kivennäisaineet

Voit hakea sisältöä myös tekstihaulla.

Reseptejä voit hakea tarkemmin täältä.

Artikkeli

Ovatko täydennetyt elintarvikkeet sinulle tuttuja? Täydennetyistä elintarvikkeista puhuttaessa tarkoitetaan esimerkiksi kasvijuomia ja -jogurtteja, joihin on lisätty ravintoaineita. 

Artikkeli

Rauta esiintyy ravinnossa kahdessa muodossa, hemirautana ja ei-hemirautana (1). Kasvikunnan tuotteet sisältävät ei-hemirautaa, joka imeytyy eläinperäistä hemirautaa heikommin (1). Raudan tärkein rooli elimistössä on toimia hemoglobiinissa ja myoglobiinissa hapen ja elektronien kuljettajana. Raudan puutoksesta seuraa anemia, jonka oireita ovat muun muassa väsymys, kalpeus, sydämen sykkeen nousu ja hengästyminen (2). Usein oireita voi olla vaikea tunnistaa, sillä elimistö sopeutuu hitaasti kehittyvään anemiaan.

Artikkeli

Jodi on ravintoaine, joka toimii elimistössä kilpirauhashormonien osana (1). Kilpirauhashormonien kautta jodi vaikuttaa normaaliin kasvuun ja kehitykseen etenkin keskushermostossa. Kilpirauhashormonit vaikuttavat myös perusaineenvaihduntaan ja sopeutumiseen pitkäaikaiseen stressiin. Sekä jodin liikasaanti että liian vähäinen saanti aiheuttavat pitkään jatkuessaan kilpirauhasen toiminnan ongelmia, joten sopivaan jodin saantiin on tärkeää kiinnittää huomiota.

Artikkeli

Sinkki on hivenaine, joka osallistuu elimistössä muun muassa entsyymitoimintoihin ja solujen erilaistumiseen (1). Sinkki tunnetaan myös vaikutuksistaan kasvuun, immuunivasteen säätelyyn ja haavojen parantumiseen (2).

Sinkin lähteet ja saanti vegaaniruokavaliosta

Vegaaniruokavaliolla sinkkiä saadaan muun muassa vehnänalkioista ja -leseestä, kurpitsan- ja auringonkukansiemenistä, täysjyväviljasta ja palkokasveista (3).

Vegaanipuodin tuote

JOULU - VEGAANISIA JOULURESEPTEJÄ. Vegaaniliitto ry, 2016, 2. painos. 16 sivua.

Esite sisältää 12 maukasta reseptiä talven juhliin.

Luettavissa PDF-muodossa.

Artikkeli

D­-vitamiinia suositellaan syömään milloin 10, milloin 20 tai 25 mikrogrammaa. Toiset suosittelevat sitä vuoden ympäri, toiset vain kesäaikaan. Mistä tässä ohjeiden sekamelskassa on kyse? ETM, laillistettu ravitsemusterapeutti Johanna Kaipiainen vastaa kysymyksiin D­-vitamiinin annostuksesta.

Artikkeli

Ovatko sokerimunkit hyvä energianlähde ja lisääkö tuoppi olutta maidon tuloa? Vegaaniliiton ravitsemusvastaava Lotta Pelkonen vastaa kysymyksiin maidon riittävyydestä.

Artikkeli

Eveliina JaurakkajärviAsiantuntijat vastaavat tällä palstalla vegaanista ruokavaliota koskeviin kysymyksiin. Tällä kertaa asiantuntijana on vastaanottotyötä tekevä oululainen yleislääkäri Eveliina Jaurakkajärvi.

Artikkeli

Kalsium on kivennäisaine, josta yli 99 % on sitoutuneena luustoon (1). Kalsium on tärkeä luuston rakennusaine, mutta se vaikuttaa elimistössä muuhunkin: esimerkiksi monien entsyymireaktioiden säätely, hermoston toiminta ja lihassupistukset vaativat toimiakseen kalsiumia. Elimistön reaktioissa tarvittavat kalsiummäärät ovat pieniä, mutta reaktiot toimivat oikein vain, jos veren kalsiumpitoisuus on tietyllä tasolla (2). Tämän takia veren kalsiumpitoisuus on tarkkaan säädelty ja tarvittaessa luuston kalsiumvarastoista irrotetaan kalsiumia verenkiertoon.

Vegaaniliiton julkaisu

KASVISSYÖNTIÄ ALOITTELIJOILLE - JA VÄHÄN KONKAREILLEKIN. Vegaaniliitto ry 2006. 32 sivua.

Yleisesite kasvissyönnistä ja veganismista. Käsittelee kasvissyöntiä ravitsemuksen, raskausajan ja lasten, urheilun ja fennoveganismin osalta. Esitteessä annetaan myös yleisiä vihjeitä matkustamisesta ja ruuanlaitosta. Sisältää paljon reseptejä!

Luettavissa PDF-muodossa.

Tilaa syöte kivennäisaineet