Vegaaniliiton etusivulle

Vegaaniliitto ry
vegaia@vegaaniliitto.fi

Ilmestyy neljästi vuodessa

Vuositilaushinta 20 euroa (ks. tilausohjeet)

Uusimpia numeroita saatavilla vegaanipuodista

Osoitteenmuutokset osoitteeseen rekisterit [ät] vegaaniliitto.fi.

Myyntipisteitä: Akateemiset (Helsinki, Turku, Tampere ja Oulu)

Osallistu Vegaian tekemiseen!
Mediatiedot

ISSN 1237-3184

Etusivu / Vegaia / ...

Kasviskokkikoulutus

MAARIT LAND, TÄYSKASVISRAVINNON JA ELÄVÄNRAVINNON OPETTAJA

Yksi unelmistani toteutui vihdoinkin, kun viime huhtikuussa alkoi suunnittelemani kasviskokkikoulutus Mikkelin Ammatti-instituutissa koti- ja laitostalousalalla. Opiskelijat olivat ravitsemusalan ammattilaisia, kuten suurtalousemäntiä, kokkeja, opettajia ja yrittäjiä. Mukaan mahtui myös opiskelijoita, jotka etsivät uutta puhtia työhönsä ja elämäänsä.

Koulutukseen otettiin 22 opiskelijaa, ja vain yksi jätti opiskelun kesken syksyllä, kun työnantaja ei voinut joustaa opiskeluajoissa. Opiskelu oli monimuoto-opiskelua. Opinnot koostuivat sekä teoriaopinnoista että käytännön työskentelystä. Lähiopiskelupäiviä oli 18, yhteensä 120 tuntia. Lisäksi ohjattua etäopiskelua oli 80 tuntia.

Halusin tarkentaa heti koulutuksen alussa, mitä täyskasvisravinto tarkoittaa. Täyskasvisravinto koostuu raaka-ravinnosta ja kypsennetystä ruuasta, johon käytetään vain luonnonmukaisia raaka-aineita: täysjyväviljaa, juureksia, kasvatettuja ja villivihanneksia, palkokasveja, marjoja, sieniä, tuoreita ja kuivattuja hedelmiä, pähkinöitä, siemeniä, villi- ja mausteyrttejä ja kylmäpuristettuja kasvisöljyjä. Kasvisravintoon eivät kuulu maitotalousvalmisteet, eläinrasvat eivätkä kananmunat. En halua käyttää kasvisravinto-sanaa, koska tällöin yleensä oletetaan, että ravintoon sisältyy eläinkunnan tuotteita, ainakin maitovalmisteita.

Koulutuksen tavoitteena oli ravitsemustehtävissä työskentelevien ammatillisen osaamisen laajentaminen ja kehittäminen. Toki muitakin tavoitteita oli, esimerkiksi opiskelija sai tutustua erilaisiin kasvisravintosuuntauksiin ja samalla pystyi myös ajantasaistamaan tietonsa kasvisravinnon kriittisistä kohdista. Uutta tietoa tulee koko ajan, joten myös koulutuksen aikana oli esillä runsaasti kasvisruokakirjallisuutta, niin kotimaista kuin ulkomaistakin. Internetistä löytyy runsaasti tietoutta kasvisravinnosta. Aika ei kuitenkaan riitä kaikkeen mielenkiintoiseen.

Lopputyöt antaumuksella

Jokainen opiskelija teki yksin tai yhdessä lopputyön, jonka aiheena oli kasvisravinto. Työt arvioitiin, ja minulla oli mahdollisuus osallistua muutamaan niistä.

Opiskelijat suunnittelivat ja toteuttivat lopputyöt antaumuksella, ja kaikkien tuntimäärä ylittyi. Jokainen teki työnsä omien taitojensa, kykyjensä ja mahdollisuuksiensa mukaan.

Esimerkiksi Ari Ketosen, Terttu Valkosen ja Ritva Heikkilän aiheena oli "Koulutuspäivä kasvisravinnosta keittiöhenkilökunnalle Anjalankoskella ". Olin todella innostunut siitä, että opiskelijat halusivat heti viedä tietoa eteenpäin. Sisko-Helena Vartiainen, Pirkko Kokkonen ja Varpu Pietikäinen pitivät myös teemaillan kasvisravinnosta Kuopiossa. Teemaillassa pidin lyhyen katsauksen kasvisravintoon. Lopuksi oli tarjolla upeaa täyskasvisruokaa. Täytyy sanoa, etten ole niin maittavaa kasvisravintoa koskaan syönyt, vaikka olen kiertänyt Euroopan kasvisravintoloita ja työskennellyt mm. Hollannin kasvisravintoloissa.

