|
Etusivu / Vegaia / ...

Meiltä ja
muualta
KOONNUT MARTTI BERGESTAD
Lihansyönti vaihtelee alueittain ja ikäryhmittäin
Suomalaiset kävivät viime vuonna kaupassa 4,2 kertaa viikossa.
Arkipäivisin asiointi on pikaista jääkaapin
hyllyjen täydentämistä, mutta
viikonloppuisin tehdään retki suurempaan markettiin
ja ostetaan perustavaroita, joihin lihakin kuuluu. "Lihan osuus ostoskorista
on noin 7,5 prosenttia painottuen viikonloppuun", kertoo SOK:n
valikoimasuunnittelija Mikko Järvinen.
Noin joka kolmannella ostajalla on lihapaketti kauppakassissaan ja lihaa
ostetaan paljon kerrallaan. "Keskiverto ostoskorin arvo on noin 74 markkaa ja
lihan ollessa mukana hinta nousee 130 markkaan", Järvinen toteaa. Hinnalla on
suuri
merkitys kulutukseen. "Ihmiset ovat lihan osalta melko hintatietoisia,
mutta hinnan merkitys on kuitenkin vähentynyt viime vuosina", Järvinen jatkaa.
Kuluttajista noin 40 prosenttia kokee ostavansa lihaa tarjouksista.
Maaseudun kauppojen lihavalikoima poikkeaa kaupunkilaisesta
tarjonnasta selvästi. Kaupungeissa
siipikarjatuotteet tekevät kauppansa, kun taas
maaseudulla pistetään pataan perinteisiä
lihoja, kuten karjalanpaistia, porsaan
etuselkää ja lapaa.
Arkisin valmistetaan ruokaa nopeasti, ja siihen tarkoitukseen jauheliha,
erilaiset suikalelihat ja broileri ovat sopivia
raaka-aineita. "Viikonloppuisin korostuvat
vanhaan malliin pihvit, fileet ja paistit",
Järvinen kertoo. Liharuokia valmistetaan
eniten lapsiperheissä ja vähiten niitä
tarjoillaan alle 25-vuotiaiden ja lapsettomien pariskuntien ruokapöydissä.
(Finfood)
Kasvisruokavalio laihduttajan paras ase
Pittsburghin yliopiston tutkijan Cheryl Smithin mukaan painonpudotus on
huomattavasti helpompaa kasvisruokavalion kuin muun vähäkalorisen
ruokavalion avulla. Tutkittaessa nuoria naisia,
jotka olivat kokeilleet molempia tapoja, todettiin, että henkilö pystyi
noudattamaan vähäkalorista ruokavaliota
keskimäärin vain neljä kuukautta, kun taas
kasvisruokavalion kohdalla keskiarvo oli kaksi
vuotta. (Good Medicine, Summer 1999)
Auringonvalo ehkäisee lonkkamurtumia
Bostonilaisessa Brigham and Women's Hospitalissa tehdyssä tutkimuksessa
on käynyt ilmi, että puolella tutkituista
naispuolisista lonkkamurtumapotilaista on ollut alhainen D-vitamiinitaso.
D-vitamiinia syntyy auringonvalon vaikutuksesta iholla, ja se on tärkeä elimistön
kalsiumtasapainoon vaikuttava tekijä.
(Good Medicine, Summer 1999)

Luomusta
ensimmäinen
ostotutkimus
Elo-syyskuussa 1999 toteutetussa AC Nielsenin talouspaneelin
ostoskoritutkimuksessa saatiin valtakunnalliset
selvitykset luomutuotteiden ostomääristä.
Luomuelintarvikkeista parhaiten tiensä kuluttajien ostoskoreihin ovat
löytäneet luomuvihannekset ja -juurekset.
Luomun ensimmäisessä ostoskorimittauksessa 3,6 % kaikista ostetuista
vihanneksista ja juureksista oli luomutuotteita. Kasvisten suosiota selittää se, että
niiden valikoima on luomuruuista suurin. Kuluttajat haluaisivat laajempaa
luomulihan, -lihavalmisteiden ja juustojen valikoimaa.
