Vapaaehtoistehtävät

Vegaaniliitto sinun hartioillasi

Vegaaniliitto toimii vapaaehtoisvoimin. Joskus sen asioiden hoitaminen on hauskaa – saan onnistumisen tunteita, opin uutta, koen yhteistyön riemua, ja ennen kaikkea tunnen, että olen tehnyt jotakin konkreettista tehdäkseni veganismista yhä tunnetumpaa, helpompaa ja myönteisempää. Eläinten, ihmisten ja ympäristön hyväksi.

Joskus se on raskasta, kun on luvannut tehdä jotakin, eikä siihen sitten oikein olisi aikaa. Tai jos tekemiseen kuuluu tylsistä tylsintä rutiinipuurtamista ja byrokratiaa. Tai se on raskasta siksi, että haluaisi tehdä enemmän, näkee tarpeita ja saa ajatuksia, mutta kanssatekijöitä ei löydy, tai aika ja resurssit puuttuvat.

Tällä hetkellä toivon maailmankaikkeuden – ja suomalaisen vegaaniyhteisön – lähettävän joukkoomme tällaisia ihmisiä. Oletko sinä ehkä yksi heistä?

Karla Loppi, Vegaaniliiton hallituksen puheenjohtaja

Topakka projektijohtaja esitetyöryhmään

Meillä on kirjoittajia, meillä on reseptejä, meillä on valmista materiaalia ja jengiä joka voi tehdä sitä lisää. Meillä on ajatuksia (jos sinulla ei ole vielä parempia) siitä millaisia esitteitä Vegaaniliiton kannattaisi painaa. Meillä on jopa taittajia, ja painatuksen osaajia, sekä hiukan budjettia painokuluihin. Mutta meiltä puuttuu hän, joka kokoaisi yhteen, potkisi töihin, innostaisi ja opastaisi tätä porukkaa niin, että toisesta päästä putkahtaisi houkuttelevaa, painokustannuksiltaan edullista jakomateriaalia tapahtumiin ja tilaisuuksiin!

Kuinka suurta panosta sinulta toivomme? Aloita yhdestä esitteestä, ja tsekkaa kuinka raskas kivireki tällainen projekti olisi, vai syntyykö hyvätkin synergiat ja flow't. Arvioitu työpanos yhdelle esitteelle on noin paria kymmentä tuntia, ja ajanjaksoksena kenties 1-2 kuukautta. Vaikeintahan on saada kaikki osat liikkumaan samaan aikaan samaan suuntaan!

Lakiasiavastaava

Vegaanien oikeudet on kansainvälisesti nouseva puheenaihe ja käsite. Esimerkiksi: perusopetuslaki takaa jokaiselle suomalaiselle koululaiselle maksuttoman aterian koulupäivän aikana. Mutta koskeeko tämä myös vegaaniperheen lasta? Ulkomailla ja Suomessakin (koskien päiväkotiruokailuja) on vegaanien todettu kokeneen syrjintää vakaumuksen perusteella, kun ruokailua ei ole järjestetty. Kutkuttaako perehtyä tähän lisää? Oletko oikeustieteen opiskelija tai valmis juristi ja halukas auttamaan meitä.

Miten sitovaa tämä olisi? Luultavasti hyvin vähän sitovaa. Esimerkiksi viimeisen vuoden aikana tällaista asiantuntemusta olisi tarvittu vain pari kertaa. Miten paljon käyttäisit aikaa asiaan perehtymiseen (aloittaen esimerkiksi täältä: https://www.vegansociety.com/about-us/international-rights-network) ja kansainvälisen keskustelun seuraamiseen on itsestäsi kiinni.

Rahastonhoitaja

Vegaaniliitto ostaa kirjanpidon ja tilinpäätöksen ulkopuoliselta, mutta jonkun täytyy hoidella käytännön laskujenmaksua ja pitää silmällä rahojen riittävyyttä. Tämä on iso ja tärkeä tehtävä, johon nykyinen rahastonhoitaja sinut kyllä hyvin perehdyttäisi, ja jatkaa taustatukena niin kauan kuin tarvitset. Rahastonhoitaja on myös hallituksen läheinen työpari, jos ei hallituksen jäseneksi haluakaan. Tämän henkilön olisi hyvä olla pääkaupunkiseudulta, jotta pystyy käymään säännöllisesti Vegaaniliiton toimistolla katsomassa onko tullut laskuja, ja kokoamaan kuitit yms. kirjanpitäjälle lähteviin paketteihin. Käytössäsi toimistolla Helsingin Sörnäisissä on työpöytä, tietokone ym. toimistovarustus, skanneri ja tulostin. Ja jos tulet päiväsaikaan, on Animalian kiva toimistoväki seuranasi.

Miten paljon aikaa tämä vie? Laskujen maksuun kuluu puolisen tuntia viikossa, toimistolla olisi hyvä käydä parin viikon välein, ja toisella kerralla niistä voisi aina koota kuukauden verran kuitteja kirjanpitäjälle, siihen kuluu 1-2 tuntia kerrallaan. Hallituksen kokouksia on 8-10 kertaa vuodessa, pari tuntia kerrallaan, sinun ei tarvitse olla aina läsnä mutta niiden yhteydessä sinulta voidaan kysyä jotain käytännön asioista tai rahatilanteesta. Yleiseen yhteydenpitoon voi siis varata ainakin puoli tuntia viikkoa kohti. Ainakin jos tykkää olla osana porukkaa! Lisäksi sinua tarvitaan erityisesti budjetinteon yhteydessä ja tilinpäätöksen yhteydessä, puheenjohtaja työskentelee siinä vaiheessa kanssasi.

