Kirjaesittely: Viiden tähden vegaani - Herkkuruokaa kasviksista

Timo Kiviniemi

Viiden tähden vegaani -kansi

Kirjaesittely: Viiden tähden vegaani - Herkkuruokaa kasviksista. Elina Innanen, Moreeni, 2011, 120 sivua.

Vegaian sivuiltakin tuttu Elina Innanen julkaisi näyttävän keittokirjan. Koska kirjan julkaisusta on ehtinyt kulua jo tovi, kysyimme myös kirjailijalta itseltään, minkälainen kirjan vastaanotto on ollut.

Aiemmin Chocochili-ruokablogillaan mainetta niittänyt Elina Innanen on vihdoin julkaissut oman keittokirjan. Lukijan huomio kiinnittyy ensimmäisenä kirjan näyttäviin kokosivun ruokakuviin. Innanen onkin profiloitunut ruokakuvaajana, jonka kuvat ovat jo pitkään herättäneet ihastusta internet-maailmassa, joten oli jo aika saada niitä myös kirjan kansiin. Toki niitä on jo aiemmin nähty esimerkiksi Vegaiassa sekä Vegaaniliiton ja Animalian esitteissä. Innanen itse ei näe mahdottomana ajatuksena, että jonain päivänä kaikki kirjatkin ovat sähköisessä muodossa, mutta ainakin toistaiseksi painetut kirjat ja sähköiset kanavat täydentävät hyvin toisiaan.

”Luen paljon blogeja ja muita netin reseptilähteitä, mutta hankin kyllä mielelläni kauniin keittokirjan hyllyynkin. Varsinkin johonkin tiettyyn teemaan keskittyvät kirjat on sellaisia, joille on varmasti jatkossakin tilausta kirjamuodossa. Oleellisin juttu keittokirjassa on se, että se on kaunis katsella ja siinä on paljon kuvia.”

Pääruokien lisäksi kirjassa on omat osionsa keitoille ja salaateille, lisukkeille, suolaisille leivonnaisille ja makeille ruoille. Keittokirjailijan päätavoitteena on ruokien herkullisuus ja makunautintoa täydentävä ruokien visuaalisuus. Varsinaisesta terveysruoasta ei ole kyse, sillä sokerin ja suolan lisäksi hedonistista lähestymistapaa alleviivataan esimerkiksi laittamalla ruokiin siideriä ja rommia. Ohjeista löytyy myös yllättävän monia Vegaian toimittajalle aiemmin tuntemattomia ruoka-aineita kuten agavesiirappi tai makadamiapähkinät, jotka on esitelty kirjan lopusta löytyvässä sanastossa. Jos on kirjassa uutta vegaanille, niin on sitä varmasti myös sekasyöjille. Palaute on ollut positiivista.

”Olen vähän yllättynytkin siitä, miten kiltisti minua on kohdeltu. Kaikkein kivointa palautetta on ollut sekasyöjien kommentit hyvistä resepteistä. Parasta on tietysti se, että niin moni Chocochilin lukijakin on hankkinut kirjan hyllyynsä.”

Innasen omia keittokirjasuosikkeja ovat esimerkiksi Vegan Cupcakes Take Over the World, Saa vaivata ja Tofukeittokirja. Lisäksi hän lukee paljon myös ei-vegaanisia keittokirjoja, joista saa soveltamalla ehkä ne kaikkein parhaimmat ideat.

”Mielestäni on ihan mahtavaa, että tavallisella pulliaisellakin on mahdollisuus keittokirjan kirjoittamiseen - sitä varten ei tarvitse olla menestynyt huippukokki. Varsinkin tiettyyn teemaan tai ruokavalioon keskittyvät keittokirjat myyvät hyvin, joten hyvä idea ja intohimo tiettyyn juttuun voi hyvinkin riittää.

Innasen mukaan Viiden tähden vegaani ei välttämättä jää hänen viimeiseksi kirjakseen, mutta jos jatkoa tulee tähtiä saattaa tulla vielä lisää.

”Jos joskus kirjoitan toisen keittokirjan, niin nyt tiedän valmistautua vielä vähän paremmin, aloittaa aikaisemmin ja hioa reseptejä pidempään.”

Kirja on tilattavissa Vegaanipuodista.

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 3/2011.