Tammikuun vegaanihaasteessa mukana myös joukko julkisuuden henkilöitä

Vegaanihaaste 2015 kannustaa ihmisiä viettämään tammikuun kasvissyöjinä. Haasteen Facebook-tapahtumassa on mukana jo reilusti yli 2000 osallistujaa.

Tammikuun vegaanihaasteessa on mukana myös joukko julkisuuden henkilöitä, muun muassa muusikot Samuli Putro, Paleface, Aino Venna, Olavi Uusivirta ja Julma H, näyttelijä Essi Hellen, kirjailijat Katja Kettu ja Katariina Souri, toimittajat Maria Veitola, Aleksi Pahkala ja Miia Krause sekä poliitikot Li Andersson ja Dan Koivulaakso. Kampanjan suojelijana toimii kirjailija Laura Gustafsson.

- Pienen lapsen isänä huomaan ruualla olevan monenlaisia vaikutuksia myös mielen tasapainoon. Kun syön oikein, mieli on tyyni ja tunnen oloni kokonaisvaltaisesti terveemmäksi. Syömmekin kotona arjessa prosessoimatonta kasvisruokaa, eli vegaaniruokavalio ei ole siitä tavattoman kaukana. Vegaaniksi heittäytyminen on kuitenkin varmasti silti aikamoinen ponnistus ja vaatii tsemppausta. Lähden silti innolla mukaan haasteeseen, kertoo räppäri Paleface.

Radio Helsingin päätoimittajan Maria Veitolan mielestä on mielenkiintoista kokeilla, miten kuukausi ilman eläinkunnan tuotteita vaikuttaa omaan henkiseen ja fyysiseen oloon.

- On aina hauskaa ja toivottavasti hyödyllistäkin haastaa omia tapoja ja tottumuksia, varsinkin paremman ja kestävämmän maailman puolesta.

Vegaanihaaste-kampanjassa on mukana lukuisia vapaaehtoisia vegaanituutoreita eri puolilta Suomea. Osallistujat voivat valita nettisivuilta henkilökohtaisen tuutorin, joka auttaa osallistujia ja vastaa heidän kysymyksiinsä. Lisäksi osallistujille lähetetään päivittäinen uutiskirje, joka sisältää päivän reseptit sekä tietoa ja vinkkejä aloittelevalle vegaanille.

- Joulun ylensyönnin jälkeen on hyvä kokeilla jotain uutta ja erilaista. Kasviperäinen ruokavalio on terveellinen sekä eläin- ja ympäristöystävällinen valinta. Lisäksi kasvissyönti on myös helppoa, herkullista ja ravitsevaa: tavallisten ruokakauppojen hyllyiltä löytyy kaikki tarvittava, lupaa Anne Nieminen, Vegaanihaaste-kampanjan tiedottaja.

Haastekampanjan toteuttavat Oikeutta eläimille -yhdistys ja Vegaaniliitto.

Lisätietoja ja haastattelut:
Anne Nieminen
GSM 044 722 3351

Vegaanihaasteen nettisivut: www.vegaanihaaste.net

Mitä vegaani syö?
Vegaaniruokavaliota noudattava henkilö jättää pois lihan, kanan ja kalan lisäksi myös maitotuotteet ja kananmunat. Sen sijaan vegaanit syövät vihanneksia, palkokasveja, hedelmiä, pähkinöitä, sieniä, viljatuotteita, vegemakkaroita, -pihvejä, sekä -pyöryköitä ja muun muassa soija-, kaura-, riisi- ja pähkinäpohjaisia maitoja, kermoja, jäätelöitä, jogurtteja ja juustoja.