Päivitimme odottavien, imettävien ja lasten ravitsemustekstit

Vegaaniliitto on päivittänyt raskaus-, imetys-, ja lapsuusaikaa koskevat ravitsemustekstit. Päivityksessä on huomioitu laajasti vegaanien ravitsemuksesta tehdyt tutkimukset, niin suomalaiset kuin kansainvälisetkin suositukset sekä kansainvälisesti tunnettujen vegaaniravitsemusasiantuntijoiden asiantuntemus. Keskeisimpiä muutoksia ovat DHA-lisän käyttösuositus odottaville ja imettäville äideille sekä B12- ja jodilisän anto vegaanilapsille jo ennen vuoden ikää, lisäruokiin siirryttäessä.

Lautasella messuilla puhetta myös veganismista

Huhtikuun alussa järjestettävät Lautasella messut kerää yhteen gluteenittomien, kasvis- ja vegaaniruokien sekä raakaravintotuotteiden valmistajia ja edustajia. Tapahtumassa pääsee tutustumaan tuotteisiin ja maistelemaan niitä, sekä kuuntelemaan tietoiskuja ja näkemään näytöskeittiön esityksiä.

Lautasella messut järjestetään Helsingin Messukeskuksessa Pasilassa 5.-6.4.2019, osoitteena Messuaukio 1, 00520 Helsinki.

Vegaaniliitto on mukana tapahtumassa antamassa tietoiskuja. Paikalla laillistettu ravitsemusterapeutti Johanna Kaipiainen puhumassa täyspainoisesta vegaaniruokavaliosta, ja Vegaaniliiton vapaaehtoisia kertomassa miten ja miksi he itse ovat ryhtyneet vegaaneiksi.

Vegaaniliiton jäsenet saavat tapahtuman lipuista alennusta, jäsenkortti mukaan siis!

Yhden päivän aikuistenlippu jäsenhintaan:
Ovelta 12 € (norm. 19 €)

Vegaaniravitsemus-luento Joensuussa 24.1.2019

Joensuussa järjestetään torstaina 24.1. ravitsemusluento, jossa puhuu elintarviketieteiden maisteri ja laillistettu ravitsemusterapeutti Johanna Kaipiainen. Tapahtuma järjestetään yleisötila Aavassa osoitteessa Rantakatu 23 A. Luento alkaa kello 18 ja kestää noin puolitoista tuntia, jonka jälkeen on aikaa vielä kysymyksille.

Järjestäjinä Vegaaniliitto Joensuu, Animalia, ja Oikeutta eläimille Joensuu.

Vapaa pääsy!

Facebook-tapahtumalinkki:

Turussa luento vegaaniravitsemuksesta ke 21.11.2018

Ravitsemusterapeutti Johanna Kaipiainen puhuu vegaanin ravitsemuksesta Turussa keskiviikkona 21.11.2018 klo 17-18 nuorten taide- ja toimintatalo Vimmassa osoitteessa Aurakatu 16. Tilaisuuteen on vapaa pääsy ja sen järjestää Vegaaniliiton Turun paikallisryhmä. Tervetuloa!

Ruokaoivallus-kilpailu etsii uusia kasvisruokia ja välipalatuotteita

Kokoa kasvikset pöydälle ja kehittele niistä lounasruoka. Lounaan toteutustavan voit valita itse. Entä millaisia välipaloja haluaisit nauttia, kun nälkä yllättää kesken koulupäivän? Nuorille suunnatussa Ruokaoivallus-kilpailussa etsitään uusia lounasruokia vegaaninuorille ja take away -välipalatuotteita.

Taloustutkimuksen syksyllä valmistuvan Suomi Syö -tutkimuksen ennakkotietojen mukaan huoli ympäristöstä alkaa vähitellen näkyä suomalaisten asennoitumisessa ruokaan. Kasvisruoka ja lyhyet kuljetusketjut ovat vaihtoehtoja ympäristökuormituksen vähentämiseksi. Yhä useampi kiinnittää huomiota pakkausten ympäristöystävällisyyteen.

Vantaalla vireillä aloitteet vegaaniruoan saamiseksi kaupungin päiväkoteihin ja kouluihin

Vantaalla on vireillä kuntalaisaloitteet vegaaniruoan saamiseksi kaupungin kouluihin ja päiväkoteihin. Tällä hetkellä Vantaan varhaiskasvatuksessa ja kouluissa ei ole mahdollisuutta vegaaniseen ruokailuun.

Aloitteisiin voivat osallistua kaikenikäiset Vantaan asukkaat sekä ne, jotka hallitsevat tai omistavat kunnassa sijaitsevaa kiinteää omaisuutta.

Vegaaniruoka Vantaan päiväkoteihin: https://www.kuntalaisaloite.fi/fi/aloite/5910

Vegaaniruokavaihtoehto Vantaan kouluihin: https://www.kuntalaisaloite.fi/fi/aloite/5945

Tanskalainen FoodNetwork: Veganismi matkalla valtavirtaan

Ruokasektorin kasvua, kehitystä ja innovaatioita Tanskassa edistävä FoodNetwork kokosi yhteen kasviproteiinin tutkijoita, kuluttajakäyttöön suunnattujen tuotteiden kehittäjiä ja aiheesta kiinnostuneita Aarhusin Yliopistolla 25.4.2018 järjestettyyn seminaariin ”Kasvipohjaiset proteiinipitoiset tuotteet on uusi musta”.

Seminaarin keskeisenä antina ja puheenaiheena oli terveellisen ravinnon ja ruokakulttuurin edistäminen kehittämällä kasviperäisiä, proteiinirikkaita ja kestävän kehityksen mukaisia ruokatuotteita.
Kasvisruokamyönteisten kuluttajien näkökulma oli vahvasti esillä seminaaripuheissa.  Kasvipohjaisten proteiinipitoisten tuotteiden kuluttajakohderyhmää edustavat vegaanien ja vegetaristien lisäksi lihaskeptikot eli kuluttajat, jotka eivät ole vegaaneja eivätkä vegetaristeja, mutta skeptisiä lihansyöjiä. Heidät nosti esille kuluttajakäyttäytymistä ruokasektorilla tutkivan MAPP Centerin johtaja Klaus Grunert.

Sivut

Tilaa syöte Vegaaniliitto RSS