Kirja: Härkäpapua sarvista – fennovegaaninen keittokirja

Katariina Norontaus

Kirjaesittely: Härkäpapua sarvista – fennovegaaninen keittokirja. Inna Somersalo, Päivi Mattila, Hanna Tuomisto, Henri Haimi. Multikustannus 2006.

Syksyllä ilmestyvä fennovegaaninen keittokirja tarjoilee ympäristötietoiselle kotikokille kokeiltavaksi yli 250 lähiruokareseptiä. Kirja pyrkii ottamaan huomioon vegaanin ravitsemustasapainon ja eettisesti kestävän ruokakulttuurin makuelämyksiä uhraamatta.

Suomalaiset kasvissyöjät rakentavat ruokavalionsa usein eksoottisen ruoan ympärille. Ympäristöä rajusti kuormittava ruoka-aineiden rahtaaminen toiselta puolelta maapalloa sopii kuitenkin varsin huonosti yhteen monille kasvissyöjille tärkeiden ympäristöarvojen kanssa.

Ympäristötietoisen kasvissyöjän ongelmiin apuaan tarjoaa uusi fennovegaaninen keittokirja Härkäpapua sarvista – herkullista kasvisruokaa läheltä. Inna Somersalon, Päivi Mattilan, Hanna Tuomiston ja Henri Haimin kirjoittaman keittokirjan on tarkoitus ilmestyä syksyllä 2006. Härkäpapua sarvista pyrkii ottamaan huomioon myös ruokailun ympäristövaikutukset. Kirjan ruokaohjeet on toteutettu täysin ilman eläinkunnan tuotteita.

Nokkos-sienilevitteestä raparperijäätelöön

Härkäpapua sarvista sisältää kunnioitusta herättävät yli 250 reseptiä. Kirjasta löytyy ohjeita niin juhla-aterioihin kuin kiireen täyttämien päivien arkiruokiin. Reseptit ovat monipuolisia ja erittäin mielenkiintoisen kuuloisia. Esimerkiksi nokkos-sienilevite, härkäpapu-juurespihvit ja raparperijäätelö vaikuttavat ehdottomasti kokeilemisen arvoisilta tuttavuuksilta.

Kirjan reseptit on jaoteltu perinteisesti pääruokiin, jälkiruokiin, jouluruokiin ja niin edelleen. Näiden ryhmien sisällä on toteutettu vielä jako sato- ja talvikauden resepteihin raaka-ainesten saatavuuden mukaan. Talviresepteissä käytetään runsaasti juureksia ja kuivattuja kasviksia, satokaudella taas nautitaan tuoreista vihanneksista.

Resepteissä käytetään yli sataa ruoka-ainetta. Perinteisten juuresten ohella tutustutaan muun muassa vähemmän tunnettuihin spelttiin ja öljysiemenhamppuun. Sienet, marjat ja yrtit ovat tärkeässä roolissa kirjan resepteissä. Herne ja härkäpapu täyttävät ulkomaisten palkokasvien paikan lautasella. Resepteissä käytettävät raaka-aineet ovat enimmäkseen perusmarketista löytyviä tuotteita, eikä niiden hankkiminen vaadi tekijöiden mukaan omaa kasvimaata tai keräilyharrastusta.

Nykysuomalaiset, ja kenties vielä kasvissyöjät erityisesti, ovat usein tottuneet syömään runsaasti itämaista ruokaa. Tekijät ovat joustaneet lähiruoan vaatimuksesta mausteiden kohdalla, ja esimerkiksi kotoiset herneet yhdistetään kirjassa curryyn. Eksoottiset mausteet tekijät suosittelevat ostamaan luomuna.

Ruokapolitiikkaa ja ravitsemustietoa

Reseptien lisäksi keittokirjassa käsitellään ruoantuotannon ympäristövaikutuksia, energian säästämistä ruuanlaitossa, yleisiä ruokaan liittyviä eettisiä kysymyksiä sekä lähiruokapainotteisen kasvisruokavalion ravinto-opillisia vaatimuksia. Härkäpapua sarvista on käytännönläheisen keittokirjan lisäksi monessa mielessä ruokapoliittinen kannanotto.

Keskimääräisen eurooppalaisen ostoskärryn ruoat ovat kulkeneet selkäpiitä karmivat 4 000 kilometriä ennen kuluttajan kotiin päätymistä. Riisiin ja muuhun ulkomaiseen ruokaan pohjautuva kasvisruokavalio kuluttaa erään tutkimuksen mukaan ympäristöä jopa enemmän kuin kotimainen sekaruokavalio.

Lähiruoka on siis hyvä keino pienentää ekologista jalanjälkeään. Ruoanlaiton ympäristöystävällisyyttä on helppo parantaa jo vaikkapa korvaamalla riisi kotimaisella viljalla.

Tekijöiden mukaan kirjan reseptien ympärille on turvallista rakentaa ruokavalionsa. Kirjasta löytyy myös elintarviketieteiden maisteri Johanna Kaipiaisen kirjoittama artikkeli, jossa annetaan helposti ymmärrettävät ohjeet ravitsemuksellisesti täysipainoisen, lähiruuasta koostuvan vegaaniruokavalion noudattamiseen.

Otteita kirjasta täällä.

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 2/2006.