinen ja herneproteiinilla varustettu 200 gramman pakkaus sisältää 10 grammaa proteiinia.

Anamma Vego Burgare -pihvitAnamman vegaanisia tuotteita löytyy Suomesta nyt laajemminkin. Vego Bullar -pyöryköitä, Vego Burgare -pihvejä, Vego Puckar ja Vegetarisk Färs kasvismureke -tuotteita myydään ympäri Suomen ainakin näissä kaupoissa

Vegaanitatuoija ei ujostele aatettaan

Kipinä veganismiin voi syttyä missä vain, vaikkapa tatuointistudiossa.

Minulta on viime aikoina kyselty, missä vegaanisia tatuointeja tehdään, ja missä olen omani ottanut. Ensimmäisen tatuointini otin vuonna 1997, jolloin myös tapasin elämäni ensimmäisen vegaanin, Martin Harrisonin. Sittemmin Martin, Sacred Tattoon omistaja, on tehnyt 15 tatuoinnistani 14. Martinilta saamani tiedon ja hänen kanssaan käytyjen ajatuksia herättävien keskustelujen ansiosta ryhdyin vuonna 1998 kasvissyöjäksi, ja siitä parin vuoden sisällä vegaaniksi. Saamieni kyselyjen takia, ja vaikka 13-vuotisvegaanijuhlavuoteni kunniaksi, haastattelin Martinia ja hänen avopuolisoaan Katri Seliniä.

Miten pitkään olet ollut alalla, Martin?

Runsaasti luomua, iloa ja luomuiloa

Runsaudensarven irtotuotteita

Tamperelainen Runsaudensarvi tarjoaa ekologisia tuotteita hyvään makuun.

Pieni herkkupuoti Tampereen Kauppakadulla (toim. huom. nykyään Aleksanterinkatu 30) ikään kuin kutsuu sisäänsä, syleilee asiakasta lämmöllään. Sisään astuessa vastassa on myyjän lämmin hymy ja välittömän kotikutoinen tunnelma. Hyllyt pursuavat luomulimonadeja ja raakapatukoita, pienellä pöydällä on maistiaiskulhoissa tummasuklaakahvipapuja ja sokeroitua inkivääriä. Satunnaista kävijää ilahduttaa kenties myös pieni hengähdystauko samettipäällysteisellä puusohvalla, jossa voi vaikkapa katsella näyteikkunasta kadulle. Tarkkailla elämänmenoa, siemailla kupillisen höyryävää yrttihauduketta.

Ekologisiin tuotteisiin painottuva herkkukauppa Runsaudensarvi on myös monen vegaanin mieleen. Tuotevalikoimaan lukeutuu niin vegaanisia makkaroita ja juustoja, makeisia kuin hygieniatuotteitakin.

Porvoon mitalla

Vegaaniliiton Porvoon paikallisryhmä käynnisti ponnekkaasti toimintansa viime vuonna. Kasvisruokailtoja, maistatustapahtumia ja vegaanisia kauppakierroksia suunniteltiin Porvoon eri ravintoloissa ja kahviloissa. Kokousten ohella herkuteltiin, saatiin epävegaanisia ruoka-annoksia, ystävällistä palvelua – ja kirjoitettiin ravintola-arvosteluja. Miltä näyttää Porvoon ravintola- ja kahvilatarjonta vegaanin näkökulmasta?

Bar & Café Paahtimo

Bar & Café Paahtimo sijaitsee idyllisesti Porvoonjoen varressa. Yli sata vuotta vanha rakennus huokuu lämmintä vanhanajan tunnelmaa. Tilaa kaksikerroksisessa ravintolassa on suuremmallekin porukalle – varsinkin kesällä kun joen varressa oleva terassi aukeaa. Hintataso ei ole Porvoon halvimmasta päästä. Vegaani ilahtuu erityisesti soijamaitokaakaosta ja -latesta. Oluenystäville löytyy valinnanvaraa runsaasta valikoimasta.

Hintoja: Soijamaitokaakao 3,00 €, Soijamaitolatte 4,00 €.

Kuluttajanurkka 4/2012

Tämän kertaiset tuoteuutuudet muodostavat eheän kokonaisuuden, jolla pärjäisit vaikka autiolla saarella.

Mylläriltä toinen pakastepiirakka

SulhaspiirakkaMyllärin valikoimissa jo aiemmin olleen Luomu riisipiirakan rinnalle on tullut hieman pienempi, rukiinen ja rapea Luomu sulhaspiirakka, jonka täytteessä on riisiä ja ohraa. Muita Myllärin uutuuksia ovat vadelman ja puolukan makuinen samettinen Luomu marjamanna -puuro sekä kuuden annospussin pakkauksissa myytävä Luomu kaakao kaurapuuro.

Kuluttajanurkka 3/2012

Pouttu Onni Tofu kasvisnakki on kotimainen soijanakki, joka sisältää proteiinia 11 g sataa grammaa kohden. Pakkauskoko on 280 g ja yhdessä pakkauksessa on seitsemän nakkia. Tuote tulee jo ennestään markkinoilla olevan Tofu kasvisgrillerin rinnalle.

Findus Quinoa Salad on valkosipulilla, chilillä ja sitruunalla maustettu kasvisateria tai lisäke. Tuotetta suositellaan lisäkkeeksi esimerkiksi falafel-pyöryköille tai kasvispihveille ja sitä myydään 600 g:n pakkauksessa. Niin ikään lisäkkeeksi sopii Pirkan kesäinen raastesalaatti, joka on sekoitus porkkana-, kaali- ja ananasraastetta. Pakkauskoko on 300 g.

Sivut

Vegaaniliitto Instagramissa