Kuulumisia etelänaapurista

Anniina Ljokkoi

Virossa on viimeisen vuoden kuluessa järjestetty ensimmäiset kasvisruokamessut, julkaistu salavideot sikatiloilta, perustettu Viron vegaaniseura ja julkaistu kaksi virolaista vegaanikeittokirjaa. Ravintoloissa ja ruokakaupoissa aletaan pikkuhiljaa tiedostaa kasvissyöjien kasvava määrä.

Uusi vegaaniseura Tartossa

Viron Tallinna-painotteinen järjestöelämä on saanut rinnalleen uuden Tartossa perustetun vegaaniseuran nimeltään Eesti Vegan Selts. Uuden seuran tavoitteena on eläinoikeustaistelun sijasta keskittyä vegaanisen elämäntavan tukemiseen: koota kasvissyöjiä yhteen sekä levittää tietoa. Tekeillä on uudet kotisivut sekä infolehtiset.

"Haluamme tehdä veganismia tunnetuksi Virossa, jossa se ei ole vielä kovin levinnyt elämäntapa. Yritämme pikkuhiljaa parantaa vegaanien elämänlaatua muun muassa jakamalla tietoa ravintoloille ja muille ravitsemusalan yrityksille saadaksemme tarjontaan lisää vegaanivaihtoehtoja", kertoo seuran puheenjohtaja Minna Toots.

Virossa toimivat edelleen myös eläinoikeusjärjestö Loomade nimel, Viron eläinsuojeluyhdistys Eesti Loomakaitse Selts, kasvissyöjien nettiyhteisö veg.ee sekä turkistarhauksen vastainen yhdistys Karusnanavaba ühendus. Tartossa majailee lisäksi A-raamatukogun -ryhmä, joka yhdistää anarkistisia teemoja, pitää Lillemajan nuortenkeskuksessa pientä kirjastoa ja järjestää elokuva- ja kasvisruokailtoja.

Viron sikatehtaat-kampanja murentaa idyllistä mielikuvaa sikaloista

Virossa julkaistiin kuvia virolaisilta sikatiloilta ensimmäistä kertaa tämän vuoden toukokuussa. Kuvat toimitti Eesti TV:n ”Silminnäkijälle” Loomade Nimel-järjestö. Videomateriaalin kuvaajat eivät ole astuneet julkisuuteen. Videoiden perusteella virolaisilla sikatiloilla on samat ongelmat kuin Suomessa, silmämääräisesti arvioiden jopa karummat.

Videot synnyttivät Virossa samanlaisen vastareaktion kuin Suomessa: liha-alan edustajat väittivät, että kyse on yksittäistapauksista, eivätkä vastaa koko totuutta. Julkisuuteen pyrittiin heti toimittamaan kuvamateriaalia siivotuilta ja ”idyllisiltä” sikatiloilta.

Monille television katsojille suursikaloiden karut olot tulivat yllätyksenä. Virossa on totuttu näkemään eläimiä sukulaisten ja naapurien pientiloilla, eivätkä kuvat suljetuilta suurtiloilta vastanneet yleistä mielikuvaa lihankasvatuksesta.

”Tämä oli onnistunut kampanja. Olemme saaneet paljon palautetta siitä, miten kuvamateriaalin näkeminen muutti ihmisten käsityksiä sikatiloista”, sanoo Loomade Nimel -järjestön aktivisti Kristina Mering.

Suomen mallin mukainen Sikatehtaat-kampanja jatkuu. Ruokailutottumusten muuttamiseksi on kuitenkin vielä paljon tekemistä Virossa, jossa peruna ja sianliha hallitsevat ruokakulttuuria. Samaan tavoitteeseen tähtää Viron eläinsuojeluyhdistyksen uusi kampanja Kuluta eläinystävällisesti, joka on saanut viestinsä kampanjavideoina suurempiin ostoskeskuksiin ja televisioon sekä plakatteina kaduille.

Tallinnassa järjestetään säännöllisesti kasvisruokailtoja

Maistiaisia kasvisruokamessuillaVuosi sitten Tallinnassa avatussa sosiaalikeskus Ylase 12:ssa tarjotaan säännöllisesti vegaaniruokaa pientä korvausta vastaan. Joka kuun kolmantena torstaina järjestettävässä vegaaniruokaillassa on tavallisesti noin 50 kävijää, joista puolet on kasvissyöjiä ja puolet uteliaita kokeilijoita.

”Joskus meidän on rajoitettava tulijoiden määrää, koska kaikki eivät mahdu sosiaalikeskuksen pieniin tiloihin. Joukossa on ihmisiä liikemiehistä lapsiperheisiin, mikä kertoo, että info kasvisruokailloista on saavuttanut todella erilaisia ihmisiä”, kuvailee yksi kasvisruokailtojen järjestäjistä, Kristina Mering.

Ylase 12 on vanhoissa tehdastiloissa toimiva poliittinen sosiaalikeskus, jossa järjestetään lisäksi elokuva- ja järjestöiltoja. Keskus luotiin reilu vuosi sitten valtavirran ulkopuolisten aatteiden pesäpaikaksi. Paikkaa ei ole ihan helppo löytää monen nurkan takaa, mutta uteliaat voivat ottaa kartan käteen ja käydä tutustumassa virolaisiin aktivisteihin. Lisätietoa tapahtumista löytyy sosiaalikeskuksen sivulta osoitteesta www.ylase12.org

Kasvisruokamessut toista kertaa Tallinnassa

MessunäkymääVirossa viime vuonna ensimmäistä kertaa järjestetyt kasvisruokamessut pidetään tänä vuonna 3. marraskuuta Tallinnassa Tornimäen liikekeskuksessa. Messuille on tänäkin vuonna tulossa virolaiset eläinoikeus- ja kasvisruokajärjestöt pöytineen sekä useita vegaanituotteiden ja ruokien esittelijöitä.

Viime vuonna näkyvällä paikalla Solarisen ostoskeskuksessa järjestetyt messut keräsivät paljon vaihtoehtoliikkeistä kiinnostuneita nuoria sekä uteliaita ohikulkijoita. Moni maistoi kauramaitoa ensimmäistä kertaa elämässään ja yllättyi nähdessään Miku Vegan Kohvikin taidokkaasti koristeltuja vegaanileivoksia.

HampurilaismyyntiäTänä vuonna messuille on ilmoittautunut viime vuotta enemmän tuote-esittelijöitä ja ruokamyyjiä. Niiden joukossa on muun muassa vegaanisten makkaroiden ja muiden einesten valmistaja OÜ Uus Algus sekä kosmetiikka- ja pesuaine-alan yrityksiä. Järjestöjen joukkoon odotetaan Suomesta Oikeutta eläimille -järjestöä ja Vegaaniliittoa.

Messujen pääjärjestäjä on eläinsuojeluyhdistys Eesti Loomakaitse Liit. Projektijohtaja Annika Lepp kertoo saaneensa idean messuihin Kasviskekkereiltä Suomesta. ”Minulle oli alusta asti selvää, että haluan Tallinnaan vegaaniset messut, sillä juusto- ja maitotuotteita esittelevä tapahtuma ei erottuisi muista ruokamessuista juuri mitenkään. Nyt messuista on muotoutumassa vegaaniset elämäntapamessut.”

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 3/2012.