Myös viljatuotteissa luomu on lunastanut paikkansa, sillä puurohiutaleista 3,5%
ostettiin luomuna. Jauhoista, suurimoista ja leseistä luomun osuus oli 1,7% ja
makaroneista ja spagetista 1,3%. Luomupiimää juotiin 1,3% kaikesta
piimästä, mutta luomumaidon osuus
maitomyynnistä jäi hieman alle yhden prosentin.
Luomutuotteiden osuus elintarvikemarkkinoista on vielä vähäinen, mutta
se on kasvussa. Finfood LUOMUn toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila
luottaa siihen, että laajentuva tuotevalikoima
ja parempi saatavuus kasvattavat edelleen luomuostosten markkinaosuutta.
Ensi vuodeksi Kottila suunnittelee tarkempaa, kauppojen kassapäätteiden
myyntilukuihin perustuvaa luomuostostutkimusta.
Omat kokemukset lisäävät
selvitysten mukaan luomutuotteiden arvostusta,
sillä luomua maistaneet kuluttajat ovat
selvästi muita halukkaampia ostamaan luomutuotteita jatkossakin. Vajaa
kolmannes suomalaiskuluttajista ei ole vielä
maistanutkaan luomuruokaa.
Kuluttajatutkimusten mukaan 11 % suomalaisista käyttää luomutuotteita
jatkuvasti arkisessa ruokavaliossaan ja 44 % ostaa niitä satunnaisesti. Useimmin
luomuvalikoiman äärellä nähdään yli
30-vuotias nainen, jolla on lapsia.
(Finfood)
Tukeeko Pepsi härkätaistelua?
Äskettäin Last Chance for Animals (LCA) ja Showing Animals Respect
and Kindness (SHARK) käynnistivät uuden kampanjan protestoidakseen
Meksikon härkätaisteluja vastaan. Vastustajaksi
ilmaantui yllättäen ylikansallinen
virvoitusjuomayhtiö Pepsico, kun SHARKin edustajat viime vuonna Meksikossa
härkätaisteluja tutkiessaan näkivät
kaikkialla Pepsin mainosjulisteita. Tämän
seurauksena SHARK käynnisti yhdessä LCA:n kanssa www-sivuston
nimeltä PepsiBloodBath.com (http://pepsibloodbath.com).
Pepsin edustajan Jeff Brownin mukaan Pepsi ei tue härkätaisteluja eikä
koskaan voisi hyväksyä eläinrääkkäystä.
Mainok
set ovat areenoilla siitä syystä, että
siellä myydään Pepsiä. SHARKin Steve
Hindi puolestaan toteaa, että Pepsin on
naurettavaa väittää, ettei heillä olisi valtaa
rekisteröidyn tavaramerkkinsä käyttöön
huvitilaisuuksissa. Jos he eivät halua
logoaan esille jossain yhteydessä, heillä on
yllin kyllin rahaa ja juristeja saada tahtonsa
läpi. (AnimalNews)
Hevosiin erikoistuneisiin tilateurastamoihin jo ruuhkaa
Tieto hevosiin erikoistuneista teurastamoista on tavoittanut
hevosenomistajat, ja teurastamoille on syksyn aikana
tarjottu ennätysmäärä hevosia. Välillä
hevosia on jouduttu käännyttämään pois
ruuhkan takia. Hyvää hevosesta -hankkeen ensimmäinen vaihe on
onnistumassa: suuri määrä hevosenlihaa on saatu
kerättyä kolmeen tilateurastamoon. Nyt
hankkeessa keskitytään tuotteiden
jatkojalostukseen, jotta hevosenliha ja jatkojalosteet saadaan kuluttajan ulottuville.
Lokakuussa yhteistyöteurastamoiden yrittäjät kouluttautuivat ensimmäistä
kertaa yhdessä Huittisten Aikuiskoulutuskeskuksessa. He tutustuivat
hevosen asianmukaiseen käsittelyyn ja
kuljetukseen, eläinsuojeluun, teurastukseen
sekä siihen liittyvään lainsäädäntöön ja
lihan oikeaoppiseen leikkaamiseen. Koulutuksen tarkoituksena oli perehdyttää
teurastamoyrittäjät hevoseen eläimenä ja
omistajansa ystävänä.
(Finfood)
|