Bild: Republikens presidents kansli.

Grönsakskorgen uppmuntrar till att äta klimatsmarta läckerheter och respekt för djur

Elva miljö- och djurorganisationer överlämnade idag 17.12.2015 redan för fjärde gången den traditionella veganska grönsakskorghälsningen till presidentparet på Talludden.

Organisationerna vill lyfta fram betydelsen av veganmat i säkrandet av klimatet, den rena naturen och livsmiljöerna samt människornas och djurens välbefinnande.

Veganmaten är ett modigt värdeval I Finland finns möjligheten, förmånen, kunskapen och förståelsen att behandla alla djur värdigt, som individer och personer. Inspirerad av klimatmötet i Paris som en del av den stora förändringen som krävs för att minska utsläppen lönar det sig också hos oss att börja utveckla produktionen, tillgången och urvalet av ren vegetarisk mat.

“Nuförtiden har man en positiv inställning till vegetarisk mat och man förstår matens miljö- och djurskyddsverkningar allt bättre. I den offentliga måltiden finns en effektiv påverkansmöjlighet. Tiden är den rätta för en förändring”, sade Veganförbundets ordförande Sari Komulainen vid överlåtelseevenemanget.

”Vegetarianism och veganism har ökat kraftigt överallt i världen, och människor är allt mera medvetna om de tragiska sidorna i intensivproduktionen av djur. Till det finska julbordet har alltid hört många traditionella rätter som är vegetariska och det är glädjande att även nya vegetariska traditioner uppstår hela tiden. Låt oss också ge djuren en jul genom att välja det vegetariska alternativet”, uppmanar grönsakskorg-idéns initiativtagare och Veganförbundets stiftande medlem Päivi Hagner.

I korgen finns seitanskinka, ärt- samt ärt-lupin-havretempeh gjort av inhemska baljväxter, produkter av bondbönor, havstornskumvin, pulled havre, inhemsk quinoa och speltlakrits, oljehampafrön, havtorn, Fair trade ekologisk blåbärs- & appelsinrismjölkchoklad, Fair trade ekologiskt espressokaffe, korngryn, rökt veganost, ett sojaljus samt inhemska ekologiska rotfrukter.

Man kom också ihåg presidentparets Lennu-hund med den traditionella veganska tuggrullen.

Bild: Republikens presidents kansli.

- - - - - - - - - - - - -

Korgen överlämnades av:

Mai Kivelä, ställf. verksamhetsledare, Animalia, 050 384 5072

Juha Aromaa, kommunikationschef, Greenpeace, 050 369 6202

Anne Roine, styrelsens vice ordförande, Helsingfors djurskyddsförening Hesy, 050 344 4133

Katri Kovanen, styrelseordförande, Kuono ry, 0400 107080

Sami Säynevirta, organisationschef, Luonto-Liitto ry, 040 560 7303

Bernt Nordman, verksamhetsledare, Natur och Miljö, 045 2700313

Leena Kontinen, vice ordförande, Jordens vänner, 044 2040834

Maria Lindqvist, ställf. verksamhetsledare, SEY Finlands Djurskyddsföreningars Förbund, 050 371 2740

Leo Stranius, ställf. verksamhetsledare, Finlands naturskyddsförbund, 040-7547371

Sari Komulainen, styrelseordförande, Veganförbundet, 050-3449524