Lapsiperheiden ruokasuositukset: Vegaaniruokavalio sopii myös raskaana oleville, imettäville, lapsille ja nuorille

Syödään yhdessä -ruokasuositukset lapsiperheille on tänään julkaistu kansallinen suositus lasten, lapsiperheiden ja raskaana olevien ja imettävien ruokavalioista. Uutuutena suosituksissa on oma osio vegaaniruokavaliosta.

Suosituksissa todetaan, että huolellisesti koottu vegaaniruokavalio sopii raskaana oleville, imettäville, lapsille ja nuorille.

Suositukset on työstetty vuosien 2012 ja 2014 välillä ja ne perustuvat pohjoismaisiin ja suomalaisiin ravitsemussuosituksiin sekä niiden jälkeen kertyneeseen tieteelliseen näyttöön.

“Uudet lapsiperheiden ruokasuositukset ovat mukavaa luettavaa myös vegaaneille”, iloitsee Vegaaniliiton ravitsemusvastaava Lotta Pelkonen. “Sekä vuonna 2014 julkaistuissa suomalaisissa ravitsemussuosituksissa että uudessa lapsiperheiden ruokasuosituksessa suositellaan kasvikunnan tuotteiden runsaampaa käyttöä ja useiden eläinkunnan tuotteiden käytön vähentämistä terveyden edistämisen nimissä. Toivottavasti suositukset siirtyvät myös käytäntöön!”

Suositukset on laatinut asiantuntijatyöryhmä, joka on selvittänyt myös erityiskysymyksiä, kuten imetys ja kiinteiden ruokien aloitus, lasten ruoka-allergiat ja rautatilanne sekä urheilevan lapsen ravitsemus. Vegaanien kohdalla todetaan että raudan ja sinkin riittävä saanti eivät yleensä ole ongelmia vegaaneilla, sillä niitä on runsaasti mm. palkokasveissa ja täysjyväviljassa ja että  vegaaniruokavalion runsas C-vitamiinipitoisuus auttaa raudan imeytymisessä.

Ruokavalion toteuttamisen tueksi suositukseen on laadittu vegaaninen lautasmalli, jonka avulla täysipainoisen aterian koostaminen on helppoa. “Vegaaneille suositellaan aina B12-vitamiinia ravintolisänä, mutta uudessa suosituksessa myös jodin saanti kehotetaan turvaamaan ravintolisän avulla. Muiden ravintolisien käyttö arvioidaan yksilöllisesti, mutta yleensä täysipainoisesti koostetulla vegaaniruokavaliolla pystytään muiden ravintoaineiden saanti täyttämään”, Pelkonen kertoo. ”Vegaaniruokavalio on siis terveellinen ja turvallinen vaihtoehto.”

Suositukset on tehty sopivaksi tietolähteeksi ammattiryhmille, joiden tehtäviin kuuluvat lasten, raskaana olevien ja imettävien naisten ja lapsiperheiden ravitsemuskysymykset.

Suositukset antavat ohjeita myös lasten ruokailun järjestämiseen päivähoidossa ja koulussa. Suosituksissa neuvotaan varmistamaan tarjotun ruoan laatu edellyttämällä palvelun tuottajilta ravitsemussuositusten mukaista ruokaa.

Sekä varhaiskasvatuslaki että perusopetuslaki velvoittavat tarjoamaan lapsen ravitsemustarpeet täyttävää terveellistä ruokaa ja että ruokailun tulee olla tarkoituksenmukaisesti järjestettyä, ohjattua ja täysipainoista.

Vegaaniliitto toivoo, että terveyspalvelujen edustajat ja koulujen ja päiväkotien ruokapalveluista vastaavat saavat ja tarjoavat tukea myös vegaanilasten täysipainoisen ruokailun mahdollistamiseksi kaikissa kunnissa. Vegaaniliitto tekee parhaillaan selvitystä vegaaniruokavalion saatavuudesta Suomen kunnissa.

Ruokasuositus on nähtävillä osoitteessa: www.julkari.fi/handle/10024/129744