Nettisivujen rakentaja – sekä graafikko että webdesigner (pyydämme tarjouksia)

Vegaaniliiton nettisivut www.vegaaniliitto.fi tarvitsevat uuden alustan ja samassa yhteydessä varmasti uuden ilmeenkin. Tietomäärä siellä on valtava, ja toivomme jatkossakin, että sivuilla voisi toimia reseptipankki. Vegaanipuodista sen sijaan olemme valmiit luopumaan, joten kauppaa ei tarvitse sivuille sijoittaa. Tärkeimpänä toiveenamme on HELPPO päivitettävyys ja notkea käytettävyys, sivuja ladataan kuitenkin kymmeniätuhansia kertoja kuukaudessa, ja wordpress onkin jo valmiiksi asennettu palvelimellemme, odottamaan toteutustasi. Tämä on niin suuri työ, ja vaatii ammattimaista osaamista, että olisimme valmiita vähän maksamaankin, mutta mediatoimistojen pyytämiin hintoihin meillä ei ole varaa, joten vapaaehtoishenkeä tarvitaan myös.

Haemme nimenomaan jotakuta, joka osaa sekä suunnitella että toteuttaa – tai työparia joka varmasti pystyy hoitamaan molemmat puolet. Meille on ikävä kyllä aiemmin käynyt niin, että hienoa graafista suunittelua ei ole pystytty toteuttamaan omin voimin.

Tarjotkaa! Aikataulu: niin pian kuin mahdollista.

Linkkivastaava nettisivuille

Tykkäätkö tehdä salapoliisityötä netissä? Oletko järjestyksen ystävä? Vegaaniliiton nettisivujen linkkilistat kaipaisivat kipeästi päivitystä ja tarkistusta. Vieläkö joku ravintola on olemassa? Onko kukaan kuullut tästä paikallisryhmästä vuosiin? Syvemmälle kaivaen löytyy varmasti reseptejä, joissa on ainesosia joita ei enää saa kaupoista. Kaiken tämän selvittäminen ja korjaaminen olisi nyt tarjolla harrastukseksi halukkaalle tai parille!
Emme odota, että selvität kaiken saman tien, mutta jos aloittaa nyt, vuoden päästä on jo paljon vähemmän vanhentuneita tietoja uusilla sivuillamme. Tässä hommassa siis pienikin panos on kotiinpäin! Toivomme kuitenkin, että sinulla olisi sen verran osaamista websivuhommissa, että uskallamme antaa sinulle avaimet käydä itse päivittämässä virheellinen tieto sivustolla. Ohjeilla se onnistuu, vaikka uudet wordpress-sivumme ovat vasta haaveilun asteella.

IT-vahvistuksia

Vegaaniliiton nörttiryhmässä olisi tarvetta erityisesti Linux-palvelinalustaosaajalle nykyisten kaveriksi, sekä PHP-osaajaa - samoin nykyisten kaveriksi.

Miten suurta panosta sinulta toivottaisiin, on tämän kirjoittajalle hämärää, mutta selviää kun otat yhteyttä nörttiryhmään esimerkiksi seuraavan osoitteen kautta...

Ihan vain ihmisiä, paikallistoimintaan

Vegaaniliitolla on paikallistoimintaa näillä paikkakunnilla:

Pääkaupunkiseutu (pks@vegaaniliitto.fi)
Seinäjoki / Etelä-Pohjanmaa (etela-pohjanmaa@vegaaniliitto.fi)

Paikallistoiminta on tärkeää monestakin syystä. Sen avulla vegaanit tutustuvat toisiinsa - arjessa on mukavaa välillä olla seurassa, jossa ei tarvitse selittää eikä myöskään kysellä kahvipöydässä mitään... Vegaaniliiton edustajia kysellään usein myös pitämään esittelyitä tai osallistumaan tapahtumiin. Paikallisryhmät voivat myös päättää pistää pystyyn omia tempauksia, esimerkiksi pop-up kahvilan, luentotilaisuuden tai tuotemaistelujen muodossa.

Uudet ihmiset ovat aina tervetulleita paikallistoimintaan, rohkeasti vain mukaan tapaamisiin, laita sähköpostia ja kysy. Osallistuminen ei sido sinua mihinkään.

Paikallistoimintavastaavamme Sofia voi myös neuvoa, miten toimintaa käynnistellään paikkakunnilla, missä sitä ei vielä ole.

Hallitukseen jäseniä

Haluatko kantamaan vastuuta ja mahdollistamaan kaikkea muille? Vegaaniliiton syyskokous pidetään näillä näkymin marraskuun puolivälin tienoilla, ja siellä valitaan hallituksen jäsenet ensi kaudelle. Tässä hommassa ehkä kaikista parhaiten saa tunteen, että kantaa koko yhdistystä harteillaan. Pidetään kuitenkin huolta, että kenellekään ei tule vastuita ja velvoitteita enemmän kuin jaksaa hoitaa. Jos vapaaehtoisia ei johonkin hommaan löydy, se jätetään hoitamatta – pois lukien tietysti yhdistyslain sanelevat velvoitteet jäsenrekisterin pidosta, raha-asioiden hyvästä hoidosta ja vuosikokouksista.

Hallituksen jäsenyys, vastuutehtävistä riippuen, vie aikaasi arviolta 5-10 tuntia kuukaudessa.

Jos jokin näistä huuteluista resonoi sydämesi ja elämäntilanteesi kanssa mukavasti - ota yhteyttä!