Kommentti: Harva vegaaniruokavaliota noudattava sairastaa syömishäiriötä

Helsingin Sanomat käsitteli artikkelissaan “Asiantuntija: Syömishäiriöllä voi olla yhteys vegaaniruokavalioon” (29.6.2016)  tärkeää aihetta. On totta, että syömishäiriötä sairastavat noudattavat keskimääräistä useammin erityisruokavaliota tai karsivat ruokavaliostaan pois tiettyjä ruoka-aineita. Tämän taustalla on usein tarve vähentää syödyn ruoan ja siitä saadun energian määrää. Haluaisimme kuitenkin korostaa, ettei vegaaniruokavalion noudattaminen suinkaan aina tarkoita sitä, että henkilö sairastaisi syömishäiriötä tai hänen syömiskäyttäytymisensä kertoisi alkavan syömishäiriön oireista. Kuten artikkelissakin lyhyesti mainittiin, kasvispainotteisen ruokavalion sekä täysin vegaanisen ruokavalion suosiminen on yleistynyt ja yhä useampi haluaa vähentää eläinperäisten elintarvikkeiden käyttöä. Tähän on useita syitä, joista ekologisesti ja eettisesti kestävämpään elämäntapaan pyrkiminen on usein merkittävässä roolissa.

Vegaaniruokavalion noudattamiseen on syömishäiriötä sairastavan kohdalla perusteltua ja sairauden vakavuuden vuoksi tärkeää suhtautua eri näkökulmasta kuin terveen henkilön kohdalla. Terveellä väestöllä monipuolisesti ja tasapainoisesti koostetun vegaaniruokavalion noudattamiseen ei liity ravitsemuksellisia riskejä. Kyseisellä ruokavaliolla voidaan sen sijaan saavuttaa terveydellisiä etuja ja ennaltaehkäistä elintapasairauksien, kuten sydän- ja verisuonitautien ja tyypin 2 diabeteksen kehittymistä.

Vegaaniliiton ravitsemustiimi,
Lotta Pelkonen, TtM, laillistettu ravitsemusterapeutti