Kaupat ja tuotteet

Supermarket-ketju Veganz laajenee

Vegaanisten ruokakauppojen määrä lisääntyy maailmalla. Saksassa liikkeitä on jo useissa kaupungeissa, ja touko-kuussa avasi ovensa liike Wienissä, kertoo saksalainen nettilehti The Local.

Supermarket-ketju Veganzin takana on entinen lihafanaatikko Jan Bredack, joka perusti maailman ensimmäisen vegaanisen supermarket-ketjun Berliiniin vuonna 2011. Bredackilla on The Localin mukaan suunnitelmissa laajentaa eri puolille Eurooppaa.

Liikkeeseen astuessa on vaikea uskoa, ettei eläinkunnan tuotteita ole tarjolla. Hyllyistä löytyy kaikkea mahdollista juusto- ja lihakorvikkeista alkaen.

Kritiikkiä on esitetty muun muassa ulkomailta kuljetettuja tuotteita kohtaan. Bredack puolustautuu painottamalla, että tavarankuljetus tapahtuu rahtilaivoilla. Lisäksi hän muistuttaa tuntevansa jokaisen tavarantoimittajan yli 30 eri maasta.

Uusia pakkauskokoja Alprolta

Alpro on tuonut markkinoille uudet pakkauskoot. Mantelijuomaa saa nyt myös kätevässä pillillä varustetussa 2,5 desilitran tetrassa ja hasselpähkinäjuomaa kierrekorkillisena litran pakkauksena.

Mantelijuoman kaloripitoisuus on vain 60 kcal/250 ml, sisältäen kalsium- ja E-vitamiinilähteen. Kätevä välipala kassin pohjalle siis. Hasselpähkinäjuomaa suositellaan vaihteluna esimerkiksi kahviin, smoothieihin tai leivoksiin, joiden makuun se antaa mukavan pähkinäisen vivahteen.

Pakkausilmeen uudistuttua tuotetekstien luettavuus helpottui raaka-aineen ja makuvariantin osalta. Myös kierrekorkki on saanut kiitosta muun muassa kaato-ominaisuuksien vuoksi.

Lähde: Tetra Packin tilaama tutkimus, toteuttajana MVW, helmikuu 2012, N = 1600

Anamman kaikki tuotteet ovat nyt vegaanisia!

Anamma kasvisfilee

Kasvispihvien ja -pyöryköiden ja muiden einesten valmistaja Anamma on muuttanut kaikkien tuotteidensa reseptit vegaanisiksi. Anamman saaman palautteen vuoksi aiemmin kananmunaa sisältäneiden tuotteiden koostumusta on muokattu ja uusiakin täysin vegaanisia tuotteita valmisteltu markkinoille jo pidemmän aikaa. Jonkin aikaa kaupoista voi löytyä vielä vanhoja, kananmunaa sisältäviä tuotteita, mutta vegaanisten tuotteiden toimitukset on jo aloitettu. Tuotteita löytyy ympäri Suomen ainakin suurimmista S-ketjun ja K-ketjun kaupoista.

Anamman uuden tuotevalikoiman ja uudistuneet pakkaukset näkee mm. heidän Facebook-sivultaan

Anamman kotisivut (ruotsiksi)

Vegaanitatuoija ei ujostele aatettaan

Kipinä veganismiin voi syttyä missä vain, vaikkapa tatuointistudiossa.

Minulta on viime aikoina kyselty, missä vegaanisia tatuointeja tehdään, ja missä olen omani ottanut. Ensimmäisen tatuointini otin vuonna 1997, jolloin myös tapasin elämäni ensimmäisen vegaanin, Martin Harrisonin. Sittemmin Martin, Sacred Tattoon omistaja, on tehnyt 15 tatuoinnistani 14. Martinilta saamani tiedon ja hänen kanssaan käytyjen ajatuksia herättävien keskustelujen ansiosta ryhdyin vuonna 1998 kasvissyöjäksi, ja siitä parin vuoden sisällä vegaaniksi. Saamieni kyselyjen takia, ja vaikka 13-vuotisvegaanijuhlavuoteni kunniaksi, haastattelin Martinia ja hänen avopuolisoaan Katri Seliniä.

