Pöydänpitäjiä Vegfestissä

Mukaan toimintaan

Miten pääsen toimintaan mukaan?

Mukaan toimintaan lähtemiseen riittää kiinnostus vegaanisen elämäntavan edistämisestä! Vegaaniliiton vapaaehtoistoiminta on organisoitu toimistopaikkakuntien sekä paikallisryhmien kautta, ja niissä toimivat vapaaehtoiset ovat toiminnan sydän.

Toimintaan pääset helposti mukaan esimerkiksi

• tulemalla rohkeasti yhdistyksen tapaamisiin ja kokouksiin
  • ottamalla yhteyttä oman paikkakunnan yhteyshenkilöön
  • lähettämällä meille sähköpostia ja kysymällä lisää osoitteesta vapaaehtoiset@vegaaniliitto.fi
  • osallistumalla Vegaaniliiton järjestämiin tapahtumiin
  • vetämällä hihasta pöydänpitäjiä/maistattajia/muita vapaaehtoisia ja ilmaisemalla heille kiinnostuksesi
  • katso avoimet tehtävät
  • täyttämällä Ilmoittaudu vapaaehtoiseksi! -lomakkeen

Mistä saan tietoa tulevista tapaamisista ja tapahtumista?

Vegaaniliiton tapahtumista saat tietoa Ajankohtaista-sivulta, yhdistyksen postituslistalta (jäsenet voivat liittyä lähettämällä sähköpostia osoitteeseen rekisterit@vegaaniliitto.fi) sekä Vegaaniliiton valtakunnalliselta Facebook-sivulta. Osalla paikallisryhmistä on myös oma sivu tai ryhmä Facebookissa, missä tiedotetaan paikallisista ajankohtaisista tapahtumista. Katso lista Facebook-sivuista ja -ryhmistä.

Mitä voin tehdä?

Alla kerrotaan yleisimmistä ruohonjuuritason toimintamuodoista. Enemmän sitoutumista tai tietämystä vaativia tehtäviä ovat esimerkiksi hallituksessa työskentely, vapaaehtoisten koordinointi, talousasioiden hoitaminen, asiantuntijuus ravitsemukseen, ympäristöön, eläinfilosofiaan tai lainsäädäntöön liittyvissä asioissa sekä materiaalien tuottaminen yhdistykselle.

Helsingin paikallisryhmä Maailma Kylässä -festareilla Paikallistoiminta pitää sisällään kaikkea sitä, mitä yhdistyksessä paikallisesti halutaan olla tekemässä. Jos lähelläsi ei vielä toimi yhteyshenkilöä, voit ruveta itse sellaiseksi! Yhdistyksen muut aktiivit, hallitus ja työntekijät/vastuuhenkilöt ovat tukenasi ja apunasi.

Paikallistoiminnassa voit toimia muiden koollekutsujana, järjestää infotilaisuuden kasvissyönnistä, jakaa informaatiota esitteiden muodossa esim. kirjastosta mukaan otettavaksi, kartoittaa oman paikkakuntasi vegaaniystävällisiä palveluita ja tiedottaa niistä muille tai vaikkapa kirjoittaa mielipidekirjoituksia paikalliseen lehteen.

Informaation jakaminen on helppo tapa toimia veganismin edistämisen puolesta. Vegaaniliitto pitää infopöytiä erilaisissa tapahtumissa ja paikoissa, esim. kaupunkien keskustoissa, festivaaleilla, konserteissa ja kasvissyöntiin liittyvissä tapahtumissa. Infopöydillä jaetaan yhdistyksen esitteitä ja vastaillaan ihmisten kysymyksiin vegaaniseen elämäntapaan liittyen. Vegaaniliiton materiaalia näkee toisinaan jaettavan myös muiden järjestöjen infopöydillä. Materiaalia voit jakaa myös kädestä käteen ihan omassa lähipiirissäsi tai viedä sitä tarjolle kasvissyöntimyönteisiin yrityksiin, kirjastoihin, kouluille jne.