Osasto Mikkelin Luomumessuilla 9.-10.10.

Olin merkinnyt Mikkelin Luomumessut aarrekarttaani: messuilla oli meidän oma osastomme täyskasvisravinnosta, mikä oli ollut unelmani usean vuoden ajan.

Opiskelijat Jaana Liikanen (ryhmän vetäjä), Seija Purovirta, Raija Leppänen, Eeva Lauronen ja Riitta Halonen innostuivat kasvisosaston suunnittelusta ja toteuttamisesta. Onneksi työnantajani maksoi osaston hinnan, joka oli 2400 mk, ja opiskelijoiden liput.

Kasvisosaston tekijät kuivattelivat maistiaisiksi luomuporkkanoita. Kuivatut porkkanalastut olivatkin jymymenestys luomumessuilla, ja porkkanoiden avulla pääsi helposti jutustelun alkuun. Lisäksi opiskelijat paistoivat nokkossämpylöitä myyntiin, koska tarvitsimme rahaa seuraavan kesän luokkaretkeen Frantsilan yrttitilalle Hämeenkyröön. Yhdessä tehden voi saada uskomattomia asioita aikaiseksi.

Osastolla oli koko ajan vipinää. Teimme opiskelijoiden kanssa osastolle täyskasvispyramidin ja Mistä saat kalsiumia? hyllykön. Lisäksi oli esillä kirjallisuutta: vegaanitietoutta, lehtiä, elävänravinnon lehtisiä, kasviskirjallisuutta. Opiskelija Seija Purovirta oli niin innostunut yrteistä, että teki villiyrttinurkkauksen osastolle. Hän oli jopa kesän aikana kuivatellut yrttejä ja tehnyt niistä kansion, jossa oli mukana tietoutta yrttien vaikutuksesta ihmisen hyvinvointiin.

Teemana messuilla oli "Luomu ja Luonto", ja meillä oli pääaiheena nokkonen. Tosin eniten kyseltiin täyskasvispyramidista, kuivaamisesta ja kasvisravinnon kalsiumin lähteistä. Opiskelijat jännittivät — kuka nyt ei jännittäisi — mutta messuvieraat olivat aidosti kiinnostuneita ja myönteisiä. Yllätyin itsekin kyselyistä. Jopa messujen emäntä Raija Lampinen kävi antamassa suullisesti meille parhaan messuosaston maininnan. Se oli meidän uurastuksellemme rohkaiseva palkinto.

Taas kerran tuli esille monta väittämää, jotka eivät pidä paikkaansa. Messuvieraat olivat ihmeissään, voiko kasvisravinto olla näin monipuolista. Kasvisravinnosta kuullessaan osalla on mielessä ylikypsennetyt, vedessä lillutetut pakastekasvikset ja iänikuinen mauton kuorrutettu kukkakaalilaatikko. Lisäksi taas sain huomata, kuinka menestyksekkäästi maitomafia jyllää.

Pidin lyhyen kasvisravinto-infon esiintymislavalla. Vielä puolentoista kuukauden jälkeenkin joku vetäisee hihasta kadulla kävellessäni ja kysyy jotain kasvisravintoon liittyvää. Yleensä kysytään kasvisruoan valmistukseen liittyviä asioita. Se sopii minulle, sillä varsinkin kasviruoan maustaminen on sydämen asia — turhan usein kasvisruoka on aivan liian mautonta.

Kasviskokkikoulutus jatkuu

Opettajana aika meni hujauksessa — kaikkea ei ennättänyt käsitellä, kaikkia ihania reseptejä ei ennättänyt kokeilla. Koulutuksessa otettiin huomioon opiskelijoiden kehittymistavoitteet ja toiveet, mistä on hyvä jatkaa eteenpäin. Ensi vuodelle on saatu koulutusrahaa, joten täyskasviskokkikoulutus käynnistyy ensi vuoden huhti- tai toukokuussa Mikkelin Ammatti-instituutissa. Koulutus uudistuu osittain, sillä uutta tietoa tulee jatkuvasti.