Runsaasti luomua, iloa ja luomuiloa

Runsaudensarven irtotuotteita

Tamperelainen Runsaudensarvi tarjoaa ekologisia tuotteita hyvään makuun.

Pieni herkkupuoti Tampereen Kauppakadulla (toim. huom. nykyään Aleksanterinkatu 30) ikään kuin kutsuu sisäänsä, syleilee asiakasta lämmöllään. Sisään astuessa vastassa on myyjän lämmin hymy ja välittömän kotikutoinen tunnelma. Hyllyt pursuavat luomulimonadeja ja raakapatukoita, pienellä pöydällä on maistiaiskulhoissa tummasuklaakahvipapuja ja sokeroitua inkivääriä. Satunnaista kävijää ilahduttaa kenties myös pieni hengähdystauko samettipäällysteisellä puusohvalla, jossa voi vaikkapa katsella näyteikkunasta kadulle. Tarkkailla elämänmenoa, siemailla kupillisen höyryävää yrttihauduketta.

Porvoon mitalla

Vegaaniliiton Porvoon paikallisryhmä käynnisti ponnekkaasti toimintansa viime vuonna. Kasvisruokailtoja, maistatustapahtumia ja vegaanisia kauppakierroksia suunniteltiin Porvoon eri ravintoloissa ja kahviloissa. Kokousten ohella herkuteltiin, saatiin epävegaanisia ruoka-annoksia, ystävällistä palvelua – ja kirjoitettiin ravintola-arvosteluja. Miltä näyttää Porvoon ravintola- ja kahvilatarjonta vegaanin näkökulmasta?

Bar & Café Paahtimo

Bar & Café Paahtimo sijaitsee idyllisesti Porvoonjoen varressa. Yli sata vuotta vanha rakennus huokuu lämmintä vanhanajan tunnelmaa. Tilaa kaksikerroksisessa ravintolassa on suuremmallekin porukalle – varsinkin kesällä kun joen varressa oleva terassi aukeaa. Hintataso ei ole Porvoon halvimmasta päästä. Vegaani ilahtuu erityisesti soijamaitokaakaosta ja -latesta. Oluenystäville löytyy valinnanvaraa runsaasta valikoimasta.

Kuluttajanurkka 4/2012

Tämän kertaiset tuoteuutuudet muodostavat eheän kokonaisuuden, jolla pärjäisit vaikka autiolla saarella.

Mylläriltä toinen pakastepiirakka

SulhaspiirakkaMyllärin valikoimissa jo aiemmin olleen Luomu riisipiirakan rinnalle on tullut hieman pienempi, rukiinen ja rapea Luomu sulhaspiirakka, jonka täytteessä on riisiä ja ohraa. Muita Myllärin uutuuksia ovat vadelman ja puolukan makuinen samettinen Luomu marjamanna -puuro sekä kuuden annospussin pakkauksissa myytävä Luomu kaakao kaurapuuro.

Kuluttajanurkka 3/2012

Pouttu Onni Tofu kasvisnakki on kotimainen soijanakki, joka sisältää proteiinia 11 g sataa grammaa kohden. Pakkauskoko on 280 g ja yhdessä pakkauksessa on seitsemän nakkia. Tuote tulee jo ennestään markkinoilla olevan Tofu kasvisgrillerin rinnalle.

Findus Quinoa Salad on valkosipulilla, chilillä ja sitruunalla maustettu kasvisateria tai lisäke. Tuotetta suositellaan lisäkkeeksi esimerkiksi falafel-pyöryköille tai kasvispihveille ja sitä myydään 600 g:n pakkauksessa. Niin ikään lisäkkeeksi sopii Pirkan kesäinen raastesalaatti, joka on sekoitus porkkana-, kaali- ja ananasraastetta. Pakkauskoko on 300 g.

Sivut