Suosituksia korkeakouluruokailuun

Johanna Kaipiainen

Kansikuva

Kela ja Valtion ravitsemusneuvottelukunta julkaisivat joulukuussa 2011 uudet suositukset korkeakouluruokailun periaatteiksi. Opiskelijaruokailua on tuettu yhteiskunnan varoin Suomessa  vuodesta 1979 lähtien. Suositus määrittelee kriteerit, jotka ovat ateriatuen saamisen ehtona. Opiskelija-aterian on esimerkiksi täytettävä kolmannes koko päivän energian tarpeesta. Erityisesti on kiinnitetty huomiota rasvan laatuun ja suolan määrään, jotka ovat usein ongelmia joukkoruokailussa.

Uutena aiheena suosituksessa ovat kasvisruokavaliot. Ylioppilaiden terveydenhuoltosäätiön kyselytutkimuksen mukaan opiskelijoista noin joka kymmenes (9 %) noudattaa jonkinasteista kasvisruokavaliota. Vegaaniruokavaliota noudattaa 0,4 % opiskelijoita ja suosituksissa todetaan, että määrä näyttää olevan edelleen kasvussa. Siksi vegaaniruokaan on nyt myös otettu kantaa. Lähtökohtana on, että kasvisvaihtoehto voi olla joko lakto-ovo-vegetaarinen, laktovegetaarinen tai vegaaninen. Kasvisruoka tulee suunnitella ja valmistaa yhtä laadukkaasti kuin muutkin ruoat – ei vain jättämällä liha ja kala pois ateriasta. Liitteenä on taulukko proteiinin lähteistä eri ruokavalioissa. Siihen on hyvin koottu, mistä ja kuinka paljon proteiinia saa vegaaniateriaan.

Kasvisruokaosioon pyydettiin tekovaiheessa lausuntoa myös Vegaaniliitolta. Osa korjausehdotuksista meni läpi, osa ei. Tärkeä tarkennus oli esimerkiksi se, että kalaruokaa ei tarvitse tarjota sellaisissa ravintoloissa, jotka tarjoavat vain kasvisruokaa. Tämä mahdollistaa sen, että opiskelijaruokala voi olla myös kasvisravintola. Sen sijaan suositukseen jäi paikkansa pitämättömiä myyttejä esimerkiksi kalsiumista ja raudasta. Ilahduttavaa on, että Vegaaniliiton nettiosoite on päässyt myös kirjallisuuslähteisiin.

Suositus on luettavissa sekä Kelan että ravitsemusneuvottelukunnan nettisivuilta: www.kela.fi > Opiskelijat > Ateriatuki tai www.ravitsemusneuvottelukunta.fi > Ravitsemussuositukset > Erillisryhmät > Opiskelijat. Suosituksen voi tilata myös painettuna versiona Kelasta osoitteesta lomakevarasto@kela.fi.

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 1/2012.

Vegaaniliitto Instagramissa