Hyvä perustietoa sisältävä esite jaettavaksi on Vegaaniliiton Miten ja miksi vegaaniksi -esite. Riippuen kohderyhmästä myös reseptiesitteiden jakaminen voi olla hyvä tapa tuoda asiaa tunnetuksi. Esitteitä voi tilata Vegaanipuodista.

Maistatusta Vegfest 2016 -tapahtumassa Tampereella Kasvisruoka- ja maistatustapahtumat ovat erittäin positiivinen toimintamuoto, joka tarjoaa mahdollisimman hyvää vegaaniruokaa ja tutustuttaa näin ihmiset erilaisiin vegaanisiin vaihtoehtoihin. Tapahtumat ovat keränneet satoja osallistujia ja paljon hyvää palautetta.

Tehtäviä maistatustapahtumissakin on erilaisia: yksi osaa käsitellä veistä ja uunipeltiä, toinen tietää miten tavarat saadaan mahtumaan autoon, kolmas osaa rakentaa tarjoilu- ja infopöydän houkuttelevan näköiseksi, neljäs tietää mistä tapahtumalle kannattaa kysyä järjestämispaikkaa, viides on etevä keskustelemaan ja vastaamaan maistelijoiden kysymyksiin, kuudes osaa laatia tapahtumasta tiedotteen ja tietää missä kanavissa se kannattaa julkaista.

Verkkosivujen päivittämiseen liittyviä tehtäviä Vegaaniliitolla on useampia. Yhdistys listaa muun muassa vegaaniystävällisiä kahviloita ja ravintoloita sekä veganismiin liittyviä blogeja ja linkkejä.

Vegaia-lehteä toimitetaan kahden päätoimittajan johdolla toimitusryhmässä. Ryhmän pääasiallinen keskustelu tapahtuu Facebookissa sekä lehden omassa toimitusjärjestelmässä, mutta lehden tekoon voit osallistua myös olemalla suoraan yhteydessä päätoimittajiin. Jos sinua kiinnostaa toimituskuntaan liittyminen tai haluat tarjota lehteen juttua, ota yhteyttä osoitteeseen vegaia@vegaaniliitto.fi tai suoraan jompaankumpaan päätoimittajista: Anniina Ljokkoi a.ljokkoi@gmail.com +372 5687 5284 tai Pinja Mustajoki 040 770 0339.

Keskustelua vegaanisesta elämäntavasta voit käydä ystäviesi, tuttaviesi, tuntemattomien, toisten vegaanien – oikeastaan kenen tahansa kanssa – livenä ja verkkoympäristössä. Keskusteluihin kannattaa aina lähteä mukaan avoimin mielin.

Verkkoympäristössä käydään koko ajan keskustelua kaikista vegaaniseen elämäntapaan lukeutuvista aiheista. Facebookista löytyy useita veganismiin liittyviä keskusteluryhmiä, joita on lueteltu Vegaaniliiton sivuilla.

Muualla netissä, esimerkiksi artikkelien ja uutisten yhteydessä, tulevat usein esille eläinten oikeudet ja kasvissyönti. Juttujen kommentointiin voit osallistua vapaamuotoisesti oman harkintakykysi mukaan.

Vegaaniliiton jäsenenä voit liittyä sähköpostilistalle, jossa jäsenet voivat keskustella haluamistaan asioista, oli se sitten veganismista yleisesti tai Vegaaniliiton toimintaan liittyen. Pääset liittymään sähköpostilistalle lähettämällä nimesi ja sähköpostiosoitteesi osoitteeseen rekisterit@vegaaniliitto.fi.

Ilmoittaudu vapaaehtoiseksi!

Pitämällä Ctrl-napin pohjassa voit valita useamman vaihtoehdon!
Mikäli valitsit enemmän sitoutumista/tietämystä vaativia tehtäviä, kerro tässä niihin liittyvästä osaamisestasi.