Millainen ruokavalio olisi sopiva?

Kasvisravinnon vaikutukset ovat kiistattomat. Ei tarvitse edes lukea monia tutkimuksia vakuuttuakseen kasvisravinnon hyvistä vaikutuksista. Jokainen joka on kokeillut kasvisravintoa viikon ajan, tuntee varmasti hyviä muutoksia kehossaan ja mielessään.

Monesti kysellään, millainen kasvisravinto on parasta. Itselläni ei ole tarvetta todistella, että vain joku tietty kasvisravintosuuntaus olisi ainoa oikea vaihtoehto, vaan uskon että tutkimalla ja kokeilemalla löydät sopivan kasvisruokavalion itsellesi. Itse olen kokeillut elävää ravintoa, joogatyyppistä ruokavaliota, tuorekasvisravintoa ja välillä olen noudattanut laktovegetaarista ruokavalota.

Tällä hetkellä syön elävää ravintoa. Esimerkiksi tuorepuurot, pirtelöt, kastikkeet, jäätelöt, tuorejuomat, hapankaali, makeiset ja kakut sisältyvät elävään ravintoon. Lisäksi ruokavaliooni kuuluvat mm. kasviskeitot, padat, wokkaamalla valmistettu tofu, terveysleipä ja marinoidut kikherneet, mutta ei mitään eläinkunnan tuotteita. Varsinkin talvella lisään lämpimän ravinnon osuutta. Valmistan lämpimän ruoan wokkaamalla (nopea, kevyt freesaus) tai höyryttämällä.

Kannattaa tutustua omaan kehoon. Välttämättä joku tiukka kasvisruokavalio ei yksin toimi, koska niin monet tekijät vaikuttavat hyvinvointiimme. Muistan kun nuorena tyttönä olin hyvin tiukkalettinen "puhtaan" kasvisravinnon suhteen, kunnes tajusin, että mikä kasvisravinto sopii minulle, ei välttämättä sovi toisille.

Tarvitsemme paljon hellyyttä, lempeyttä ja rakkautta itseämme ja toisiamme kohtaan. Kasvisruokavaliolla ei ole tarkoitus lyödä ruuan suhteen epävarmoja maahan. Yleensä kaivataan tukea, kannustusta ja yhdessä tekemisen riemua. On hyvä muistaa, että olemme erilaisessa kehitysvaiheessa. Niiden jotka ovat jo pidemmällä olisi hyvä tukea alkutaipaleella olevia. Olen onnellinen, jos voin auttaa ihmisiä kasvisravinnon ihanaan maailmaan vaikkapa pienin porkkananpuraisuin…

Sinulle toivon rohkeutta, iloa ja valoa tämän vuodenajan pimeyteen. Hyppää. Opi. Rakasta. Naura. Iloitse. Kuvittele. Unelmoi. Elä. Nauti jokaisesta elämäsi hetkestä!

Muutamia esimerkkejä kasviskokkikoulutuksen sisällöstä:
  • Kasvisruokailu
  • Kasvisruokailusuuntaukset
  • Ruokavalion suunnittelu ja toteutus
  • Vegaaninen ruokavalio, fennovegaaninen ruokavalio
  • Erityisruokavaliot, kuten keliakia, ruoka-aineallergiat ja diabetes vegetaarisesta näkökulmasta
  • Kasvisravinto ja uskonnot
  • Kansainväliset kasvisruokatrendit
  • Joogatyyppinen kasvisravinto
  • Eco eating - a guide to balanced eating for health and vitality
  • The Sunfood Diet Success System
  • Cooking without fire, living with green power
  • Kasvisravinnon juhlaruoat ja erilaiset tilaisuudet
  • Luomutietoutta, luomuravinto ja ravintosisältö
Kuva: Komea juhlapöytä notkuu herkullisia täyskasvisruokia.
Kuva: Kasviskokit esittäytyivät luomumessuilla. Edessä kasviskokit ja ope Maarit, takana täyskasvispyramidi.

Vegaaniliitto ry | info@vegaaniliitto.fi | 050 344 9524Viimeksi päivitetty 16.08.2008