Vegaanihaasteessa ennätysmäärä osallistujia – ravintolatkin mukana

Tammikuussa neljättä kertaa starttaavaan Vegaanihaasteeseen on ilmoittautunut ennätysmäärä osallistujia. Mukana on paljon julkisuudesta ja eri aloilta tunnettuja kasvoja, kuten yrittäjä Jari Sarasvuo, muusikot Maija Vilkkumaa, Vilma Alina, Risto Ylihärsilä ja Mikko Sarjanen, toimittajat Anna Perho, Suvi Ahola ja Stina Mäntyniemi, koomikko ja tuottaja Lotta Backlund, ohjaaja-käsikirjoittaja Johanna Vuoksenmaa sekä kirjailija ja feministi Rosa Meriläinen. Vegaanihaasteen vastaanottanut Maija Vilkkumaa kertoo, että veganismi on kiehtonut häntä jo pidemmän aikaa.
– Uskon että Vegaanihaaste opettaa minulle asioita omasta syömisestäni ja antaa uusia näkökulmia maailmaan, Vilkkumaa pohtii.

Vegaanihaasteeseen osallistuvan Anna Perhon mielestä lihan alkuperän ajatteleminen on tullut yhä kiusallisemmaksi.
– Pidän Vegaanihaasteen ja lihattoman lokakuun tyyppisistä kokeiluista, joissa eettisesti kestävämpää syömistä lähestytään uteliaan kokeilemisen kautta, sanoo Perho.

Kasvissyöntiin tutustuminen on meneillään olevan vegaaniruokabuumin vuoksi helppoa. Markkinoille tulee jatkuvasti uusia, innovatiivisia vegaanituotteita, ja niiden myyntimäärät kasvavat koko ajan. Myös ravintolat ovat huomanneet, että vegaanit ja vegaaniruoan ystävät ovat kasvava asiakasryhmä. Tällä kertaa Vegaanihaasteeseen onkin haastettu mukaan myös ravintoloita.

– Ravintolat ovat lähteneet innokkaasti mukaan Vegaanihaasteeseen. On todella hienoa, että ravintoloista löytyy jatkuvasti enemmän laadukasta tarjontaa myös vegaaneille. Esimerkiksi Tampereella on yli sata ravintolaa, joista saa hyvää vegaaniruokaa, kertoo Vegaanihaasteen tiedottaja Satu Saunio.

Mukaan voi ilmoittautua osoitteessa www.vegaanihaaste.fi. Vegaanihaaste on helppo tapa kokeilla kasvissyöntiä kuukauden ajan. Osallistujat saavat päivittäisen uutiskirjeen, joka sisältää reseptejä ja käytännön vinkkejä. Ilmoittautumisen yhteydessä voi halutessaan valita itselleen tukihenkilön, vegaanituutorin, joka auttaa henkilökohtaisesti. Haasteeseen osallistuminen on maksutonta. Tammikuun 2016 haasteesta saadun palautteen perusteella haaste on koettu erittäin positiiviseksi sekä kannustavaksi, ja se on muuttanut osallistujien ruokailutottumuksia pysyvästi.

Haastattelupyynnöt:

Satu Saunio, tiedottaja
info@vegaanihaaste.fi
www.vegaanihaaste.fi

Lisätiedot:

Vegaanihaasteen järjestävät Oikeutta eläimille -yhdistys sekä Vegaaniliitto. Tarjoamme tiedotusvälineille muun muassa reseptejä ja kuvia. Meidän kauttamme saa yhteyden Vegaanihaasteen suojelijana toimivaan näyttelijä Antti Launoseen sekä moniin tuutoreihin, jotka mielellään antavat haastatteluja.

Kuvia tiedotusvälineiden käyttöön löytyy Vegaanihaasteen kuvapankista: www.vegaanihaaste.fi/medialle
Mukana olevia tunnettuja henkilöitä (päivitetään koko ajan): www.vegaanihaaste.fi/supporter
Mukana olevat ravintolat: www.vegaanihaaste.fi/ravintolat
Ravintolat voivat ilmoittautua mukaan nettisivuilla olevan lomakkeen kautta: www.vegaanihaaste.fi/yrityksille