The Vegan Society - maailman ensimmäinen vegaaniyhdistys

Teksti: Marianne Chanth

Yhdistystoiminnalla on merkittävä rooli veganismin edistämisessä. Ensimmäinen vegaaniyhdistys perustettiin Iso-Britanniassa 1940-luvulla, mutta jo vuonna 1909 kasvissyöjien keskuudessa käytiin keskustelua maitotuotteiden käytön etiikasta. Tuolloin ajatus kuitenkin herätti vastustusta vegetaristeissa, jotka olivat haluttomia harkitsemaan täysin eläinperäisistä tuotteista vapaata ruokavaliota.

Donald Watson (1910–2005) päätti jo lapsena lopettaa lihansyönnin nähtyään sian teurastuksen setänsä maatilalla. Aikuisena hänestä tuli kasvissyöntiaatteen aktiivinen edistäjä ja The Vegetarian Societyssä hän tapasi muitakin munia ja maitotuoteita vältteleviä kasvissyöjiä. Vuonna 1943 Donald Watson yritti perustaa maidottoman ja munattoman osaston The Vegetarian Societyn alaisuuteen. Yritys ei tällöin kuitenkaan saanut hyvää vastaanottoa, vaan yhdistyksessä päätettiin hajaantumisen sijaan keskittää kaikki yhteiset voimavarat lihansyönnin lakkauttamiseen.

Elokuussa 1944 Donald Watson ja Elsie Shrigley päättivät, että maidottomien ja munattomien kasvissyöjien on aika yhdistää voimansa. Saman vuoden marraskuussa Donald ja Elsie perustivat uuden yhdistyksen yhdessä viiden samanhenkisen kasvissyöjän kanssa.

Maailman ensimmäinen vegaaniyhdistys oli perustettu.

Tarvittiin myös uusi nimitys kasvissyöjälle, joka ei syö maitotuotteita eikä munia. Donald keksi yhdessä vaimonsa Dorothyn kanssa sanan vegan, joka on johdettu vegetarian-sanasta. Selityksenä sanavalinnalle oli se, että veganismi on kehittynyt vegetarismista. Uusi yhdistys sai nimekseen The Vegan Society, jonka alun perin piti olla vain väliaikainen nimi, kunnes parempi keksittäisiin. Maailman ensimmäinen vegaaniyhdistys oli perustettu. Sana vegan levisi ja on nykyään maailmanlaajuisesti tunnettu.

The Vegan Society edistää edelleen vegaanista elämäntapaa, jossa vältetään – niin pitkälle kuin on mahdollista tai käytännöllistä – kaikkia eläinkunnasta peräisin olevia tuotteita sekä eläinten riistoon perustuvia palveluita. The Vegan Society julkaisee kirjoja, videoita ja muita julkaisuja. The Vegan-lehti ilmestyy neljä kertaa vuodessa. Yhdistyksellä on oma tavaramerkki, joka auttaa vegaaneja tunnistamaan sopivia tuotteita. Yhdistys jakaa vuosittain palkintoja Maailman vegaanipäivänä 1.11. The Vegan Societyn arvion mukaan Britanniassa on noin 150 000 vegaania. Yhdistyksellä on 111 paikallisosastoa ympäri Britanniaa.

Olin yhteydessä The Vegan Societyn tutkimus-, tiedotus- ja hallintopäällikköön Ruth Sempleen, joka antoi neuvoja, miten Vegaaniliitto voi yhdistyksenä saavuttaa entistä laajempaa vaikutusvaltaa ja jatkuvuutta vuosiksi eteenpäin.

• Keskittykää ihmisten yhteneväisyyksiin, kuten myötätuntoon. Opettakaa esimerkiksi lapsille ystävällisyyttä eläimiä kohtaan.
  • Panostakaa kasvokkain tapahtuvaan keskusteluun ja kuunnelkaa ihmisiä, joihin pyritte vaikuttamaan. Ketkä vaikuttavat kauppojen tuotevalikoimiin, sairaaloiden ruokalistoihin, maataloustukien suuntaamiseen? Tehkää yhteistyötä paikallisten yrittäjien kanssa ja kannustakaa heitä ottamaan kasvava vegaaniasiakaskunta huomioon. Perehtykää heidän kokemiinsa haasteisiin, jotta osaatte auttaa heitä kasviperäisten vaihtoehtojen kanssa.
  • Keskittykää myös ihmisiin, jotka ovat ryhtyneet tekemään eettisiä valintoja ruokavalionsa suhteen. Opastakaa heitä vegaaniseen elämäntapaan siirtymisessä.
  • Rohkaiskaa ja tarvittaessa opettakaa ihmisiä jakamaan tietoa ja keskustelemaan asioista sekä kampanjoimaan rauhallisesti ja selkeästi tuottajien, kauppojen ja ravintoloiden kanssa. Sadan ihmisen yhteydenotto ravintolaan on huomattavasti tehokkaampaa kuin yhden yhdistyksen, oli sillä miten paljon jäseniä tahansa.
  • Tuottakaa yhdistykselle myönteistä ja osallistavaa materiaalia, jota ihmiset voivat käyttää tiedon jakamisessa sekä kampanjoissa.

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 4/2014.

Vegaaniliitto Instagramissa