Late

Late.

Eläinten arkea eläinsuojelukeskuksessa

Eläinsuojelukeskus Tuulispää

Eläinsuojelukeskus Tuulispää on eläinten vanhain- ja turvakoti tuotanto- ja muille maatilaeläimille. Tuulispää perustettiin loppuvuodesta 2012, ja se sijaitsee somerolaisella maatilalla.

Vanhainkotiin tulevat eläimet ovat yleensä eläimiä, joille on ikänsä puolesta vaikea löytää enää uutta kotia, ja monet ovat olleet lopetusuhan alla. Eläinten turvakoti käsittää tehotuotannosta pelastetut sekä kaltoinkohdellut eläimet. Yhteinen tekijä kaikilla eläimillä iästä riippumatta on se, ettei niillä ole ollut enää paikkaa minne mennä ja ne ovat yleensä saaneet teurastuomion.

Eläinten turvakodin lisäksi Tuulispään tavoitteena on jakaa tietoa eläinsuojeluun ja eläinten oikeuksiin liittyvissä asioissa. Tilalla pidetään pääosin kesäisin avoimia ovia, jolloin ihmiset saavat tutustua Tuulispään asukkaisiin ja toimintaan. Opastetuilla kierroksilla kuullaan, miten eri eläimet ovat päätyneet asukkaiksi, sekä keskustellaan eläinten asemasta nyky-yhteiskunnassa.

Tilalla on tarkoitus järjestää myös luentoja, koulutuksia ja tapahtumia eläinsuojeluun ja eläinten hyvinvointiin liittyen. Lisäksi perusteilla on eläinsuojelumuseo ja vegaanikahvila, joka tarjoaa kävijöille vatsantäytettä ja samalla tilaisuuden tutustua eläinystävälliseen ruokavalioon.

Eläinsuojelukeskus Tuulispään toimintaa varten on perustettu yhdistys, Eläinsuojeluyhdistys Tuulispää. Yhdistys kerää rahaa lahjoituksilla, jäsenmaksuilla, vegaanikahvilan tuloilla, myyntituotteilla ja erilaisten tapahtumien kautta. Rahat käytetään toiminnan ylläpitämiseen ja kehittämiseen sekä erilaisiin rakennusprojekteihin.

Tila toimii lahjoitusvaroin ja vapaaehtoisvoimin. Tilalla asuu ja työskentelee osa-aikaisesti Tuulispään perustaja Piia Anttonen, ja työapuna ovat sekä ulkomaalaiset että suomalaiset vapaaehtoistyöntekijät.

Tuulispään asukkeja

Kassu-hevonen

Kassu

Kassun tarina on tyypillinen ravihevosen tarina. Se ei pärjännyt kisoissa tarpeeksi hyvin ja vaihtoi omistajaa moneen otteeseen. Jossakin vaiheessa Kassusta yritettiin tehdä ratsua, mutta kun sekään ei onnistunut, kiertolaisen elämä jatkui edelleen. Kassulle alkoi kertyä ikää, eikä sille löytynyt enää ottajaa, ja seuraava paikka olisi ollut teurastamo. Tuulispää tarjosi Kassulle turvallisen eläkekodin, josta ei tarvitse enää lähteä mihinkään, ja nyt Kassu viettää pihattoelämää neljän muun hevosen kanssa.

Osku-sika

Osku

Janakkalassa pyöri pihoja tuhoamassa kesy villisikalauma, jonka poliisi määräsi tapettavaksi. Tuulispää oli ajamassa asiaa villisikojen puolesta, ja julkisen painostuksen myötä suunnitelma peruttiin, mutta neljä laumasta ehdittiin ampua. Osasta ei ole tietoa, ja Osku saatiin vapaaehtoisten avulla Tuulispäähän. Osku rakastaa ruokaa ja rapsutuksia, tonkii maata, pyörii ojissa ja juoksentelee. Osku asuu yhdessä minipossu Sulon kanssa omassa pihatossa, ja ne voivat itse päättää, ovatko sisällä vai ulkona muiden asukkaiden kanssa.

Elli-lammas

Elli

Elli ja kolme muuta Tuulispäähän tullutta lammasta ovat olleet osa suurempaa lihalammaskarjaa, ja nelikko jäi tuotantotoiminnan loputtua lemmikeiksi. Omistaja halusi kuitenkin luopua niistä ja olisi lähettänyt kaikki teurastettaviksi, mutta hän päätti tarjota lampaita viimeisenä vaihtoehtona Tuulispäähän. Lampaat olivat hyvin arkoja Tuulispäähän muuttaessaan. Vähitellen luottamus kasvoi: muiden muassa Elli on rohkaistunut huimasti ja tulee mielellään rapsuteltavaksi niin liki rapsuttajaa kuin mahdollista. Lampaat asuvat lehmien kanssa samassa pihatossa ja saavat itse päättää, ovatko sisällä vai ulkona.

Late

Lauri eli Late muutti Tuulispäähän alle 7-viikkoisena vasikkana. Late syntyi laitumelle, ja paikalla ollut ihminen kiintyi Lateen niin paljon, että hän halusi auttaa tätä jatkamaan elämäänsä ja pääsemään Tuulispäähän. Late on täynnä energiaa, hyppii ja loikkii ympäriinsä ja sen jälkeen ottaa nokoset olkikasassa. Tuulispään muut nauta-asukkaat Nunnu ja Jennifer ovat ottaneet Laten hyvin vastaan, ja ne viettävät aikaa yhdessä. Kolmikko asuu pihatossa, josta niillä on vapaa käynti sisään ja ulos, milloin haluavat.

Lue lisää Tuulispäästä.