|
Etusivu / Vegaia / ...
Valtakunnalliset ravitsemuspäivät
Helsinki 18.- 19.10.1999
JANNE KEKKI
Ravitsemusterapeuttien yhdistys ry
järjesti seitsemännet ravitsemuspäivät. Teemana
oli tänä vuonna "Nuoret ja ruoka".
Nuorten ruokakulttuuri
Maanantain aloitti nuorisotutkija Helena Saarikoski
luennollaan "Nuoren muotokuva". Saarikoski käsitteli
luennossaan nuoria ja nuoruutta erilaisista
näkökulmista, hän esimerkiksi esitteli
tyttöjen ja poikien kulttuurisia eroja ja nuoriin kohdistuvaa vallankäyttöä.
Lahden koulutuspalvelukeskuksen ruokahuoltopäällikkö
Annikki Mikkola-Montonen kertoi, kuinka kouluruokailu oli
Lahdessa järjestetty. Ruuan tarjoaminen seisovasta pöydästä näytti Lahden
kouluissa toimivan hyvin. Kasvisruokaa ja ilmeisesti myös vegaaniruokaa oppilas saa
halutessaan.
Erikoistutkija Marjaana Lahti-Koski Kansanterveyslaitoksen
ravitsemusosastolta kävi kertomassa, mitä nuoret
oikein syövät. Erään tutkimuksen mukaan
suomalaisista nuorista tytöistä valitsi
kasvisruokavalion 9 % ja pojista 1 %. Kasvisruokavaliota noudattavista pojista 6 %
oli vegaaneja, 30 % laktovegetaristeja, 25 % lakto-ovovegetaristeja ja 39 % söi
lisäksi kalaa. Tytöistä taas 7 % oli vegaaneja,
48% laktovegetaristeja ja 44% lakto-ovovegetaristeja.
Professori Leena Räsänen
Helsingin yliopiston ravitsemustieteen
osastolta pohdiskeli, tuleeko pikaruoalla toimeen. Räsänen kävi luennossaan läpi
pikaruoan historiaa ja sen ilmenemismuotoja.
Räsäsen mukaan pikaruokaa on niin monenlaista, ettei voi sanoa sen olevan
sinänsä myrkkyä terveydelle.
Vegaaniruokavalion haitat ja hyödyt
Yliassistentti Anna-Liisa Rauma Savonlinnan
opettajankoulutuslaitokselta luennoi aiheesta "Elääkö
kasvisruoalla?" Vegaaniruokavaliossa on sekä
mahdollisia terveysriskejä että etuja.
Mahdollisia haittoja ovat Rauman mukaan mm. B12-vitamiinin puutos (megaloblastinen
anemia) sekä kalsiumin ja/tai D-vitamiinin
liian vähäinen saanti (riisitauti ja
alentunut luuntiheys).
Etuina Rauma näki vegaanien
sekasyöjiä alhaisemmat seerumin
kolesterolipitoisuudet ja korkeammat
antioksidanttipitoisuudet. Vegaaneilla on myös
sopiva ruumiinpaino, mikä taas ehkäisee
useita sairauksia. Kasvisten runsas käyttö
tasapainottaa verensokerin vaihteluita ja edistää suoliston hyvinvointia.
Rauman mukaan hyvin suunnitellulla vegaaniruokavaliolla minimoidaan
mahdolliset haitat ja maksimoidaan hyödyt. Tämä tarkoittaa käytännössä
monipuolista kasvikunnan tuotteiden käyttöä
sekä B12- ja D-vitaminoitujen ja kalsiumrikastettujen elintarvikkeiden tai
pillereiden käyttöä. Myös nuoren terveydentilaa
on hyvä seurata.
Pro gradu -tutkielmat oppilaiden kasvissyönnistä
Elintarviketieteiden ylioppilas Kirsi
Piironen kertoi helsinkiläisten koulujen kasvisruokatarjontaa tutkineesta
pro gradu -työstään. 7 % ala-asteiden, 9,1
% yläasteiden ja 19 % lukioiden oppilaista sekä 18,7 % koulujen
henkilökunnasta noudatti erityis- tai
kasvisruokavaliota kevätlukukauden 1999 alussa.
Suurimmalla osalla Helsingin kouluista ruoka tuli Helsinki Cateringilta.
Helsinki Catering valmistaa laktovegetaarisia ruoka-annoksia, mutta ei
vegaanisia. Useimmat koulut valmistivat
vegaaneille aterian omissa keittiöissään, sillä ne
halusivat tarjota myös vegaanioppilaille lounaan.
Kasvisruoan saamisen perusteet vaihtelivat paljon kouluittain. Joissain
kouluissa vaadittiin erilaisia suostumuksia, todistuksia tai lupia vanhemmilta tai
kouluterveydenhuollolta. Toisissa kouluissa riitti oppilaan oma ilmoitus keittiöön.
Tutkimuksessa kartoitettiin myös
keittiöhenkilökunnan suhtautumista
kasvissyöntiin sekä henkilökunnan arvioita
kasvisaterioiden kustannuksista.
Elintarviketieteiden ylioppilas Sanna
Talvia puolestaan kertoi omasta lukiolaistyttöjen kasvissyöntiä
käsittelevästä pro gradu -tutkielmastaan. Talvia
haastatteli kevään 1999 aikana sekä
kasvis- että sekaruokavaliota noudattavia
helsinkiläisiä lukiolaistyttöjä.
Haastatelluissa kasvissyöjissä oli lakto-ovovegetaristeja
ja vegaaneja.
Pääosa kasvissyönnin aloittaneista
perusteli valintaansa eläinten oikeuksilla.
Kukaan kasvissyöjistä ei kokenut
ruokavaliotaan hankalaksi toteuttaa. Suurin osa arvioi ruokavalionsa olevan
ravitsemuksellisesti riittävä. Yleisin
kasvissyöjien käyttämä ravintoainevalmiste oli
yllättävää kyllä C-vitamiini. Vegaaneista
osa käytti B12-vitamiinia ja osa ei. Monet pitivät sosiaalisia ruokailuun liittyviä
tilanteita hankalina. Tutkimuksessa kartoitettiin muitakin asioita.
Ruoka ja luusto
Tiistaina käsiteltiin ruokavalion ja luuston kunnon yhteyttä. Luentoja
pidettiin mm. luuntiheyteen vaikuttavista
tekijöistä, osteoporoosista ja elintarvikkeiden
ja lisäravinteiden sisältämän
kalsiumin imeytymisestä. Tiivistettynä päivän
anti: kalsiumia, D-vitamiinia ja liikuntaa!
Näitä aiheita käsittelee enemmän tämän
lehden Ravinto ja terveys -palsta.
Lopuksi
Ravitsemuspäivillä oli virallisen
ohjelman lisäksi yleinen "krääsäesittely".
Elintarviketeollisuus lahjoi maistiaisilla
minkä ehti. Biofermen edustajilta sain mielenkiintoisen tiedon
Yosa-kaurahapatteesta. Kalsiumia ei ole vielä pystytty
lisäämään kaikkiin Yosan makuihin, koska
kalsiumyhdisteet eivät sovi yhteen
käytettyjen makuhillojen kanssa. Esimerkiksi rakenteeseen ja makuun tulee
olennaisia muutoksia kokeilluilla kalsiumsuoloilla.
|