Vegaaniliiton hallitusohjelmatavoitteet

Vegaaniliiton tarkoituksena on edistää elämäntapaa, jossa vältetään kaikkia kokonaan tai osittain eläinkunnasta peräisin olevia tuotteita sekä tuotteita ja palveluita, joiden tuottaminen perustuu eläinten hyväksikäyttöön. Vegaaniliiton toiminnan lähtökohtana on, että ihmisten ja muiden eläinten kohtelussa tulisi noudattaa samoja oikeudenmukaisuusperiaatteita ja että eläinten hyväksikäyttö on väärin. Vegaaniliiton hallitusohjelmatavoitteet liittyvät vegaanisen ruokavalion ja elämäntavan edistämiseen.

Vegaaniruokavalio koostuu vihanneksista, juureksista, marjoista, hedelmistä, perunoista, viljavalmisteista ja ravintorasvoista. Eläintuotteet korvataan usein palkokasveilla, kuten herneillä, pavuilla, linsseillä, siemenillä ja pähkinöillä, viljoilla tai näiden johdannaisilla kuten tofulla. Yksinomaan kasvikunnan tuotteista koostuva vegaaniruokavalio on myös mahdollista saada ravitsemuksellisesti täysipainoiseksi, ja nykyään tarjolla on myös kalsiumrikastettuja kasvimaitoja. Kasvipohjainen ruoka on paitsi eettistä, myös ympäristöystävällistä ja terveellistä.

Suomen seuraavan hallituksen ohjelmaan Vegaaniliitto tarjoaa kolmea tärkeää teemaa:

1. Kotimaisen kasvisruuan tuotannon ja kulutuksen edistäminen

Kasviperäinen ruokavalio voi olla kotimaisuuspainotteinen. Myös soija-, hamppu- ja viljajohdannaisia tuotteita, kuten öljyjä, tofuja ja kasvipohjaisia maitoja valmistetaan Suomessa. Näin ollen edistämällä kasvisruuan tuotantoa ja kulutusta edistetään myös kotimaista työllisyyttä. Vegaaniliitto toivoo, että hallitusohjelmaan sisällytetään kasvisruuan suosiminen arvonlisäveron ohjauksella, sekä kohdistamalla maatalouden tukia kotimaiseen kasvisruuan tuotantoon. Lisäksi Vegaaniliitto toivoo, että valtio kannustaa eläintuotannossa sekä turkistarhauksessa työskenteleviä siirtymään kasvihuoneviljelyyn sekä kotimaisten proteiininlähteiden kuten härkäpavun ja öljyhampun viljelyyn ja jalostamiseen. Tällöin Suomen ruokaturva ei olisi tuontivihannesten ja hedelmien varassa, eikä kasviksia tai rehuviljaa tarvitsisi nykyiseen tapaan tuoda ulkomailta. Terveellinen ja puhdas ruoka on myös vientituote, jonka kysyntä ja markkinat kasvavat.

2. Ruokavalioiden tasa-arvo

Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen mukaan veganismi on sellainen henkilökohtainen vakaumus, jota Euroopan ihmisoikeussopimus suojaa. Myös perustuslain mukaan ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan vakaumuksen perusteella, ja lapsia on kohdeltava tasa-arvoisesti yksilöinä. Jokaisella on oikeus omantunnon vapauteen ja oikeus ilmaista vakaumuksensa. Tällä hetkellä vegaaniruokavalion saatavuus eri kuntien päiväkodeissa ja kouluissa on kirjavaa, vaikka monipuolisen täysin kasvispohjaisen ruokavalion tulisi olla jokaisen saatavilla. Esimerkiksi Kouvola, Espoo, Ylöjärvi ja Tampere tarjoavat vegaanilapsille heidän vakaumuksensa mukaista ruokaa. Vegaaniliitto toivoo, että vegaaniruokavalion noudattaminen tulisi olla mahdollista kaikissa julkisrahoitteisissa ruokailuissa. Tämä asettaisi vegaanit tasavertaiseen asemaan muiden kanssa.

3. Ruuan ilmasto- ja ympäristövaikutusten vähentäminen

Täysin kasvispohjainen ruokavalio on erittäin ympäristö- ja ilmastoystävällinen. Vegaaniruokavaliolla on mahdollista poistaa ruuantuotannon kasvihuonepäästöjä sekä piilovedenkulutusta. Liharuoan tuottaminen aiheuttaa kasvihuonekaasupäästöjä, kuten hiilidioksidia 3-10 kertaa enemmän kuin kasvisruuan tuotanto. Piilovedenkulutus on vedenkulutuksestamme 97 %. Kilon naudanlihapihvin valmistamiseen tarvitaan 15 500 litraa vettä, kun taas vastaavan vehnäkilon tuottamiseen tarvitaan 1 000 litraa ja tomaattikilon tuottamiseen 180 litraa vettä. Tämä vedenkulutus tapahtuu usein ulkomailla, paikoissa jossa juomakelpoisesta makeasta vedestä on muutoinkin pulaa. Ruuan ilmasto- ja ympäristövaikutusten vähentämiseksi Vegaaniliitto toivoo muutosta ruuan merkintävaatimuksiin vähittäiskaupassa siten, että tuotteisiin tulisi merkitä sekä niiden koko syntyprosessin aikaiset metaani- ja hiilidioksidipäästöt että piilovedenkulutus.

Lisätietoja; Elmeri Ahti, Vegaaniliitto ry, puh. 050 599 5033, elmeri.ahti@vegaaniliitto.fi