Arviot: Musiikki ja elokuvat

Vaikeiden kysymysten elokuvailtama

Eläimet matkalla Nooan arkkiin

Hyvä elokuva lumoaa ja muuttaa ihmistä. Se on taiteellinen, arvaamaton ja henkeäsalpaava. Miten elokuva vaikuttaa ihmiseen, jolla on vahva eläinoikeusaate? Kestääkö hän splattereiden veriset kohtaukset, ihmisiin ja muihin eläimiin kohdistuvan väkivallan tai illalliskohtaukset, joissa mässäillään eläinperäisillä tuotteilla?

Vegaaniliittolaiset kokoontuvat eräänä helmikuisena keskiviikkona elokuvailtaan Tampereella ja yrittävät saada selvyyttä näihin vaikeisiin kysymyksiin. Järjestön tapojen mukaisesti iltamaan tuodaan mieletön kasa herkkuja ja naposteltavaa. Ainakaan nälkäisenä täältä ei tarvitse lähteä takaisin kotiin. Lautasille kasataan piirakkaa, leivoksia, sipsejä, hedelmiä ja juotavaa, ja elokuva voi alkaa.

Matalien odotusten vuoksi ehdotetaan jopa elokuvan vaihtamista.

Spesismidokumentti nostaa eläinoikeuskeskustelun valtavirtaan

Kohua herättänyt Speciesism: The Movie on pysäyttävä dokumentti spesismistä, eli lajisyrjinnästä.

Harva eläinoikeuspiirien ulkopuolella tuntee sanaa spesismi, mutta tämä voi olla muuttumassa. Viime vuonna valmistunut elokuva Speciesism: The Movie on päässyt arvosteluun muun muassa New York Timesiin ja Scientific Americaniin. Psychology Todayn Marc Bekoff pyysi katsojia jakamaan elokuvaa laajasti.

Mark DeVries oli opiskelija, jolla ei ollut minkäänlaista kokemusta elokuvanteosta. Hän koki kuitenkin palavaa tarvetta tehdä dokumentin, jonka tekemiseen vierähti peräti seitsemän vuotta. Elokuva on enimmäkseen käsivaralta kuvattu, eivätkä kuvaus tai kuvan- ja äänenlaatu tee vaikutusta. Elokuvan ansiot ovat muualla.