Marenkeja

Kuva: Satu Saunio, Kamomillan konditoria -blogi.

Marengit

Ruokatyyppi:
Annoksia:
25–50 kpl

Säilykepapujen lientä voi käyttää marenkien tekoon. Valmiita papuliemimarenkeja ei erota kananmunallisista versioista eivätkä ne maistu pavuilta. Kamomillan konditorian alkuperäisessä ohjeessa on myös video marenkien tekemisestä.

Ainekset:
  • 1,5 dl säilykepapujen lientä
  • 2 dl sokeria
  • 2 tl sitruunamehua (ei pakollinen*)
  • 0,25 tl vaniljajauhetta tai 2 tl vaniljasokeria

Valmistus:
  1. Vaahdota papujen liemi sähkövatkaimella vaahdoksi. Aikaa tähän kuluu noin kaksi minuuttia.
  2. Lisää joukkoon sokeri, sitruunamehu sekä vaniljajauhe ja vaahdota mahdollisimman kovaksi vaahdoksi. Aikaa tähän kuluu sähkövatkaimen tehosta riippuen 5–10 minuuttia.
  3. Laita marenkimassa pursotuspussiin ja pursota leivinpaperin päälle. Massan voi myös lusikoida leivinpaperille, jos et halua pursottaa sitä. Jätä marenkien väliin hieman tilaa varsinkin, jos massasi on pikkuisen valuvaa. Mitä jämäkämpää vaahtoa olet siitä saanut, sitä vähemmän se leviää paistamisen aikana.
  4. Paista yksi pellillinen kerrallaan 100-asteisen uunin keskitasolla n. 1 h 30 min. Valmiit marengit saavat olla ihan pikkuisen pehmeitä, sillä ne kovettuvat jäähtyessään.
  5. Säilytä marengit huoneenlämmössä ilmatiiviissä rasiassa.

*Marengit onnistuvat myös ilman sitruunamehua. Se kuitenkin auttaa tekemään marengista jämäkkää ja kestävämpää.

Lähde:

Satu Saunio, Kamomillan konditoria