Myös Jarkko Martikainen otti Vegaanihaasteen vastaan tammikuussa 2016

Kuva: Olli Häkkinen

Vegaanihaasteen suosio kasvaa – monet nimekkäät henkilöt mukana

Tammikuun Vegaanihaasteeseen on ilmoittautunut vegaanihaaste.fi-nettisivujen kautta jo reilusti yli 4 000 ihmistä. Vegaanihaastekuukauden suosio on kasvanut viime vuodesta reippaasti.

Haasteessa on mukana myös iso joukko nimekkäitä henkilöitä: muusikot Jarkko Martikainen, Anna Puu, Terhi Kokkonen ja Irina, toimittajat Mirja Pyykkö, Bettina S. ja Jari Hanska, näyttelijä ja muusikko Olavi Uusivirta, kuvataiteilija Jani Leinonen, sarjakuvataiteilija Milla Paloniemi, graafikko ja bloggaaja
Kasper Strömman, kansanedustajat Ville Niinistö, Silvia Modig, Outi Alanko-Kahiluoto, Ozan Yanar ja Touko Aalto, räppärit Aztra, Pietari ja Julma H, Greenpeace Nordicin maajohtaja Sini Harkki, tietokirjailija ja bloggaaja Katleena Kortesuo, some-persoona Vesa Linja-aho sekä Karkkipäivä-orkesterin jäsenet. Vegaanihaaste kannustaa ihmisiä kokeilemaan kasviperäistä ruokavaliota kuukauden ajan.

– Selkeästi yhä useampi on huolissaan eläinten kohtelusta ja eläintuotannon valtavista ympäristövaikutuksista. Kasviperäiseen suoravalioon siirtyminen on konkreettinen tapa vaikuttaa, kertoo Vegaanihaaste-kampanjan tiedottaja Satu Saunio.

Muusikko ja lauluntekijä Jarkko Martikainen kertoo haasteen nettisivuilla olleensa sekasyöjä näihin päiviin saakka.

– Kaikkien niiden vuosien jälkeen voin aivan hyvin kokeilla, miltä tuntuu elää kuukauden päivät vegaaniruokavaliolla. Etenkin, kun eettisesti punniten se on kaikista vaihtoehdoista paras, miettii Martikainen.

Toimittaja Mirja Pyykkö kertoo kokeilleensa veganismia 80-luvulla, mutta silloin tietoa oli saatavilla vielä liian vähän.

– Kun nyt jokin aika sitten haastattelin kirjastossa Elina Lappalaista hänen kirjastaan “Syötäväksi kasvatetut”, antoivat hänen tietonsa ja kirjan 347 sivua riittävän taustan haluta – ainakin yrittää – muuttaa ruokailuani pois tehotuotannon palveluista, kertoo Pyykkö.

Kasvissyönnin kokeileminen on todella helppoa haasteen avulla. Nettisivuilta löytyy laaja reseptipankki. Osallistujat saavat myös päivittäiset uutiskirjeet, joissa on paljon reseptejä ja vinkkejä. Lisäksi he voivat valita nettisivuilta tuekseen oman tuutorin, johon voi olla yhteydessä koko kuukauden ajan. Tuutoreina on noin 100 vapaaehtoista vegaania ympäri Suomen. Tuutorit järjestävät myös avoimia vegaanisia ostoskierroksia ainakin Helsingissä, Tampereella ja Turussa. Tampereella ostoskierroksia järjestetään Sokos Herkussa maanantaina 4.1. klo 14 ja 18.

Haastekampanjan toteuttavat Oikeutta eläimille -yhdistys ja Vegaaniliitto.

Vielä ehdit mukaan: vegaanihaaste.fi

Mukana olevat nimekkäät henkilöt