Donderdag Veggiedag

Gent - Viikottaisen kasvisruokapäivän pioneeri maailmalla

Katri Silvonen

Belgian flaaminkielisen alueen kasvissyöntijärjestö Ethisch Vegetarisch Alternatief aloitti vuonna 2007 kampanjan viikottaisen kasvisruokapäivän puolesta. Toukokuussa 2009 torstai julistettiin Gentin kaupungin viralliseksi kasvisruokapäiväksi ja Gentistä tuli näin tiettävästi maailman ensimmäinen kasvissyöntipäivää viettävä kaupunki. Tempaus on saanut paljon kansainvälistä mediahuomiota, ja viikottaisen kasvissyönnin kelkkaan on hypännyt jo useampi kaupunki niin Belgiassa kuin muuallakin maailmassa.

Kampanjallaan Donderdag Veggiedag Ethisch Vegetarisch Alternatief (EVA) -järjestö haluaa inspiroida niitäkin, jotka eivät täysin halua luopua eläinkunnan tuotteista ainakaan suorilta käsin, siirtymään kasvispainotteisempaan ruokavalioon. Jo yksi lihaton päivä viikossa tuottaa järjestön mukaan merkittävää tulosta eläinten, ympäristön ja ihmisten hyvinvoinnin parantamiseksi.

Donderdag Veggiedag

Tobias LeenaertKampanjamateriaaleissaan EVA on painottanut erityisesti ilmastonmuutokseen liittyviä syitä: pienillä muutoksilla ruokavaliossa saadaan aikaan suuria leikkauksia kasvihuonekaasupäästöihin. Kasvisruoan valitseminen on jokaiselle mahdollinen ja vaivaton tapa osallistua ilmastonmuutoksen torjuntaan. Jos jokainen flaamilainen söisi kerran viikossa liharuuan sijasta kasvisruokaa, Flanderin osavaltio tuottaisi EVA:n julkaisemien laskelmien mukaan miljoona tonnia vähemmän kasvihuonekaasuja vuodessa. Tämä vastaisi miltei puolta Flanderin vielä toteuttamattomista Kioton sopimuksen tavoitteista.

- Haluamme tehdä kampanjallamme kasvissyönnin tutuksi ja helpoksi ihmisille. Tavoitteenamme on saada kuluttajat tiedostamaan lihansyönnin ympäristöhaitat, ja valitsemaan yhä useammin kasvisruuan eläinkunnantuotteiden sijaan. Haluamme myös kouluttaa ruoka-alan ammattilaisia kasvisruuan valmistamisessa niin, että he pystyvät tarjoamaan useampia maukkaita ja ravitsevia kasvisruokavaihtoehtoja asiakkailleen", kertoo EVA:n puhemies Tobias Leenaert.

- Kampanjallamme on kolme kohderyhmää: sekaruokavaliota noudattavat kuluttajat, ravintolaja suurtalousalan ammattilaiset sekä kasvissyöjät. Sekasyöjiä kehoitamme kasvissyöntiin vähintään yhtenä päivänä viikossa ja alan ammattilaisia pyydämme muuttamaan ruokalistojaan kasvisruokapainotteisemmiksi. Kasvissyöjille sanomme: järjestä itse EVA:n tukemana lähipiirissäsi kasvisruokapäivä - tämä voi olla mitä vain kotona järjestetyistä päivällisistä aina satojen henkien työpaikkaruokailuun.

Kampanjan nimi Donderdag Veggiedag (torstai kasvispäivä) on sanaleikki belgialaisesta perinteestä: katolisen uskon mukaan perjantaisin ei saanut syödä punaista lihaa, ja päivällispöydässä oli siksi aina kalaa. Puhekielessä perjantaita kutsuttiinkin viikottaiseksi kalapäiväksi - hollanniksi vrijdag visdag.

Kaupunki mukaan kampanjaan

Gentin kaupunki julisti viikottaisen kasvisruokapäivän omakseen välittömällä innolla. Torstain lanseerausta kaupungin viralliseksi kasvissyöntipäiväksi vietettiin vain muutamia kuukausia sen jälkeen, kun EVA oli tavannut kaupungin edustajan ja ehdottanut yhteistyötä.

Kasvissyöntipäivän avausjuhlaDonderdag Veggiedag virallistamisjuhlallisuudet järjestettiin keskiviikkona 13. toukokuuta 2009, jolloin kasvislounaspaketteja jaettiin toreilla ja kaikki kaupungin työntekijät saivat infopaketin kasvissyönnistä. Jokainen Gentissä sijaitseva ravintola sai kaupungilta EVA:n julkaiseman ammattikokeille kirjoitetun kasvisruokaoppaan, ja kasvisruokatyöpajoja järjestettiin niin ravintoloitsijoille kuin suurtalouskeittiökokeillekin.

Gent painatti yleiseen jakeluun myös "kasviskartan", kaupungin keskustan turistikartan, johon on merkattu kaikki kasvisravintolat ja luomupuodit. Median välityksellä kaupunki rohkaisi kaikkia asukkaitaan syömään torstaisin kasvisruokaa niin työpaikoilla kuin kotipöydissäkin.

Sittemmin kaikki kaupungin työmaaruokalat sekä päiväkotien ja koulujen ruokalat ovat tarjoilleet torstaisin vain kasvisruokaa. Koulujen ja päiväkotien siirtyessä kasvisruokaan Gent lähetti jokaisen lapsen vanhemmille kampanjasta kertovan kirjeen, ja opettajille järjestettiin lihantuotannon ympäristövaikutuksia käsittelevä infotilaisuus. Tammikuusta 2010 lähtien kaupungin peruskouluissa vedetään koululaisille myös aihetta käsitteleviä oppitunteja, joiden sisällön EVA ja Gentin kaupunki ovat yhteistyössä kehittäneet.

Avausjuhlan väenpaljousGentin kaupungin työmaa- ja kouluruokaloiden kasvisruokatarjoilu ei rajoitu vain torstaille. Vaikka muina päivinä tarjolla onkin perinteisiä liharuokia, on ruokaloihin on tullut laajempi ja houkuttelevampi kasvisvaihtoehtojen kirjo myös viikon muille päiville. Myöskin monet Gentin kaupalliset ravintolat ovat lähteneet kampanjaan innolla mukaan lisäämällä ruokalistoihinsa torstaisin useampia kasvisruokia.

Gentin kaupunki perusteli valintaansa viikottaisesta kasvisruokapäivästä kahdella argumentilla: ilmastoystävällisyys ja kaupunkilaisten terveys. - Maailman kasvihuonekaasupäästöistä 18 prosenttia on peräisin lihantuotannosta. Tämä on enemmän kuin esimerkiksi liikenteen ja kuljetusalan tuottamat kasvihuonekaasut. Lihansyönnin vähentämisellä tulee olemaan valtavan suuri positiivinen vaikutus ilmastonmuutoksen torjunnassa, valistaa Gentin kaupunki kotisivuillaan.

Kaupunki sanoo myös ihmisten syövän nykyisellään epäterveellisen paljon eläinperäistä proteiinia.

Maskotit- Viikottainen kasvissyöntipäivä kaupungissamme tulee edistämään sekä asukkaittemme omaa terveyttä että maapallon hyvinvointia.

Tähän mennessä Gentin viitoittamalle viikottaisen kasvissyöntipäivän tielle ovat lähteneet Belgian kaupungeista jo Hasselt ja Mechelen sekä maailmalla São Paolo ja Bremen. Tänään Gent, huomenna koko maailma!

Donderdag veggiedag -kampanja netissä

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 1/2010.