Mikä on vegaani?

Vegaani on henkilö, joka ei syö mitään eläinkunnasta peräisin olevia tuotteita kuten lihaa, kalaa, munia, maitotuotteita ja niiden johdannaisia. Vegaani ei myöskään osta eläinperäisiä vaatteita, kuten nahkaa ja villaa, eikä tue palveluita, jotka perustuvat eläinten riistoon.

Vegaaneja voi halutessaan luokitella monilla tavoin, mutta harva vegaanikaan mahtuu minkään tietyn kategorian alle. Vegaanit eivät ole yhtenäistä massaa, jolla olisi yhtenevä maailmankuva, vaan he ovat mitä erilaisimpia yksilöitä, jotka kaikki ovat kuitenkin syystä tai toisesta ryhtyneet vegaaneiksi.

Eläinten hyväksikäyttöön liittyvät eettiset ongelmat ovat todennäköisesti suurin yksittäinen syy veganismin omaksumiseen. Ekologiset syyt ovat joillakin puolestaan se tärkein seikka. Vegaaniksi aletaan myös terveyssyistä sekä uskonnollisista tai henkisistä syistä.

Veganismi liittyy myös ihmisoikeuksiin. Eläinten rehuksi menee 40 % maailman viljasadosta, mutta tämä vilja kelpaisi myös ihmisten ravinnoksi. Lihaa ja muita eläinperäisiä tuotteita syövä ihminen vaatii moninkertaisen maa-alan ruoantuotannolleen, koska ravintoa menee ”hukkaan”, kun se kierrätetään eläinten kautta.

Vegaani-sanan alkuperä

Donald Watson kirjoitti vuonna 1944: "Meidän tulisi tarkkaan harkita, millä nimellä ryhmäämme, lehteämme ja meitä itseämme pitäisi kutsua. 'Maidottomasta ruokavaliosta' on tullut yleisesti ymmärretty käsite, mutta se - kuten myös 'non-lakto' - on liian kielteinen. Sitä paitsi siitä ei käy ilmi, että vastustamme munien käyttöä ravinnoksi. Tarvitsemme nimen, joka korostaa enemmän sitä, mitä syömme, kuin sitä, mitä emme syö. Koska sanat 'vegetaristi' ja 'fruitariaani' liittyvät jo yhteisöihin, jotka sallivat lehmien ja siipikarjan 'hedelmät'(!), meidän täytyy keksiä uusi sopiva sana. Kun tälle lehtemme ensimmäiselle numerolle piti antaa jokin nimi, päätin käyttää otsikkoa 'The Vegan News' ('Vegaaniuutiset'). Jos otamme käyttöön tämän, niin ruokavaliomme tulee pian tunnetuksi VEGAANIruokavaliona."

Käsite vegan on koostettu ottamalla alkuosa "veg" ja loppu "an" sanasta vegetarian.

Lue myös erilaisista vegaaneista sivulta Miksi minusta tuli vegaani?.